Audi Allroad koncept: postaven na nové šestce

V Detroitu si dnes odbyl premiéru koncept nové generace Audi Allroad. V letošním roce je to právě 25 let, co Audi začala používat pohon všech kol quattro. Designově vychází Allroad z nového A6 Avant, dominantním designovým prvkem je velká chromovaná maska.
Audi Allroad koncept: postaven na nové šestce

První generace Allroadu byla poprvé představena na detroitském autosalonu v roce 1998, tedy před sedmi lety. Letos se historie opakuje, máme tu novou generaci, ale zatím jen jako koncept. Ten má podle automobilky sportovní charakter a je doma jak na dálnici, tak v lehčím terénu. Allroad má délku 4,93 m, šiřku 1,89 m a je o 60 mm vyšší než předchůdce. Přední světlomety složené ze 14 diod LED mají dle tiskové zprávy stejnou svítivost jako xenony; LED se nachází i vzadu. Na střeše se nachází velké panoramatické okno, které výrazným způsobem prosvětluje interiér. Studie stojí na 19" kolech s pneumatikami 255/45 R19, které byly vyvinuty jen pro tento koncept.

Stvořen pro zábavu

Při pohledu do interiéru je jasné, že tohle jsme už někde viděli; ano, v nové A6. Nechybí 8,9palcový displej, na kterém se zobrazují data ze systému MMI. Displej má rozlišení 1024 x 600 bodů, což zajišťuje dostatečně jemné zobrazení; standardní sedmipalcový displej má rozlišení pouze 480 x 270 bodů.  Viditelnost nového displeje je možná i z bočního úhlu 170 st. Součástí MMI je 3D navigace, TV tuner, DVD a foťák, který je umístně v blízkosti zpětného zrcátka. Zadní sedadla jsou dělená, takže se svězou jen dva cestující; ti ale mají nadmíru pohodlí, nechybí jim pevná loketní opěrka na středovém tunelu stejně jako ovládání klimatizace, navíc se mohou dívat na oblíbený film na displejích, které jsou umístěny v hlavových opěrkách. Sedadla jsou sklopná elektricky, takže budete-li chtít zvětšit už tak rozměrný zavazadlový prostor, nemusíte hnout ani prstem. Elektricky se ovládají i páté dveře, patřičné tlačítko najdete i na dálkovém ovládání.

Silný tahoun

Pod kapotou se nachází naftový osmiválec 4.0 V8 TDI s lehce zvýšeným výkonem na 210 kW (286 k), který je dostupný už v 3 200 otáčkách. Točivý moment dosahuje na hodnotu 650 Nm, a to mezi 1 600 a 3 000 ot. Na stovku zrychlí vůz za 6,4 s, maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Pro demonstraci pružnosti motoru uvádí Audi i zrychlení z 80 na 120 km/h za 4,9 s. Motor je vybaven filtrem pevných částic a plní normu Euro 4. Stejně jako motory 2.7 V6 a 3.0 V6 TDI i čtyřlitr používá piezoelektrické ovládání vstřikovací ventilů, vstřikovací tlak jest 1 650 barů. Hmotnost motoru činí pouhých 259 kg.

Přes automatickou šestistupňovou převodovku jsou poháněna všechna; stáhlý pohon všech kol zajišťuje diferenciál Torsen. Ten zajišťuje lepší jízdní vlastnosti nejen v terénu, ale také lepší stabilitu na běžných silnicích se zhoršenou adhezí. Ve standardních podmínkách je na každou nápravu přenášeno 50 procent výkonu, je-li potřeba, může se přesunou až 75 procent přesunou vpřed či vzad. Za dobu, co Audi pohon quattro nabízí, se již prodalo 1,8 milionu vozů, které byly tímto typem pohonu vybaveny. Podvozek má vzduchové odpružení, přičemž tuhost pérování je možno měnit. Současně lze zvyšovat a snižovat světlou výšku vozu v rozsahu 160 až 210 mm. Při běžné jízdě je světlá výčka vozu 180 mm, pokud se rozjedete nad 120 km/h, podvozek se sníží o 20 mm.

Auto, co vidí silnici

Koncept ale nebyl postaven jen proto, aby ukázal světu, jaký asi bude nový Allroad. Pod kapotou se skrývají některé zajímavé technické finesy jako optický senzor pro rozpoznání kvality povrchu. Tomu, zda auto jede po silnici, nezpevněném štěrkovém povrchu, polní cestě, sněhu apod., se přizpůsobí stabilizační systém a řízení, čímž elektronika zajistí vyšší bezpečnost jízdy a lepší ovladatelnost vozu. Rovněž zde najdete systém pro zabránění vyjetí z pruhu; pokud přejedete středovou nebo hraniční čáru, začne vibrovat volant - tím vás auto vzbudí z mikrospánku. Zajímavou funkcí je také varování, že se v mrtvém bodě zpětného zrcátka nachází auto. Koncept má vzadu radar, který signalizuje auto na „levoboku“. Systém poté ve vnějším zpětném zrcátku ukáže varovné světlo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 25 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků