Audi dokazuje výhody přímého vstřikování benzinu

Také v roce 2001 se značka Audi nesmazatelně zapsala do historie automobilového sportu. Stačí připomenout např. dvojnásobné vítězství v legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans nebo osm vítězství v šampionátu vytrvalostních závodů American Le Mans Series... Velkou měrou k těmto úspěchům přispěla i technologie přímého vstřikování benzinu do válců motorů.
Audi dokazuje výhody přímého vstřikování benzinu
Rychlým vývojem technologie přímého vstřikování FSI automobilka Audi opět deklaruje oprávněnost svého firemního sloganu „Náskok díky technice“. „Technologie FSI představuje velmi výrazný impulz pro konstruktéry a otvírá úplně novou éru dalšího vývoje spalovacích motorů,“ říká Ulrich Baretzky, vedoucí skupiny vývoje motorů divize Audi Sport.

Motory FSI mají v porovnání s konvenčními motory se vstřikováním paliva do sacího potrubí celou řadu výhod. „Ty nejzásadnější přednosti jsou tři: Nižší spotřeba, vyšší výkonové parametry v celém spektru otáček a bezprostřednější odezva na pokyny řidiče prostřednictvím pedálu plynu,“ říká Dr. Wolfgang Ullrich, šéf divize Audi Sport. Výhody nižší spotřeby motoru FSI se zřetelně projevily například při vytrvalostních Klepněte pro větší obrázekzávodech v Le Mans, kde vozy Audi R8 ujely na jedno natankování nejméně o jedno kolo více než vozy předchozího provedení.

Loňský ročník závodu v Le Mans poznamenal silný liják. „Motor FSI našeho vozu Audi R8 však reagoval naprosto přesně i na nejjemnější pokyny a nebylo zase tak příliš obtížné udržet vůz i na mokré vozovce ve stabilní jízdě,“ vyzdvihuje další výhodu motoru FSI Emanuele Pirro, dvojnásobný vítěz v Le Mans a čerstvý vítěz šampionátu American Le Mans Series.

Vzhledem k tomu, že sportovní předpisy vyžadují omezovače nasávaného vzduchu, je maximální výkon motoru FSI závodního vozu Audi R8 447 kW/610 k srovnatelný s konvenčním agregátem. Ovšem výkon motoru FSI v oblasti nízkých otáček je až o 10 procent vyšší. To je dáno především dokonalejším promícháním směsi paliva a vzduchu ve speciálně tvarovaných spalovacích prostorách motoru. U konvenčních motorů se vstřikováním benzinu do sacího potrubí se palivo směšuje se vzduchem už v sacím potrubí a do válců vstupuje už prakticky homogenní směs. U motorů s přímým vstřikováním se přesně definované množství paliva vstřikuje přímo do spalovacích prostorů pod tlakem přibližně 100 barů, což je asi dvacetkrát více než u konvenčního vstřikování do sacího potrubí.

Motory s přímým vstřikování benzinu se už zanedlouho objeví i pod kapotami sériových modelů značky Audi – to jasně naznačil už loňský autosalon IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. V tomto roce hned dva různé FSI motory obohatí nabídku pohonných agregátů vozů Audi. „Kvalitativní náskok motorů FSI oproti konvenčním agregátům lze přirovnat k situaci po zavedení vznětových motorů TDI namísto dříve používaných komůrkových vznětových motorů,“ říká Wolfgang Hatz, šéf vývoje pohonných jednotek automobilky Audi.

Zmíněné výhody motorů FSI vyniknou u běžných produkčních modelů ještě více než u závodních speciálů. Zatímco závodní motor FSI pracuje většinou v oblasti maximálního výkonu, není jeho avizovaná hospodárnost tak výrazná. Zato při nasazení v běžném provozu, kdy motor automobilu zdaleka tak často nemusí dávat maximální výkon, pracuje motor FSI většinu času v režimu spalování tzv. chudé vrstvené směsi kdy spotřeba klesá až o 15 procent.

„Je evidentní, že technologie přímého vstřikování bezinu zlepšuje parametry jak našich závodních speciálů, tak i sériových modelů,“ shrnuje poznatky z vývoje motorů FSI Dr. Wolfgang Ullrich, šéf divize Audi Sport.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků