Audi A6: kompletní informace (tisková mapa)

Audi A6: kompletní informace (tisková mapa)

Kapitoly článku:


Zavěšení zadních kol

Nové Audi A6 (jak ve verzi s pohonem pouze předních kol, tak i s pohonem všech kol quattro) má vzadu nezávislé zavěšení kol s lichoběžníkovými rameny, které má základ v zavěšení kol Audi A8. Sofistikovaná zadní náprava propůjčuje nastupujícímu modelu nepřekonatelné jízdní vlastnosti a dynamiku. Lichoběžníková ramena jsou konstrukčně řešena jako skořepinový výlisek vysoce pevné oceli. Také horní ustavující rameno zavěšení je vyrobeno z ocelového plechu.

Všechny komponenty zadního zavěšení jsou uchycené prostřednictvím kombinovaných pouzder (pryž/kov) k pomocnému rámu, který je čtyřmi mohutnými hydraulickými tlumicími pouzdry dokonale vibračně odstíněný od skeletu karoserie. Odpružení zadních kol je zajištěno lineárními vinutými pružinami, které spodním koncem spočívají na lichoběžníkových ramenech a horním koncem jsou uchycené do nosné struktury karoserie. Dvouplášťové plynové tlumiče pérování jsou dole uchycené přímo k nábojům kol.

Od roku 2005: Na přání pneumatické závěsy

Stejně jako v případě luxusního Audi A8, také pro nové Audi A6 bude na přání k dispozici adaptivní pneumatické zavěšení kol, a to od roku 2005. Tento sofistikovaný systém zaručuje ještě dokonalejší syntézu sportovních a komfortních vlastností podvozku nového modelu.

Výhodou pneumatického zavěšení kol Audi je možnost změny světlé výšky vozu v závislosti na rychlosti jízdy – ve vysokých rychlostech se zavěšení spustí níže, čímž se zlepší aerodynamika vozu (a tedy i spotřeba) a níže položené těžiště zvyšuje stabilitu jízdy. V nižších rychlostech, například při jízdě po velmi rozbitých silnicích, může řidič naopak světlou výšku vozu zvýšit.

Pneumatické závěsy jsou u přední nápravy navrženy jako komplexní sestava vzduchové pružiny a centrálně umístěného dvouplášťového tlumiče pérování. Vzadu pak jsou pneumatické pružiny i tlumiče umístěny odděleně. Výhodou tohoto řešení je velká využitelná šířka zavazadlového prostoru a možnost snižovat jeho nákladovou hranu například při nakládání těžkých předmětů.

Velkou předností pneumatického odpružení jsou stále stejné vlastnosti zavěšení kol bez ohledu na zatížení vozu. Speciální vzduchový kompresor dokáže natlakovat pneumatické pružiny podle okamžitého zatížení vozu, při menším zatížení se vzduch z pneumatických pružin jednoduše odpouští. Celková tuhost zavěšení je tedy konstantní, i když zatížení vozu se výrazně mění.

Brzdový systém

Nové modely Audi A6 jsou vybaveny šestnáctipalcovým posilovačem brzd, vysoce výkonné verze poháněné osmiválcem 4.2 V8 mají posilovač sedmnáctipalcový. Přední brzdové kotouče modelů poháněných motory 2.4 V6 a 2.0 TDI mají průměr 314 mm, u modelů s motory 3.2 V6 FSI a 3.0 TDI mají průměr 321 mm, nejvýkonnější verze poháněná osmiválcem 4.2 V8 má vpředu kotouče o průměru 347 mm. Vzadu pak mají všechny verze kotouče o průměru 302 mm, pouze nejsilnější provedení Audi A6 4.2 V8 má vzadu kotouče o průměru 330 mm. Velký průměr brzdových kotoučů se projevuje v jejich nižším tepelném zatížení.

Do brzdového okruhu je zařazený dvoustupňový posilovač – při běžném brzdění, kdy řidič sešlapuje pedál malou nebo jen střední silou, pracuje posilovač s 5,5násobným účinkem. Po překročení určité meze intenzity brzdění se posilový účinek zesiluje na 12násobek. Díky tomu Audi A6 dokáže bezpečně zpomalit nebo zastavit i v kritických situacích.

ESP ve standardní výbavě

Všechna nová Audi A6 mají standardně elektronický stabilizační systém ESP poslední generace, který vyvinula firma Bosch. Do struktury stabilizačního systému ESP je zařazený protiblokovací systém brzd ABS, elektronický dělič brzdných sil EBD a brzdový asistent, který v kritických momentech samočinně zvýší tlak v brzdovém systému na maximální úroveň. K vyšší stabilitě jízdy přispívá i protiprokluzové zařízení ASR, které je propojené s elektronickou závěrou diferenciálu EDS.

Stabilizační systém ESP je vybavený citlivými senzory, které neustále monitorují jízdu. V případě potřeby pak ESP zasáhne do činnosti motoru a brzd a účinně stabilizuje jízdu. ESP je mimořádně efektivní především když se vůz začíná projevovat nedotáčivě.

Velmi zajímavou funkcí, integrovanou do systému ESP, je udržování brzdových kotoučů a obložení v čistotě a suchu, tak, aby byly schopné v případě potřeby podávat okamžitě optimální výkony. Jestliže za jízdy v dešti řidič po dlouhou dobu nesešlápne brzdový pedál, brzdové destičky se v naprogramovaných intervalech samy lehce přitlačí ke kotoučům. Ty se tím rychle vysuší a dokážou i za mokra okamžitě a bez prodlevy účinně zpomalovat rozjetý vůz.

Audi A6 je vybaveno dvoustupňovým vypínáním systému ESP – prvním krátkým stlačením tlačítka se vypíná protiprokluzové zařízení ASR, což bývá někdy nezbytné pro spolehlivý rozjezd a plynulou akceleraci v hlubokém sněhu nebo na štěrku. Zmáčknutím tlačítka na delší dobu se deaktivuje vlastní systém ESP, což někdy vyžadují nároční sportovně založení řidiči, kteří chtějí naplno využít všech schopností podvozku nového Audi A6 a dokážou využít i akceleračních nebo brzdných smyků. I když je systém ESP vypnutý, zůstává stále v činnosti protiblokovací systém brzd ABS a elektronická závěra diferenciálu EDS.

Elektromechanická parkovací brzda

Po úspěšném debutu v Audi A8 dostalo také nastupující Audi A6 elektromechanickou parkovací brzdu, která má v porovnání s konvenčními parkovacími brzdami celou řadu výhod. Elektromechanická parkovací brzda Audi A6 se ovládá páčkou na středovém tunelu: Brzdy se aktivují zvednutím páčky, stisknutím páčky při sešlápnutém pedálu brzdy se parkovací brzda uvolňuje. Indikátor přímo na páčce a kontrolka v přístrojovém štítu řidiče informují o tom, v jakém stavu se parkovací brzda nachází. Parkovací brzda je konstruována tak, aby dokázala udržet bezpečně zajištěné vozidlo na třicetiprocentním svahu, pokud by byl svah ještě prudší, je řidič varován prostřednictvím nápisu na palubním displeji.

Elektromechanická parkovací brzda pomáhá řidičům také při rozjezdech do kopců, což je pro některé řidiče stále obtížný úkon. Při rozjezdu do svahu řídicí jednotka parkovací brzdy sleduje pomocí citlivých čidel polohu pedálu plynu, otáčky motoru, točivý moment, směr jízdy, zařazený rychlostní stupeň a podélný náklon vozu. Na základě všech těchto údajů potom řídicí jednotka parkovací brzdy citlivě a postupně brzdy uvolňuje, takže ani v prudkých stoupáních nehrozí nechtěné popojetí vozu dozadu a rozjezd je naprosto plynulý.

Elektromechanická parkovací brzda Audi A6 se dokáže zhostit i náročné role nouzové brzdy. Pokud by z jakýchkoli důvodů, například při selhání provozní brzdy, musel řidič k zastavení použít parkovací brzdu, stačí pouze aby zatáhl za ovládací páčku na středovém tunelu. Během krátké chvíle se zvýší tlak v brzdovém systému natolik, že vůz snižuje rychlost se zpomalením 8 m/s2, což je mnohem více, než dokážou při nouzovém brzdění konvenční parkovací brzdy.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud