Audi: hlavní světla z LED jsou miláčky Bruselu

19 komentářů

Mulder
22. dubna • 14:08

Vidíte, to je nápad - státy kde není povinné dení svícení by měli dostat dotaci za podporu snižování emisí CO2 ... byste viděli, jak rychle by se to u nás zrušilo :D

.
17. dubna • 22:24

LEDky pro denní svícení se mi v tmavším prostoru zdají neskutečně agresivní a špatně se proti nim dívá. neumím si představit, že ještě výkonnější budou určeny pro celodenní svícení a v noci to tedy asi bude skutečná "parádaů pro protijedoucí vozidla. ale kdo ví, co vlastně Brusel chce

jogurt
17. dubna • 23:42

to se takhle tvrdit nedá. Nevýhodou klasických zdrojů - žárovek je to, že zdroj není bodový. Takže soustava zrcadel a čoček ho sice namíří tam, kam má, ale se značnou nepřesností. Tedy rozptylem světla jinam, než je žádoucí, tedy i do směru vašeho pohledu. Problém umocňuje i to, že každá žárovka je jiná a ne každá je kvalitní. Xenon je totéž, jen zdroj je více bodový a přesnější. A samozřejmě 2,5-3,5x výkonnější, to vše při nižším příkonu. LED je naprosto přesná, takže není problém ji směrovat, kam má.A dělá se to dynamicky, takže rúzně v různých situacích. Není už jen potkávací a dálkové světlo, je řada poloh mezi tím a jde to chytře a přesně, natáčením jednotlivých zdrojů. Pokud to tedy není produkt Lexusu. Laser je ještě nesrovnatelně přesnější, ale to je v případě světlometů jeho velká nevýhoda. Elektronický řídící systém musí paprsek mnohokrát za sekundu opticky ohnout a poslat přesně tam, kam má, tedy rychleji, než lidské oko rozliší, osvětlit bodově celou požadovanou plochu. Protože laser nic jiného, než osvětlit bod neumí. Pokud onen bod bude mít velikost třeba pět milimetrů čtverečních a osvětlená plocha má být (například) 10x30metrů = 300m2=300 milionů mm2, a každý bod plochy musí být osvětlen pro optický klam trvalého světla alespoň dvacetkrát za sekundu, znamená to, že paprsek musíte ohnout a postupně poslat na různá místa celkem 300 000 000/5 * 20=1,2 miliardy různých směrů za každou sekundu. Dá se to udělat skvěle ale dá se to taky skvěle zpackat.

Antiautomat
16. dubna • 17:46

totalny gyc...vyzera to akokeby to utieklo z cirkusovej maneze, pricom o Bruseli mam podobny nazor ako na ony cirkusovy zverinec.

zipp
16. dubna • 15:12

Velmi tleskám autorovi článku za správné použití názvu těchto světelných zdrojů

Fantomas
16. dubna • 18:51

Zato věta "kolem hladiny 5 500 Kelvin" s tím moc neladí. Je to jako napsat, že venku je 20 stupňů Celsius.

jogurt
17. dubna • 23:51

Njo, čeština holt skloňuje, srozumitelné je to i bez tohoto národního specifika. Většina lidí si stejně neumí představit, jak takové světlo vypadá. Usnadním to, světelná teplota halogenového zdroje (žlutobílé světlo) je kolem 2700K, standardního xenonového zdroje (bílý, lehce namodralý vjem) je 4300K, čím víc, tím modřejší to je. Takže 5500K bude už výrazně modré světlo, skoro takové, jak svítí samodomo čínské HID xenony, které mají obvykle 6000K.

Tomas
16. dubna • 11:42

Asi EK dostala tučnou provizi od AUDI, když i LED jsou již nyní překonané viz: http://www.autorevue.cz/bmw-v-tichosti-pripravuje... ...

jogurt
17. dubna • 21:13

To je značně zkreslená mediální kachýnka. Za prvé, vývojářem není BMW, které žádnou optickou vývojovou základnu nemá, za druhé, copak je zdrojem světla v laserovém kolimátoru? Co jiného než LED, že? Za třetí, laser je protikladem toho, co má umět světlomet, takže světlo bude muset být s vysokou frekvencí směrově rozmítáno.Jinak řečeno, napřed ho soustředí do lineárního paprsku v krystalu mezi polopropustnými vrstvami, aby ho pak zase rozmetali do požadovaného rozpětí směrů. Složitá legrace.

MichalH
16. dubna • 9:48

No a proč to ocenění nedostal už Lexus před 10 lety kdy je zavedl do sériové výroby a ještě na to musel dostat výjimku Bruselu, aby to tady mohl provozovat?
A to tam byly standardně v LS, ani si zákazník připlácet nemusel...

jan taraba
16. dubna • 10:10

Protože dodnes nezvládl jejich efektivní dynamické řízení. U audi to dokázali hned

MichalH
16. dubna • 10:19

Tak to si osobně nemyslím :-)
Před 10 lety se o dynamickém řízení asi bavit nedalo a myslím, že to Brusel ani nezkoumá a v současné době je dynamické řízení světel na LS to nej, co na trhu je... Jestli se tedy bavíme o tom samém...

jogurt
17. dubna • 20:58

ehm..nej...jo.. nejhorší prvek na lexusu je právě nezvládnuté dynamické řízení LED světel. Včetně modelu 2013.

16. dubna • 9:08

Kolik se ušetří CO2? A kolik se spotřebuje na výrobu?:-D

mikeš
16. dubna • 8:07

Nic proti LEDkám, ale z toho článku, potažmo EC se mi chce blejt :-(

swenak
16. dubna • 3:36

Takže snížení emisí o kolik, o 0,7%? Docela inovativní.

jogurt
18. dubna • 0:02

Ono to vychází z nesmyslných čísel. Jak například 2 žárovky 55W dají dohromady 135W? Těžko. Xenony mají obvykle 35W, tedy dohromady 70W a má 2-2,5 násobek světelného toku H7 (mimo Beetle III, kde je zdroj jen 25W). LED je zhruba 6x účinnější než halogen, takže 80W by mělo světelný tok jako halogenové žárovky o celkovém příkonu téměř 500W, což by samozřejmě nikdo pro silniční provoz neschválil.... názor na kvalitu článku si tak jistě uděláte sami.

Tom
16. dubna • 2:05

Vypadá to pěkně, ale když to proti mě jede v noci, tak to už moc pěkně nevypadá...

Doporučujeme

Články odjinud