Nějak jsem nepostřehl "strejcovy" poruchové peripetie s V10TDI.
Nevidím důvod proč by měl V10 být poruchový, je to konstrukčně dvojnásobek etalonu spolehlivého motoru 2,5TDI se stejnými hlavami, stejným vstřikováním, stejnou řídící logikou, víceméně stejným příslušenstvím. A ten v Transporterech vyniká čímsi, čemu se říká praktická nezničitelnost. Osobně neznám nikoho, kdo by s V10TDI měl problém a na rozdíl od stesků na spotřebu oleje u 1,9TDI-PD si nikdo nestěžuje ani v tomto směru. Znám řadu majitelů Touaregů (a po letním zveřejnění testu se mi ozvali další). Není mezi nimi nikdo, kdo by zodpovědně potvrdil problémy s motorem. Pokud měl někdo problémy, šlo o mezinápravové diferenciály u aut vyrobených před létem 2004, u malého počtu aut šlo o klepání předních vzduchových jednotek a u ještě menšího počtu o zásadnější problémy s elektronikou, obvykle elektronikou převodovky. Jinak v naprosté většině a u aut od 09/2004 téměř bezvýhradně vládne spokojenost.
Pokud jde o spotřebu, ta odpovídá velikosti motoru a hmotnosti vozu na straně jedné a úspornosti systému PD na straně druhé. Někteří potvrzují, že je reálná hodnota 10-12l/100km při rozumném zacházení,většina jezdí za 11-13, málo četní "ostřílení" borci ale uvádí i 14-17, přitom přiznávají, že nejde o zcela normální způsob jízdy a zacházení s vozem. pro srovnání, vozy V6TDI jsou na tom se spotřebou identicky, případně o 0,5l/100km hůře.
Je logické, že pětilitrový desetiválec bude mít vyšší servisní náklady než 1,6HDI, kdo by čekal opak by asi byl blázen. Do značné míry to ovlivňuje cena oleje, za který si značkové servisy účtují nemravné peníze a velmi nelibě nesou dodání oleje vlastního, který lze pořídit mimo servisní síť VW/Škoda za méně než polovinu. Při dvanáctilitrové náplni je cena motorového oleje hlavním nákladem na servisní zásah. Výměnné lhůty 30tis.km jsou dnes normální, cena filtrů se nijak nevymyká normálu u jiných vozů, rozvodomý řemen není přítomen a tedy ani tento náklad nepřipadá v úvahu. Cena pneumatik je řádově kolem 7tis. Kč tedy ani zde se žádný nákladový exces nekoná. Jinak řečeno, V10TDI (myšleno samozřejmě v Touaregu) má servisní náklady na úrovni očekávatelné u každého velkoobjemového auta.
Jestli se v Allroadu V10TDI jako lahůdka pro malou skupinu zájemců objeví, to je ve hvězdách. Šum z Wolfsburgu tímto směrem zazněl, protože VW skutečně řeší, co s volnou kapacitou výroby těchto motorů. Stejně tak je možné, že ho postupem času nahradí i v Touaregu osmiválec 4,2. 70kg rozdílu bych se zas až tolik neobával a 30kg těžké silentbloky rozhodně neočekávám. Pro mě osobně by ale Allroad s pětilitrem byl kombinací lákavou, takže já se na případnou realizaci takové úvahy docela těším. Nafukovacího podvozku se sice dočkáme, ale na světlou výšku Touaregu 300mm to určitě nebude (bohužel). Není to ani u Q7, tam je ale poměrně jednoduchým zásahem přes diagnostickou zásuvku v případě potřeby nastavení možné.