Elektrické Audi e-tron oficiálně: Na jedno nabití ujede 400 km a utáhne 1,8 tuny

Vůbec první elektrický model Audi jste si mohli naživo prohlédnout už na březnovém autosalonu v Ženevě. Jenže maskovaný. Právě dnes odhaluje úplně vše.

Kdo z vás navštívil letošní autosalon v Ženevě, mohl prototypy e-tron potkávat v ulicích města a jednou za čas jej hostesky na pár vteřin odkrývaly přímo na výstavním stánku Audi. Není divu, že na něj značka lákala tak brzo. Je to první sériově vyráběný elektrický model se čtyřmi kruhy ve znaku.

Nový Mercedes-Benz EQC oficiálně. Elektrické SUV má dojezd přes 400 km

Nový Mercedes-Benz EQC oficiálně. Elektrické SUV má dojezd přes 400 km

Akumulátor (2,28 metru dlouhý a 1,63 metru široký) o kapacitě 95 kWh je umístěn v podlaze, elektromotor je u každé z náprav, čímž dostáváme pohon všech kol quattro, a na tom všem stojí prostorná kabina. Jde o v podstatě stejný systém, jaký u svých vozů používá Tesla, nic lepšího ale zatím nikdo nevymyslel.

Audi e-tron na délku měří 4901 mm, je 1935 široké, 1616 mm vysoké, rozvor náprav činí 2928 mm a kufr má objem 660 litrů. Nese typické znaky Audi, přestože single frame masku chladiče vlastně nepotřebuje. Návrh designu trval čtyři roky a aerodynamika hrála klíčovou roli (koeficient odporu vzduchu Cx je 0,27). Proto nemá e-tron vnější zpětná zrcátka, ale kamery, jejichž obraz je přenášen na displeje ve dveřích. Jinak ale kokpit vypadá vlastně stejně jako u klasických Audin. S dvojicí displejů na středové konzole, digitálním přístrojovým štítem před řidičem a striktně horizontálním členěním.

Audi e-tron: Srovnání rozměrů s velkými SUV Audi
Vůz e-tron Q8 Q7
Délka (mm) 4901 4986 5052
Šířka (mm) 1935 1995 1968
Výška (mm) 1616 1705 1741
Rozvor (mm) 2928 2995 2995
Zavazadlový prostor (l) 660 605 770

Dva elektromotory mají kombinovaný výkon 300 kW, točivý moment činí 664 N.m a umožňují vozu zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Maximální rychlost je rovných 200 km/h. Audi slibuje dojezd 400 km na jedno nabití v cyklu WLTP, což sice není málo, ale v porovnání s konvečními SUV, která na nádrž bez problémů ujedou i více než 700 km, to pořád není dost. Na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem je možné nabíjet výkonem až 150 kW (do konce roku 2020 jich chce mít Audi v Evropě asi 400), přičemž v takovém případě jste na 80 procentech kapacity za 30 minut.

Elektrické SUV může táhnout až 1,8 tuny těžký přívěs (běžná velká SUV až 3,5 tuny) a jeho hmotnost je mezi nápravy rozdělena v poměru blízkém 50:50. Standardem je vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči, světlá výška se podle zvoleného režimu mění v rozsahu 76 milimetrů, a softwarové funkce bude možné od poloviny příštího roku objednávat po internetu.

Elektrické Audi e-tron konečně zamíří do prodeje. Ukáže se v září

Elektrické Audi e-tron konečně zamíří do prodeje. Ukáže se v září

Podle Audi bude možné například LED světlomety aktualizovat na Matrix LED, doplnit další asistenty, nebo třeba digitální příjem audia. Vůz na to bude připraven, po internetu si za poplatek vybrané funkce vlastně pouze „odemknete“.

Výroba Audi e-tron probíhá v Bruselu a podle informací českého zastoupení značky se k nám první exempláře dostanou na přelomu roku 2018/2019. Přesná základní cena zatím není k dispozici, stejně jako oficiální konfigurátor a soupis výbavy. Základ by se však měl pohybovat okolo 2 milionů korun.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

16.  12.  2018 | Jan Mička | 45 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 22 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků