S Audi Q8 a A6 poprvé na českých silnicích. SUV-kupé je fakt žrádlo!

Zatímco tažení Audi A6 začalo de facto už před padesáti lety, model Q8 slaví u portfoliu Audi premiéru. A právě proto nás velmi zajímalo, jak si povede na českých silnicích.

Není to tak dávno, co jsme v rámci mezinárodní prezentaci poprvé na vlastní kůži vyzkoušeli již osmou generaci Audi A6. No, osmou… Audi totiž počítá už model 100, jehož první vydání se prodávalo od roku 1968 a vzniklo také jako kupé. Označení A6 vstoupilo v platnost od čtvrté generace prodávané od roku 1991.

První jízda s Audi A6 55 TFSI quattro S tronic: Enterprise v beta verzi

První jízda s Audi A6 55 TFSI quattro S tronic: Enterprise v beta verzi

Ceny Audi A6 sedan známe od konce června (pro Avant byly k dispozici o pár týdnů později) a první jízda v rámci dnešní národní prezentace byla hlavně teoretickou přípravou na velký redakční test. Krátce jsem zkusil vznětovou verzi 50 TDI quattro o výkonu 210 kW, s 20" koly a vzduchovým podvozkem, a protože se přesně tohle auto brzy objeví v redakční garáži, vezmu dnešní dojmy z jízdy bez zbytečného okecávání.

Nejvíce mi utkvělo v paměti chování osmistupňového automatu Tiptronic. Řadí hladce, donutit jej k podřazení však vyžaduje docela silné sešlápnutí plynu, a to dokonce i ve sportovním režimu. Jako by se Audi snažilo všemi možnými prostředky držet motor v nízkých otáčkách, v takovém případě ale nevyužijete potenciál motoru i při běžné jízdě, což větší A8 umí. Zrychluje hladce, plynuje a pocitově s až „kompaktním“ elánem, zatímco A6 se zprvu do předjíždění moc nechce. Nakonec se samozřejmě podvolí a těch 286 koní rozhodně dostačuje, jenom mi zkrátka přišlo, že dříve to bylo snazší.

Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI

Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI

Pak je tady podvozek. Všichni vědí, že „vzducháč“ není samospásný, přičemž na silnicích poblíž Karlštejna se to potvrdilo. Na kvalitním asfaltu se A6 ladně a měkce převaluje, její motor není téměř slyšet a líbí se mi i odhlučnění podvozku. Na větších výmolech však kola „zakopávala“ podobně jako v případě minulé generace. Okresky, po kterých jsme jezdili, ale považuji za naprostý extrém, ještě tedy nepadlo poslední slovo.

Audi A6 - technická data a české ceny
Verze 45 TDI quattro 50 TDI quattro 55 TFSI quattro
Zdvihový objem [cm3] 2967 2967 2995
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 170/3250-4750 210/3500-4000 250/5000-6400
Točivý moment [N.m/min] 500/1750-3250 520/2250-3000 500/1370-4500
Převodovka 8A 8A 7DS
Max. rychlost [km/h] 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,3 5,5 5,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,6 5,5-5,8 6,7-7,1
Základní cena [Kč] 1.545.900 1.630.900 -
Příplatek za kombi (Avant) činí 67.000 Kč

Audi Q8 – to je žrádlo!

To nové SUV-kupé Q8 je trochu jiná káva. Naživo jsem jej viděl poprvé, a přestože je hodnocení designu hodně subjektivní, něco si neodpustím – je fakt krásné! Hlavně v oranžové barvě, kterou vidíte v galerii. No dobře, ohromné dvaadvacítky, za nimiž vypadají brzdové kotouče (hlavně ty zadní) docela legračně, jsou už možná trochu moc, na druhou stranu si ale na Q8 neumím představit nic menšího.

Přestože je Q8 hierarchicky nad Q7, je o 66 mm kratší, 38 mm nižší a zároveň o 27 mm širší. Nová osmiúhelníková maska chladiče, která je symbolem nové generace modelů Q, působí ohromně, i po menší kolizi se však pojišťovna zřejmě prohne. Stejně jako u A6 a A7 je totiž gril osázený radary, senzory a kamerou, prvky nutnými pro autonomní jízdu, a ty jsou tam hodně na ráně.

Audi Q8 dorazilo na český trh. S jediným motorem a cenou pod dva miliony

Audi Q8 dorazilo na český trh. S jediným motorem a cenou pod dva miliony

Unikátem jsou bezrámová okna, v případě modrého kousku na fotkách dvojitá vpředu i vzadu. Za kliky nemusíte moc tahat, jsou impulzní jako u A8 a dveře se samozřejmě samy dovřou. Zajímavé je nastupování za volant – nejdříve uděláte krok, jako byste chtěli vybíhat schody po dvou, samotná sedadla jsou ale vůči podlaze ukotvena níže. Necítíte se však utopeně, právě naopak. Výhled ven je špičkový a připadáte si trochu jako na kapitánském můstku zaoceánské lodi.

Ani zde není motor na volnoběh prakticky slyšet a také vnější ruchy v maximální míře zůstávají za dvojitými okny. Řadím „déčko“, mastodont s třílitrovým turbodieselem o výkonu 210 kW se dává do pohybu a já si za volantem najednou připadám docela malinký. A to je co říct!

Audi Q8 konečně oficiálně. Na český trh vstoupí už v červenci

Audi Q8 konečně oficiálně. Na český trh vstoupí už v červenci

Jezdili jsme po naprosto stejných silnicích jako s A6, kdyby mi ale někdo zavázal oči, asi bych to nepoznal. Tohle že jezdí na dvaadvacítkách? Vždyť podvozek překonává nerovnosti se stoickým klidem! Celá ta masa plechu a kůže se navíc protahuje zatáčkami lehce jako Q5, za což může dynamické řízení zadních kol za příplatek 33.000 Kč. To dokázalo udělat agilního beránka i z vlajkové lodi A8, o přínosu při pohybu ve stísněných prostorách nemluvě - zkracuje průměr otáčení o více než metr...

Nechápejte mě špatně, Q8 není bezchybná. Hučení ohromných pneumatik o šířce 285 milimetrů už na horším povrchu přece jenom slyšíte, a dokonce i zde působí automat trochu ospale. Sice ne jako u A6 se stejným motorem, mám ale za to, že než nastoupily vozy podléhající přísnější emisní normě, nemuseli jste na podřazení čekat tak dlouho. Jakmile se sametový šestiválec nadechne, rychlost letí svižně nahoru, auto vás ale tak dokonale izoluje od vnějšího prostředí, že vám to ani nepřijde.

Audi Q8 odhaleno. Toto jsou první fotky BMW X6 z Ingolstadtu

Audi Q8 odhaleno. Toto jsou první fotky BMW X6 z Ingolstadtu

Těch pár desítek kilometrů, které jsem s A6 a Q8 dnes najezdil (v obou případech provedení 50 TDI quattro, jinou Q8 ostatně zatím nekoupíte), na konečné hodnocení nestačí. Brzy se tedy na obě nové Audiny podíváme detailněji a nebudeme je šetřit. Konkurence je totiž silná!

Audi Q8 50 TDI quattro - technická data a české ceny
Motor 3.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 2967
Válce/ventily 6/4
Největší výkon [kW/min] 210/3500-4000
Točivý moment [N.m/min] 600/2250-3250
Převodovka 8A
Max. rychlost [km/h] 245
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,6
Základní cena 1.945.900
TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

včera | Miro Mihálik | 22 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků