S koncem modelů TT a R8 přišlo Audi o podstatnou část sportovního DNA. Zábavná kupé se zřejmě vrátí, ale bude to strastiplná cesta.
Po komplikovaném roce, kdy odbyt klesl o 12 procent, hodlá Audi v Německu do roku 2029 zrušit 7500 pracovních míst. Nutno podotknout, že v mateřské zemi zaměstnává kolem 54.000 lidí. Navzdory tlaku přemýšlí nad modely, které jsou určené pro zábavu.
Portfolio Audi si zachovává přirozenou pestrost. Najdeme v něm hatchbacky, kombíky, limuzíny, SUV různých tříd a tvarů, ale už žádná kupé nebo kabriolety. Na podzim 2023 byla ukončena výroba modelu TT a ve stejném roce měla odejít i R8, ale pro velký zájem se její cyklus protáhl až do loňského března. Podle redakce Autocar ale generální ředitel Gernot Döllner naznačil, že se obdobné modely vrátí.
Tato auta sice nejsou pilířem prodejů, ale automobilce budují sportovní image, která je jí vlastní od osmdesátých let. A o ni nechce přijít. Myšlenka má oporu i u dvorního designéra Massima Frascelly, který dříve pracoval pro Jaguar Land Rover.
Ten si původní TT zamiloval a dlouze ho obdivoval, jakmile přijel k italským dealerům. Tou dobou totiž pracoval u Giugiara. Učaroval mu zejména minimalistický design v duchu stylu Bauhaus. Nemáme čekat retro reinkarnaci, jako udělal třeba Fiat s Grande Pandou nebo Renault s 5 E-Tech. Designér však má cit pro uchopení podstaty vozu a transformování jeho esence do moderní podoby. Přesně jak ukázal během vývoje Defenderu. Ačkoliv design má být úplně nový, Döllner nevyvrací znovuzrození nějakého jména z historie.
Ačkoliv téma sportovního kupé je aktuální, současné priority mu nakloněny nejsou. Automobilka se musí soustředit na ziskové segmenty a zajistit dobrý start čerstvě příchozích modelů řad A5, A6, včetně plně elektrického derivátu, a také SUV Q3 a Q5, která jsou dostupná ve dvou karosářských variantách. Z toho Q5 také ve verzi e-tron.
Navzdory četnému zastoupení elektromobilů Audi ustoupí od vize zbavit se spalovacích motorů k příštímu roku. Na většině trhů mají stále nenahraditelnou pozici. Vždyť bateriové vozy tvořily loni jen 10 procent světových prodejů značky. Proto spalovací motory zůstanou zachovány, byť s určitou mírou elektrifikace. Nejblíže je plug-in hybridní pohon modelu A5 a v následujících měsících ho přijmou také řady A3, A6 a Q3. Model Q5 ho dostane v nové generaci, stejně jako větší Q7. Na opačné straně ale zůstanou i diesely, které jsou připraveny vyhovět normě Euro 7.
Co se týče sportovních modelů, ty si budou muset počkat na novou platformu, která vzejde ze spolupráce Volkswagenu a Rivianu. Právě maximální využití prostředků v rámci koncernu je klíčové pro snižování nákladů. Ohledně pohonu potenciálních kupé se Döllner odvolává na proměnlivé trendy trhu, ale obecně je plug-in hybridu i čisté elektřině otevřený.
Během diskuzí nad strategií koncernu padla varianta, že Volkswagen pokryje malé segmenty, zatímco Porsche a Lamborghini se zhostí těch velkých a luxusních. A Audi zajistí vše ostatní uprostřed. Tím pádem je tu potenciál spolupráce s Porsche a Lamborghini na sportovních vozech.