Kapitoly článku:
- Design exteriéru, silueta, tvář, interiér
- Pohonné jednotky: 4.2 V8, 3.2 V6 FSI
- Pohonné jednotky: 2.4 V6, 3.0 TDI, 2.0 TDI, převodovky
- Převodovky - pokračování, quattro, podvozek, řízení
- Zavěšení zadních kol, brzdy, ESP ve standardu, elmag. parkovací brzda
- Kola a pneumatiky, struktura karoserie, pasivní bezpečnost
- Aerodynamika, adaptivní světlomety, denní světlomety a další výbava
- Advanced Key, adaptivní tempomat, standardní a příplatková výbava
Pohonné jednotky
Pro nové Audi je připraveno celkem pět motorů – tři zážehové a dva vznětové TDI agregáty. Všechny se výkonovými parametry řadí ve svých třídách na samou špičku nabídky automobilového trhu:
- Zážehový osmiválec 4.2 V8 (246 kW/335 k, 420 Nm)
- Zážehový šestiválec 3.2 V6 (188 kW/255 k, 330 Nm)
- Zážehový šestiválec 2.4 V6 (130 kW/177 k, 230 Nm)
- Vznětový šestiválec 3.0 V6 TDI (165 kW/225 k, 450 Nm)
- Vznětový čtyřválec 2.0 TDI (103 kW/140 k, 320 Nm). Tento motor bude k dispozici ve druhé polovině roku 2004.
Všechny pohonné jednotky plní emisní limity normy Euro 4. Šesti- a osmiválcové motory patří do rodiny nových vidlicových agregátů značky Audi, pro které je charakteristické rozevření obou řad válců v úhlu 90o, vzdálenost mezi hlavami 90 mm, kompaktní dimenze a bezúdržbový pohon vačkových hřídelí prostřednictvím rozvodového řetězu.
Zážehové motory
4.2 V8
Výkonný zážehový osmiválec 4.2 V8 s rozvodovým řetězem si odbyl svůj debut koncem roku 2002 v modelu Audi S4. Nyní byl specificky naladěn pro nové Audi A6. Charakteristickými rysy osmiválce 4.2 V8 jsou „býčí“ zátah - točivý moment od nejnižších až po maximální otáčky - a překvapivá hospodárnost. Osmiválec 4.2 V8 dosahuje maximálního výkonu 246 kW/335 k při otáčkách 6600 min-1, točivý moment vrcholí při 3500 min-1 na hodnotě 420 Nm.
Nové Audi A6 poháněné zážehovým osmiválcem 4.2 V8 zrychluje z 0 na 100 km/h během 6,1 s, jeho nejvyšší rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na 250 km/h. Kombinovaná spotřeba bezolovnatého benzinu činí jen 11,6 l/100 km.
Osmiválec 4.2 V8 vyniká velmi kompaktní stavbou, zejména délkou jen 464 mm, takže konstruktéři jej mohli snadno zabudovat do štíhlé přídě nového Audi A6. Další výhodou je malá hmotnost – pouze 195 kg, což znamená vyšší jízdní dynamiku a lepší chování v zatáčkách. Za své kompaktní rozměry osmiválec vděčí mj. nezvyklé koncepci - vačkové hřídele i všechny přídavné systémy jsou poháněné řetězem umístěným na straně odvodu výkonu. Toto řešení zkrátilo délku nového osmiválce v porovnání s předchozím motorem stejného objemu o 52 mm. Nízké celkové hmotnosti motoru se podařilo dosáhnout díky použití lehkých komponentů.
Osmiválec 4.2 V8 dostal dvoustupňový systém sání ze speciálního syntetického materiálu. V nízkých otáčkách, kdy je zapotřebí co nejvyšší točivý moment, proudí vzduch do spalovacích prostorů sacím potrubím délky 705 mm, v oblasti vysokých otáček, kdy vystupuje do popředí požadavek špičkového výkonu, se sací potrubí přepne na kratší větev délky 322 mm. Řídicí jednotka Bosch Motronic ME 7.1.1. umožňuje spouštění motoru pomocí tlačítka, pokud je vůz vybavený na přání dodávaným systémem „Advanced Key“.
Dva vícestupňové katalyzátory, jež jsou v zájmu rychlého zahřátí na provozní teplotu po spuštění umístěny velmi blízko motoru, se starají o čistotu spalin. Dokonalé spalování a efektivní systém čištění výfukových spalin zaručují plnění emisních limitů normy Euro 4, a to i když je vůz standardně vybavený stálým pohonem všech kol quattro a automatickou převodovkou tiptronic.
3.2 V6 FSI
Nový zážehový šestiválec 3.2 V6, vybavený systémem přímého vstřikování benzinu, si pod kapotou nového Audi A6 odbývá svoji premiéru. Tento agregát má kromě systému přímého vstřikování benzinu FSI také čtyři ventily na válec, variabilní sací potrubí a proměnné časování sacích i výfukových ventilů.
Maximálního výkonu 188 kW/255 k dosahuje šestiválec 3.2 V6 FSI při otáčkách 6500 min-1, nejvyšší točivý moment 330 Nm je k dispozici už při 3250 min-1. Audi A6 3.2 FSI s šestistupňovou manuální převodovkou a poháněnými předními koly zrychluje z 0 na 100 km/h během 6,9 s. Jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, a to i ve verzi se stálým pohonem všech kol quattro a šestistupňovou automatickou převodovkou tiptronic.
Přes 90 procent nejvyššího točivého momentu má řidič k dispozici v širokém rozmezí otáček 2400 až 5500 min-1, což je na nepřeplňovaný zážehový motor V6 vynikající výsledek. Vedle skvělého průběhu točivého momentu vyniká šestiválec 3.2 V6 FSI i velmi mírnou spotřebou paliva - ta v průměru činí jen 9,7 l/100 km.
Stěžejním prvkem motoru 3.2 V6 FSI je systém dodávání paliva do spalovacích prostorů. To se – na rozdíl od konvenčních zážehových motorů s nepřímým vstřikováním benzinu do sacího potrubí – vstřikuje přímo do spalovacích prostorů. Motor 3.2 V6 FSI dostal vysokotlaký zásobníkový systém přímého vstřikování „common-rail“, který pracuje s tlaky od 30 do 100 barů a umožňuje na tisícinu sekundy přesně načasovat vstříknutí dávky benzinu. Systém FSI dovoluje také zvýšení kompresního poměru – zatímco konvenční motory jen málokdy pracují s kompresním poměrem vyšším než 10,5:1, kompresní poměr motoru Audi 3.2 V6 FSI činí 12,5:1, což je nejvyšší hodnota mezi produkčními zážehovými motory.
Nový šestiválec 3.2 V6 FSI je velmi kompaktní, do délky měří jen 360 mm a široký je pouze 430 mm. Jeho hmotnost činí jen 169,5 kg, což je zásluha hojného využití hliníku. Obě řady válců svírají úhel 90 stupňů, vzdálenost mezi hlavami činí 90 mm. Válce mají vrtání 84,5 mm a zdvih 92,8 mm, což dává přesný zdvihový objem 3123 cm3.
Motor 3.2 V6 FSI je vybavený variabilním časováním sacích i výfukových ventilů, díky kterému má motor výborný průběh výkonu i točivého momentu. Vačkové hřídele, olejové čerpadlo a vyvažovací hřídele jsou poháněny od klikového hřídele stejným čtyřřadým řetězem, který se uplatnil i v motoru 4.2 V8.
Díky efektivnímu systému čištění výfukových plynů dvojicí keramických katalyzátorů, umístěných co nejblíže k motoru, plní také šestiválec 3.2 V6 FSI emisní limity normy Euro 4. Konstruktéři si dali záležet i na správném „soundu“ a pečlivě naladili výfukový systém, tak, aby zvuk šestiválce skutečně lahodil uchu každého motoristy.
Modely Audi A6 3.2 V6 FSI s pohonem předních kol se standardně dodávají s manuální šestistupňovou převodovkou. Verze quattro mohou mít buď manuální šestistupňovou převodovku, nebo šestistupňovou automatickou převodovku tiptronic.