Audi eTron: sportovní elektromobil v detailech

Audi detailně představilo elektromobil s označením e-Tron vycházející z modelu R8. S 313 koňmi výkonu nepůjde o žádnou dětskou hračku.

Audi tak konečně nabídlo sadu fotografií a podrobností o konceptu, který jsme vám v krátkosti představili již zkraje týdne.

Jelikož oba němečtí konkurenti Audi ve Frankfurtu vystavují studie svých elektrických supervozů, nemohla ingolstadtská filiálka Volkswagenu zůstat pozadu. Nečekejte tedy jekot nějakého desetiválce ani zdobné koncovky výfuků na zádi. E-Tron se totiž jakožto stoprocentní elektromobil vyznačuje čtveřicí elektromotorů, v každém kole je jeden, přičemž k zadním kolům se za běžných podmínek přenáší 70 % výkonu. Elektronické řízení distribuce elektrické energie přitom umožňuje optimální stabilitu při průjezdu zatáčkou. Dohromady dávají 313 koní (230 kW), přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 4 500 Nm.

Pro jistotu opakujeme: Audi e-Tron dosahuje točivého momentu 4 500 Nm, což je mimochodem krásný důkaz toho, že točivý moment bez patřičných otáček a tedy i bez výkonu nemá žádný vliv na dynamiku vozu. Elektrické Audi totiž i tak zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,8 s, z 60 na 120 km/h za 4,1 s a dosáhne rychlosti 200 km/h, přičemž li-ionové akumulátory mu zajistí dosah 248 km na jedno nabití. To vše alespoň z hlediska zrychlení zkrátka odpovídá oněm 313 koním výkonu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sada baterií uložených pro optimální vyvážení hned za sedadly váží nezanedbatelných 213 kg a pro plné dobití jim stačí být po dobu šesti hodin připojeno k běžnému napětí 220V. Máte-li však k dispozici zástrčku na 400V, postačí k dobití 2,5 hodiny.

Přídi dominují tenké světlomety složené z LED a jednodílná maska s dodatečnými ventilačními otvory v okrajích nárazníku. Za specifický designérský prvek si konstruktéři z Ingolstadtu vybrali tenké a husté žebrování na mřížkách a dalších doplňcích, ale promítá se i do povahy ráfků kol. Tato studie je 4 200 mm dlouhá, 1 900 mm široká a 1 230 mm vysoká, díky rozsáhlému užití lehkých slitin včetně tradičního prostorového rámu z hliníku a povrchových dílů karosérie z tvrzených plastů se podařilo udržet pohotovostní hmotnost na ucházející hranici 1 600 kg.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Audi při vývoji tohoto prototypu sáhlo k velmi zajímavým technologiím. Tepelné čerpadlo se tak stará o vytápění interiéru. Všechny řídicí jednotky i samotný systém pohonu jsou ovládány s ohledem na průběžné korekce tepelných podmínek, což zajišťuje optimální a spolehlivé fungování celé soustavy a komfortní cestování. Všechny tyto komponenty jsou sdruženy do jednoho systému, jenž má za úkol ideální práci s energiemi včetně té tepelné.

Blíže neupřesněné elektronické rozhraní pro komunikaci s okolím, nazývané car-to-x, má otevírat nové rozměry v chápání hospodárnosti, bezpečnosti a důvěry. Zohledňovat bude kromě cyklů semaforů i aktuální provoz, aby plánovalo ideální strategii jízdy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zatímco prakticky celé dvacáté století patřilo mezi prvky individuální dopravy zcela jednoznačně motorům s vnitřním spalováním, elektřina se pod tlakem ekologického hnutí a tenčících se zásob fosilních paliv opět vrací do hry. Ale činí tak jen velmi zvolna, například v Německu je nyní registrováno jen necelých 1 500 elektromobilů, což představuje pouze 0,035 procenta ze všech provozovaných vozidel. Tento poměr se postupně zvyšuje, ale elektřina má před sebou ještě dlouhou cestu k tomu, aby automobily ovládla. Ale i příklad studie Audi e-Tron nám připomíná, že se jednou dostane i na sportovní vozy...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi eTron
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 17 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků