Nová A7 vypadá jako něco zcela nového, ale není to tak docela pravda. Nabízíme vám několik jeho „ideových” předchůdců, přímo od Audi.
Obecně se má zato, že na tomto místě podrobně představené Audi A7 Sportback je spolu se svým starším a kompaktnějším předchůdcem A5 Sportback prvním modelem značky se čtyřmi dveřmi a zádí vyklápějící se společně s celým oknem. Říkejme tomu hatchback, liftback, fastback, pětidveřové kupé nebo kupé-kombi, ale je nám jasné, o jakém druhu karoserie jde řeč. Ačkoli v dnešní době tento poměrně nový karosářský druh nabývá na přítažlivosti a popularitě, je třeba dodat, že značka Audi jej ve vyšší střední třídě nabízela již před čtvrt stoletím.
Když se na sklonku roku 1968 představil model Audi 100, šlo o největší typ značky znovuzrozené o tři roky dříve koncernem Volkswagen. Název vozu byl odvozen z výkonu jeho motoru v koních (kde jsou ty časy, kdy sto koní stačilo tak velkému autu ke svižné jízdě...). Na platformě C1 vzniklo postupně několik karosářských variant, šlo o dvou a čtyřdveřové sedany, ale především o model 100 Coupé S z podzimu roku 1970. Někteří poukazovali na jeho nápadnou podobnost s vozem Aston Martin DBS představeným rok před tím, každopádně tento vůz do nabídky Audi přinesl směrem vzad plynule sestupující linii střechy. Pod jeho kapotou se nacházel řadový čtyřválec zvětšený z 1,8 na 1,9 l dosahující výkonu 115 koní (85 kW).
Skutečný předchůdce nového modelu A7 Sportback se však představil až s příchodem druhé generace modelu 100 (C2) z roku 1976. Zároveň se objevil vůbec první pětiválcový, sériově vyráběný motor (pomineme-li o dva roky starší třílitrový diesel Mercedes-Benz). U Audi jej označovali jako „šestiválec se spotřebou čtyřválce a projevovali tak již tehdy velkou schopnost působit na zákazníky líbivými frázemi - pétiválec byl i tehdy nesporně pětiválcem se spotřebou pětiválce. Jeho výkon zprvu vrcholil 100 koňmi (74 kW), ale později byl navýšen na 136 koní (100 kW).
V řadě C2 se již kupé neobjevilo, zato se na sklonku roku 1977 představil typ 100 Avant. Řeč přitom není o pravém kombíku, ale o skutečném pětidveřovém hatchbacku, nám již dobře známé jméno Avant začalo být u Audi používáno pro kombi teprve s nástupem třetí generace C3 v roce 1982. Z přiložených fotografií pak musíte uznat, že pojetí vozu je ve srovnání s dnešní A7 podobné - nejde ani o kombi, ani o sedan, ani o kupé, ani o pravověrný hatchback. Stačila by trochu jiná linie zádě a podobnost by byla dokonalá.
Bez zajímavosti není, že model 100 byl prvním vozem značky Audi, který ve výrobě překročil hranici jednoho milionu vozidel. Jubilejním vozem se stal právě hatchback Audi 100 Avant, nesjel však z výrobní linky hlavního závodu Audi v Ingolstadtu, ale z továrny v Neckarsulmu, která se po zastavení produkce automobilů NSU stala pomocným závodem pro uspokojování rychle rostoucí poptávky po vozech Audi.
Audi 100 S Coupé, 1970
Audi 100 Avant, 1977