Audi: hlavní světla z LED jsou miláčky Bruselu

Expanze LE diod pokračuje, Evropská komise úředně považuje hlavní světlomety sestavené z LED jako nástroj snižování emisí CO2.

Automobilka Audi patří k protagonistům v zavádění světelných zdrojů LED do sériové produkce. Pro denní svícení je sériově použila již v roce 2004 u luxusního sedanu A8 W12. Už o rok dříve přitom vystavila v Detroitu mlhový světlomet z LED a jen o několik týdnů později debutovala v Ženevě studie Audi Nuvolari, jež měla ze zdrojů LED sestaveny hlavní světlomety. V sériové výrobě (po Lexusu teprve podruhé) hlavní světla LED dostaly vozy Audi R8, u kterých se za ně tehdy připlácelo 95 tis. Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi R8

V současnosti značka Audi nabízí hlavní světlomety sestavené z LED kromě R8 také ve svých modelových řadách A3, A8, A6, a A7 Sportback, přičemž tyto systémy jsou pro každý model jiné. Například špičkový sedan A8 má na každé straně 76 diod. Jejich barevná teplota se pohybuje kolem hladiny 5 500 Kelvin, což je velmi blízké běžnému dennímu světlu a snižuje únavu řidiče při dlouhých nočních jízdách.

Kompletní LED světlomety pro Audi R8

Kompletní LED světlomety pro Audi R8

Mezi další přednosti hlavních světlometů složených z LED patří široké možnosti elektronického ovládání světelného toku v závislosti na provozních podmínkách (včetně synchronizace s údaji navigace) a jeho směrování. Z vysloveně praktického hlediska je třeba zdůraznit, že jsou konstruovány tak, aby vydržely po celou dobu životnosti auta, takže by se měly stát výměny žárovek nebo výbojek minulostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi S8

 

Jedním z argumentů pro tuto techniku je také nízká spotřeba energie, na kterou se nyní zaměřila pozornost testování pro Evropskou komisi (EC). Výsledky vyznívají docela předvídatelně, ovšem možná poněkud účelově: porovnávají totiž pouze konvenční halogenové žárovky se zdroji LED a výbojkové zdroje (tzv. „xenony“) nezohledňují. Potkávací světla s běžnými žárovkami podle výsledků spotřebují zhruba 135 W, ovšem zdroje LED ve stejném režimu jen 80 W.

Audi Nuvolari - designérský skvost z Německa

Audi Nuvolari - designérský skvost z Německa

Na dynamometru byly odzkoušeny dva vozy Audi A6, jeden s běžnými žárovkami v hlavních světlech a zdrojích osvětlení tabulky SPZ, druhý pak s kompletním osvětlením z LED. Podle výsledků těchto testů přinesly LED snížení emisí CO2 o více než 1 g/km a na tomto základě Evropská komise uznala světlomety LED jako „inovativní technologii pro omezování emisí CO2“.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 38 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků