Audi bojuje proti hmotnosti aneb deset let hliníku

Audi bojuje proti hmotnosti aneb deset let hliníku

Právě před deseti roky bylo v Neckarsulmu založeno Centrum hliníku automobilky Audi, ve kterém vznikaly vozy jako Audi A8 či Audi A2. Město Neckarsulm, kde se vyrábějí luxusní limuzíny Audi A8 charakteristické svými hliníkovými karoseriemi, je tak zároveň základnou specialistů Audi na aluminium. Do vybudování Centra hliníku, které bylo otevřeno v Neckarsulmu v roce 1994, investovala automobilka Audi asi 8 milionů EUR. V Centru hliníku se sešli špičkoví konstruktéři, technologové, kvalitáři a plánovači výroby, aby společně bojovali proti vysoké hmotnosti automobilů.

Před dvěma roky došlo k přejmenování neckarsulmského střediska na Centrum hliníku a lehkých konstrukcí. Automobilka Audi tak chtěla dát najevo, že jakkoli je dlouhodobě orientována na aluminium, snižování hmotnosti automobilů je také záležitostí využívání vysoce pevných ocelí, plechů proměnné tloušťky, zpevňovaných plastů nebo magnézia – všechny tyto materiály mají již nyní v konstrukci moderních modelů Audi velmi hojné zastoupení. Systematické snižování konstrukční hmotnosti automobilů se promítá do jejich hospodárnosti ve spotřebě paliva.

Potenciál materiálů, vhodných pro přípravu lehkých konstrukcí, by měl být plně efektivně využit už v blízké budoucnosti. Ačkoli stěžejním materiálem lehkých automobilů Audi zůstane hliník, hledají specialisté prestižní německé automobilky systematicky další využitelné materiály. „Naší vizí je připravit do velkosériové produkce výrobně nenáročnou automobilovou konstrukci velmi nízké hmotnosti. To znamená naučit se používat správné materiály na správných místech,“ říká Heinrich Timm, vedoucí Centra hliníku a lehkých konstrukcí automobilky Audi.

Experti Centra hliníku a lehkých konstrukcí automobilky Audi vyvíjeli modely Audi A2 a Audi A8, jejich zkušenosti se uplatnily i při vývoji supersportovního modelu Lamborghini Gallardo. Systematický zájem automobilky Audi o hliník jako stěžejní konstrukční materiál jejich modelů se odrazil i v postojích celého ocelářského průmyslu – po uvedení modelu Audi A8, prvního sériově vyráběného vozu s hliníkovou karoserií – zvýšili oceláři velmi výrazně intenzitu vývoje moderních pevných a vysocepevných ocelí vhodných pro využití v automobilovém průmyslu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Audi A2 má hliníkovou konstrukci

Rok 1994, kdy bylo založeno Centrum hliníku automobilky Audi, byl zároveň symbolicky rokem, kdy z výrobní linky sjelo první Audi A8 – vůbec první model s prostorovým rámem ASF (Audi Space Frame). V roce 1999 pak vyjelo kompaktní Audi A2, první velkosériově vyráběný vůz využívající této technologie. V roce 2002 bylo představeno Audi A8 druhé generace, o rok později se v italském městě Sant’Agata rozjela výroba sportovních vozů Lamborghini Gallardo.

V průběhu uplynulých deseti let zavedli experti automobilky Audi celou řadu nových výrobních technologií. Úroveň automatizace ve výrobě hliníkových karoserií nyní dosahuje 80 procent, což odpovídá stupni automatizace při výrobě konvenčních ocelových karoserií. V Neckarsulmu se až dosud vyrobilo asi 320 000 automobilů s hliníkovými karoseriemi. Na přípravě stále lehčích karoserií v Centru hliníku a lehkých konstrukcí automobilky Audi pracuje v současné asi 110 odborníků.

bazar

Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Audi A4 2
Rok výroby: 2009
Stav: 167 580 km
Cena: 215 000 Kč
Audi A4 3
Rok výroby: 2008
Stav: 137 146 km
Cena: 281 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2008
Stav: 174 660 km
Cena: 340 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 201 113 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků