Audi: hlavní světla z LED jsou miláčky Bruselu

Expanze LE diod pokračuje, Evropská komise úředně považuje hlavní světlomety sestavené z LED jako nástroj snižování emisí CO2.

Automobilka Audi patří k protagonistům v zavádění světelných zdrojů LED do sériové produkce. Pro denní svícení je sériově použila již v roce 2004 u luxusního sedanu A8 W12. Už o rok dříve přitom vystavila v Detroitu mlhový světlomet z LED a jen o několik týdnů později debutovala v Ženevě studie Audi Nuvolari, jež měla ze zdrojů LED sestaveny hlavní světlomety. V sériové výrobě (po Lexusu teprve podruhé) hlavní světla LED dostaly vozy Audi R8, u kterých se za ně tehdy připlácelo 95 tis. Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi R8

V současnosti značka Audi nabízí hlavní světlomety sestavené z LED kromě R8 také ve svých modelových řadách A3, A8, A6, a A7 Sportback, přičemž tyto systémy jsou pro každý model jiné. Například špičkový sedan A8 má na každé straně 76 diod. Jejich barevná teplota se pohybuje kolem hladiny 5 500 Kelvin, což je velmi blízké běžnému dennímu světlu a snižuje únavu řidiče při dlouhých nočních jízdách.

Kompletní LED světlomety pro Audi R8

Kompletní LED světlomety pro Audi R8

Mezi další přednosti hlavních světlometů složených z LED patří široké možnosti elektronického ovládání světelného toku v závislosti na provozních podmínkách (včetně synchronizace s údaji navigace) a jeho směrování. Z vysloveně praktického hlediska je třeba zdůraznit, že jsou konstruovány tak, aby vydržely po celou dobu životnosti auta, takže by se měly stát výměny žárovek nebo výbojek minulostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi S8

 

Jedním z argumentů pro tuto techniku je také nízká spotřeba energie, na kterou se nyní zaměřila pozornost testování pro Evropskou komisi (EC). Výsledky vyznívají docela předvídatelně, ovšem možná poněkud účelově: porovnávají totiž pouze konvenční halogenové žárovky se zdroji LED a výbojkové zdroje (tzv. „xenony“) nezohledňují. Potkávací světla s běžnými žárovkami podle výsledků spotřebují zhruba 135 W, ovšem zdroje LED ve stejném režimu jen 80 W.

Audi Nuvolari - designérský skvost z Německa

Audi Nuvolari - designérský skvost z Německa

Na dynamometru byly odzkoušeny dva vozy Audi A6, jeden s běžnými žárovkami v hlavních světlech a zdrojích osvětlení tabulky SPZ, druhý pak s kompletním osvětlením z LED. Podle výsledků těchto testů přinesly LED snížení emisí CO2 o více než 1 g/km a na tomto základě Evropská komise uznala světlomety LED jako „inovativní technologii pro omezování emisí CO2“.

bazar

Audi Q5 2
Rok výroby: 2015
Stav: 31 098 km
Cena: 900 000 Kč
Audi A3 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 75 739 km
Cena: 290 000 Kč
Audi A8 6
Rok výroby: 2007
Stav: 170 994 km
Cena: 350 000 Kč
Audi TT 1,8
Rok výroby: 2001
Stav: 205 730 km
Cena: 130 000 Kč
Audi A4 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 113 452 km
Cena: 160 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2013
Stav: 230 207 km
Cena: 500 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků