Audi chtělo v osmdesátých letech vyzrát na airbagy. Pomocí lanovodů

Některé uličky ve vývoji pasivní bezpečnosti se občas ukážou jako slepé. Jako v případě tohoto složitého systému od Audi.

V osmdesátých letech se v rámci luxusního segmentu začaly poprvé masově montovat airbagy. Věc dnes už dávno povinná byla nákladnou položkou vývoje a výroby. Také že například Mercedes se se zkratkou SRS, tedy kombinací pyrotechnického předpínače a airbagu, chlubil samolepkou na zadním okně. Na vozech Audi jste v té době mohli spatřit jinou zkratku, a sice procon-ten, neboli Programmed Contraction and Tension​.

První jízda s Audi A6 55 TFSI quattro S tronic: Enterprise v beta verzi

První jízda s Audi A6 55 TFSI quattro S tronic: Enterprise v beta verzi

Audi byla v té době jedna z posledních německých automobilek, které ještě nepoužívaly airbagy. To proto, že důvěřovalo právě zmíněnému systému. Pokud jste o něm nikdy neslyšeli, možná vás způsob, jakým funguje, překvapí. Tehdejší Audi měly striktně motor umístěný podélně. Na ten byly převodem namontovány lanovody.

Počítalo se s tím, že při nehodě se vystrčený motor před přední nápravou, natož podélně umístěný, setká s překážkou nejdříve a posune se vzad. Lanka se pak napnou a aktivují předpínač pásů. Ten má za úkol člověka v okamžiku nehody přitáhnout k sedadlu a pomalu jej pouštět, pro zmírnění decelerace. Ba co víc, lana dokonce schovají volant, aby zabránily střetu s řidičovou hlavou.

Minitest Audi Q5 3.0 TDI quattro: Náskok díky šesti válcům?

Minitest Audi Q5 3.0 TDI quattro: Náskok díky šesti válcům?

Se systémem procon-ten se setkáme v automobilech Audi 100, 200, V8, S4 a stejně tak Audi 80 a 90. Systém se přestal dodávat po představení modelů A4 a A8 v roce 1994 a 1997 v případě A6. Tehdy totiž přišla na řadu zcela jiná technika a Audi už se spokojilo s instalováním konvenčních pyrotechnických předpínačů pásů a airbagů.

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

dnes | Miro Mihálik | 1 příspěvek
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků