Audi bojuje proti hmotnosti aneb deset let hliníku

Právě před deseti roky bylo v Neckarsulmu založeno Centrum hliníku automobilky Audi, ve kterém vznikaly vozy jako Audi A8 či Audi A2. Město Neckarsulm, kde se vyrábějí luxusní limuzíny Audi A8 charakteristické svými hliníkovými karoseriemi, je tak zároveň základnou specialistů Audi na aluminium. Do vybudování Centra hliníku, které bylo otevřeno v Neckarsulmu v roce 1994, investovala automobilka Audi asi 8 milionů EUR. V Centru hliníku se sešli špičkoví konstruktéři, technologové, kvalitáři a plánovači výroby, aby společně bojovali proti vysoké hmotnosti automobilů.

Před dvěma roky došlo k přejmenování neckarsulmského střediska na Centrum hliníku a lehkých konstrukcí. Automobilka Audi tak chtěla dát najevo, že jakkoli je dlouhodobě orientována na aluminium, snižování hmotnosti automobilů je také záležitostí využívání vysoce pevných ocelí, plechů proměnné tloušťky, zpevňovaných plastů nebo magnézia – všechny tyto materiály mají již nyní v konstrukci moderních modelů Audi velmi hojné zastoupení. Systematické snižování konstrukční hmotnosti automobilů se promítá do jejich hospodárnosti ve spotřebě paliva.

Potenciál materiálů, vhodných pro přípravu lehkých konstrukcí, by měl být plně efektivně využit už v blízké budoucnosti. Ačkoli stěžejním materiálem lehkých automobilů Audi zůstane hliník, hledají specialisté prestižní německé automobilky systematicky další využitelné materiály. „Naší vizí je připravit do velkosériové produkce výrobně nenáročnou automobilovou konstrukci velmi nízké hmotnosti. To znamená naučit se používat správné materiály na správných místech,“ říká Heinrich Timm, vedoucí Centra hliníku a lehkých konstrukcí automobilky Audi.

Experti Centra hliníku a lehkých konstrukcí automobilky Audi vyvíjeli modely Audi A2 a Audi A8, jejich zkušenosti se uplatnily i při vývoji supersportovního modelu Lamborghini Gallardo. Systematický zájem automobilky Audi o hliník jako stěžejní konstrukční materiál jejich modelů se odrazil i v postojích celého ocelářského průmyslu – po uvedení modelu Audi A8, prvního sériově vyráběného vozu s hliníkovou karoserií – zvýšili oceláři velmi výrazně intenzitu vývoje moderních pevných a vysocepevných ocelí vhodných pro využití v automobilovém průmyslu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Audi A2 má hliníkovou konstrukci

Rok 1994, kdy bylo založeno Centrum hliníku automobilky Audi, byl zároveň symbolicky rokem, kdy z výrobní linky sjelo první Audi A8 – vůbec první model s prostorovým rámem ASF (Audi Space Frame). V roce 1999 pak vyjelo kompaktní Audi A2, první velkosériově vyráběný vůz využívající této technologie. V roce 2002 bylo představeno Audi A8 druhé generace, o rok později se v italském městě Sant’Agata rozjela výroba sportovních vozů Lamborghini Gallardo.

V průběhu uplynulých deseti let zavedli experti automobilky Audi celou řadu nových výrobních technologií. Úroveň automatizace ve výrobě hliníkových karoserií nyní dosahuje 80 procent, což odpovídá stupni automatizace při výrobě konvenčních ocelových karoserií. V Neckarsulmu se až dosud vyrobilo asi 320 000 automobilů s hliníkovými karoseriemi. Na přípravě stále lehčích karoserií v Centru hliníku a lehkých konstrukcí automobilky Audi pracuje v současné asi 110 odborníků.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků