Audi chtělo v osmdesátých letech vyzrát na airbagy. Pomocí lanovodů

Některé uličky ve vývoji pasivní bezpečnosti se občas ukážou jako slepé. Jako v případě tohoto složitého systému od Audi.

V osmdesátých letech se v rámci luxusního segmentu začaly poprvé masově montovat airbagy. Věc dnes už dávno povinná byla nákladnou položkou vývoje a výroby. Také že například Mercedes se se zkratkou SRS, tedy kombinací pyrotechnického předpínače a airbagu, chlubil samolepkou na zadním okně. Na vozech Audi jste v té době mohli spatřit jinou zkratku, a sice procon-ten, neboli Programmed Contraction and Tension​.

První jízda s Audi A6 55 TFSI quattro S tronic: Enterprise v beta verzi

První jízda s Audi A6 55 TFSI quattro S tronic: Enterprise v beta verzi

Audi byla v té době jedna z posledních německých automobilek, které ještě nepoužívaly airbagy. To proto, že důvěřovalo právě zmíněnému systému. Pokud jste o něm nikdy neslyšeli, možná vás způsob, jakým funguje, překvapí. Tehdejší Audi měly striktně motor umístěný podélně. Na ten byly převodem namontovány lanovody.

Počítalo se s tím, že při nehodě se vystrčený motor před přední nápravou, natož podélně umístěný, setká s překážkou nejdříve a posune se vzad. Lanka se pak napnou a aktivují předpínač pásů. Ten má za úkol člověka v okamžiku nehody přitáhnout k sedadlu a pomalu jej pouštět, pro zmírnění decelerace. Ba co víc, lana dokonce schovají volant, aby zabránily střetu s řidičovou hlavou.

Minitest Audi Q5 3.0 TDI quattro: Náskok díky šesti válcům?

Minitest Audi Q5 3.0 TDI quattro: Náskok díky šesti válcům?

Se systémem procon-ten se setkáme v automobilech Audi 100, 200, V8, S4 a stejně tak Audi 80 a 90. Systém se přestal dodávat po představení modelů A4 a A8 v roce 1994 a 1997 v případě A6. Tehdy totiž přišla na řadu zcela jiná technika a Audi už se spokojilo s instalováním konvenčních pyrotechnických předpínačů pásů a airbagů.

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

včera | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků