TEST Audi e-tron 55 quattro Sportback: Tichý a hodně nápadný žrout elektřiny

Audi e-tron jsme tu měli už předloni. Tenkrát jsme s ním vyrazili do Rakouska a zažili pár neočekávaných dobrodružství. Dnes tu máme elegantnější verzi Sportback. Do žádných akcích se ale nehrneme, mrkneme na jeho schopnosti hezky v domácích podmínkách.
Radosti
Nabije se opravdu rychle
Jízdní stabilita a komfort
Dynamikou ohromí
Starosti
Digitální zrcátka jsou špatně řešená
Vysoká spotřeba
8  /10

Audi e-tron se stalo v roce 2018 prvním sériově vyráběným elektromobilem ingolstadtské automobilky. Předcházelo mu několik konceptů, cesta prvotiny na trh byla opravdu dlouhá, ale nakonec se mohutné SUV ukázalo a automaticky se zařadilo mezi technickou špičku. Jak už u této kategorie bývá zvykem, dorazila i verze sportback se svažující se střechou. Jaká je, jsme zjišťovali s verzí 55 quattro.

Malá daň za styl

Rovnou rád přejdu k tomu, o kolik je tato verze dražší. Trendem karoserií sportback je, že za méně „masa“ zaplatíte o trochu víc, protože výsledek pak lépe vypadá. Oproti standardnímu SUV si tak připlatíte 65.000 korun. My jsme dostali do testu sportovně vyhlížející verzi S line za základní cenu 2.034.900 Kč, příplatek zůstává i v této verzi stejný.

Nad rámec standardní výbavy dostanete 20palcová kola, adaptivní sportovní pneumatický podvozek, přední sedadla s vyššími bočnicemi čalouněná Alcantarou, černě čalouněný strop, lepší digitální kokpit, multifunkční volant a samozřejmě i řadu designových prvků, které vzhled vozu trochu dramatizují. 

Audi spustilo výrobu e-tronu GT. V hypermoderní továrně se melou plasty a sbírá hliník

Audi spustilo výrobu e-tronu GT. V hypermoderní továrně se melou plasty a sbírá hliník

Když to pak zalijete do červeného laku Catalunya za přijatelných 34.800 Kč, máte hodně zajímavé auto, za kterým se každý otočí. Pravda, pozornosti je s tímto autem někdy možná až příliš, není to nic pro introverty. Pokud se při vyzvedávání kávy na benzince nechcete pouštět se spolukafujícími do řeči, objednejte si třeba šedý lak. Pro milovníky pozornosti je to ale v rámci standardní nabídky barev jediná volba.

Konstrukčně se u verze sportback neděly žádné zázraky. Auto stojí na platformě MLB Evo s rozvorem náprav 2928 mm a oproti standardnímu SUV se liší svažující se střechou, která se snižuje od bočního sloupku za řidičem a končí decentním zadním křídlem evokujícím kachní ocas. Zepředu vypadá auto stejně, e-tron zde má i typickou masku singleframe, kterou elektromobil vlastně ani nepotřebuje.

Audi SQ5 Sportback dorazilo na český trh. Stojí skoro stejně jako ekvivalent od BMW

Audi SQ5 Sportback dorazilo na český trh. Stojí skoro stejně jako ekvivalent od BMW

Uklizeno

S omezením počítejte především v zavazadlovém prostoru. Ztráta 45 litrů oproti větší verzi je sice přijatelná a reálně bude 615 litrů prostoru většině zákazníků stačit, ale vyšší předměty už prostě nepřevezete. Prostoru na hlavu pro cestující vzadu se není třeba bát. e-tron je už hodně velké auto a skalp mu tak v této oblasti moc neuškodil. Mám 183 centimetrů a na místo jsem si opravdu stěžovat nemohl.

Příjemné pak je, že bych se dozadu vešel třikrát. Středový tunel končí za předními sedadly a místo pro cestujícího uprostřed je tak plnohodnotné. Na konci tunelu jsou pak umístěny výdechy ventilace, 12voltová zásuvka, dva USB porty a odkládací přihrádka. Jednoduše prostor využitý na maximum.

ABT si pohrál s novým Audi S3 Sportback. Původních 310 koní se mu zdálo málo

ABT si pohrál s novým Audi S3 Sportback. Původních 310 koní se mu zdálo málo

Prostor pro řidiče se od modelů se spalovacím motorem liší jen detaily a hned vám padne do ruky. Těšit se ale můžete třeba ze středového tunelu s velkou přihrádkou, kde může být připraveno rozhraní pro mobilní telefony. Audi e-tron má digitální přístrojový štít, velký infotainment a ani ovládání klimatizace si nenechalo žádná tlačítka. Řešení s haptickou odezvou je ale také dobré, jenom třeba pro synchronizaci výdechů ventilace pro řidiče a spolujezdce musíte rozbalit dodatečnou lištu a pak teprve kliknout. Přitom na vlastní haptické tlačítko by tu pro takovou funkci bylo místo.

Audi znamená technika. Proto tu najdete spoustu očekávaných moderních funkcí, ale také něco navíc. Třeba automatické brzdění před obcí či před zatáčkou je hodně zajímavé a potěší, že funguje takřka bez výhrad. Pokud pojedete 90 km/h po okresní silnici a bude se blížit vesnice, Audi vám popostrčí plynovým pedálem do nohy, aby vám dalo signál, že se o brzdění nemusíte starat. Konstantně pak zpomaluje a značku obce minete v rychlostech od 49 do 57 km/h. 

Audi naznačilo, že nové RS 3 si udrží pětiválec. Výkon zřejmě přesáhne 400 koní

Audi naznačilo, že nové RS 3 si udrží pětiválec. Výkon zřejmě přesáhne 400 koní

Stejně to funguje, když se blížíte k autu na dálnici nebo se hrnete do zatáčky. Audi o všem ví, kontroluje to a pomáhá vám, abyste vlastně už ani moc nemuseli řídit. Pro staré školy to tedy moc nebude, ale geekové budou mít radost, že už je „To“ tady. Stejně bravurně zvládá e-tron kontrolovat pruhy na silnici a lehce vás v nich vést. U těchto systémů se občas může stát, že třeba přečte světlou záplatu a trhne vám volantem, protože se bojí, že jedete mimo silnici. Audi e-tron tohle nedělá. Je chytré. Možná někoho až děsí, jak moc chytré je.

Ostatně po updatu softwaru z konce loňského listopadu se v případě, že necháte auto vést v pruhu na adaptivní tempomat, stačí dotknout volantu jen jednou za minutu. Něco se v tomto autě ale přece jenom nepovedlo. Jsou to zrcátka.

Lamborghini i Ducati zůstávají v koncernu VW. Audi převezme kontrolu nad Bentley

Lamborghini i Ducati zůstávají v koncernu VW. Audi převezme kontrolu nad Bentley

Ve snaze mermomocí vylepšit i ten nejzákladnější prvek auta si v Audi můžete připlatit za digitální zrcátka. Na myšlence není nic špatného, třeba v Hondě e jsou skvělá, ale v Audi to zas taková sláva není. Jsou umístěná nízko, takže trvá, než se pohyb hlavy naučíte. To by ani tak nevadilo, ale displeje zrcátek špatně snáší výkyvy světla a v noci to také není žádné terno, protože jsou až příliš tmavá. Naštěstí jsou jen jako příplatek, takže je mít nemusíte.

Jinak je život na palubě Audi e-tron Sportback stejný jako ve většině jiných velkých vozů značky Audi. Zpracování patří k tomu nejlepšímu v segmentu, prostoru je dostatek pro všech pět cestujících, bagáž na dovolenou pro čtyři pobere a čistá a přehledná palubní deska se srovnanými tlačítky je parádní. Jen se musíte naučit displeje pořádně a pravidelně čistit.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): Šli skautíci na výlet, měli 200 koní

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

Univerzálnímu stroji se zvýšeným podvozkem nejsilnější turbodiesel a bohatá výbava sluší. Znamená „skautizace“ pro uživatele nějaká omezení, nebo je zde vše Simply clever?

dnes | Richard Herbich | 45 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

22.  1.  2021 | Jan Mička | 78 příspěvků
TEST Toyota Land Cruiser 150 Executive: Injekce adrenalinu pro poctivého dělníka

Toyota Land Cruiser 150

Toyota Land Cruiser bude brzy sedmdesátníkem. Verze 150, kterou jako jedinou u nás zastoupení značky oficiálně prodává, dostala řádný upgrade techniky a výkonu. Jak to dopadlo?

20.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků