Audi chtělo v osmdesátých letech vyzrát na airbagy. Pomocí lanovodů

Některé uličky ve vývoji pasivní bezpečnosti se občas ukážou jako slepé. Jako v případě tohoto složitého systému od Audi.

V osmdesátých letech se v rámci luxusního segmentu začaly poprvé masově montovat airbagy. Věc dnes už dávno povinná byla nákladnou položkou vývoje a výroby. Také že například Mercedes se se zkratkou SRS, tedy kombinací pyrotechnického předpínače a airbagu, chlubil samolepkou na zadním okně. Na vozech Audi jste v té době mohli spatřit jinou zkratku, a sice procon-ten, neboli Programmed Contraction and Tension​.

První jízda s Audi A6 55 TFSI quattro S tronic: Enterprise v beta verzi

První jízda s Audi A6 55 TFSI quattro S tronic: Enterprise v beta verzi

Audi byla v té době jedna z posledních německých automobilek, které ještě nepoužívaly airbagy. To proto, že důvěřovalo právě zmíněnému systému. Pokud jste o něm nikdy neslyšeli, možná vás způsob, jakým funguje, překvapí. Tehdejší Audi měly striktně motor umístěný podélně. Na ten byly převodem namontovány lanovody.

Počítalo se s tím, že při nehodě se vystrčený motor před přední nápravou, natož podélně umístěný, setká s překážkou nejdříve a posune se vzad. Lanka se pak napnou a aktivují předpínač pásů. Ten má za úkol člověka v okamžiku nehody přitáhnout k sedadlu a pomalu jej pouštět, pro zmírnění decelerace. Ba co víc, lana dokonce schovají volant, aby zabránily střetu s řidičovou hlavou.

Minitest Audi Q5 3.0 TDI quattro: Náskok díky šesti válcům?

Minitest Audi Q5 3.0 TDI quattro: Náskok díky šesti válcům?

Se systémem procon-ten se setkáme v automobilech Audi 100, 200, V8, S4 a stejně tak Audi 80 a 90. Systém se přestal dodávat po představení modelů A4 a A8 v roce 1994 a 1997 v případě A6. Tehdy totiž přišla na řadu zcela jiná technika a Audi už se spokojilo s instalováním konvenčních pyrotechnických předpínačů pásů a airbagů.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

dnes | Vladimír Kadera | 11 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků