Audi A6 1.8T Multitronic

Bezstupňová převodovka multitronic, která spojuje vlastnosti tradičních samočinných i manuálních převodovek, se až dosud dodávala pouze do vozů modelové řady Audi A6/A6 Avant se zážehovými šestiválci. Nyní se multitronic objevuje...
Audi A6 1.8T Multitronic
Bezstupňová převodovka multitronic, která spojuje vlastnosti tradičních samočinných i manuálních převodovek, se až dosud dodávala pouze do vozů modelové řady Audi A6/A6 Avant se zážehovými šestiválci 2.4/121 kW (165 k) a 2.8/142 kW (193 k). Nyní se multitronic objevuje i ve verzích s přeplňovaným čtyřválcem 1.8 T/110 kW (150 k). Tyto vozy mají navíc sériově dodávaný elektronický stabilizační systém ESP.

Multitronic je ve své podstatě elektronicky řízeným variátorem. Na rozdíl od známých systémů CVT (Continuously Variable Transmission) však používá řadu vylepšených prvků, jako je například speciální článkový řetěz, který je schopný přenášet i velmi vysoké výkony, resp. točivé momenty, což až dosud výrazně limitovalo nasazení variátorů do vozů vyšších tříd.

Multitronic překonává svými šesti virtuálními rychlostními stupni všechny dosud známé samočinné převodovky mimořádně širokým rozpětím převodových poměrů. O změnu převodového poměru se stará speciálně konstruovaný dvojitý hydraulický píst, který reaguje velmi rychle a přesně na pokyny řídicí elektronické jednotky. Ta shromažďuje a porovnává celou řadu provozních dat a informací.

Elektronický řídicí systém bezstupňové převodovky multitronic například zvolí „těžký“ výsledný převod při klidné jízdě ustálenou rychlostí přes 60 km/h. Díky tomu je taková jízda velmi hospodárná. Pokud však řidič prudce sešlápne pedál plynu až k podlaze, řídicí procesor bleskově navolí v převodovce lehký převodový poměr, aby se motor mohl rychle dostat do vysokých otáček, kde dává maximální výkon. Při běžné jízdě pak multitronic volí optimální převodový poměr mezi těmito dvěma extrémními polohami.

Příjemným doplňkem automatické převodovky multitronic je možnost manuálně „řadit“ šest pevně definovaných virtuálních rychlostních stupňů. Pro manuální volbu virtuálních převodových stupňů lze využít také volantu za příplatek, který umožňuje ovládání dvěmi integrovanými kolébkovými spínači vlevo a vpravo, aniž by řidič musel sundat ruce z volantu.

Vyspělý řídicí systém převodovky multitronic zajistí nejenom komfortní jízdu bez obvyklého mírného škubání vozu při každém přeřazení, ale zaručuje i výborné jízdní výkony a velmi nízkou spotřebu. Audi A6 s motorem 1.8 T zrychluje z klidu na rychlost 100 km/h s touto převodovkou za 9,6 s , což je o 0,1 s rychleji než vůz se standardní manuální pětistupňovou převodovkou, přičemž průměrná spotřeba vozu s multitronicem - 8,5 l/100 km - je stejná jako u modelu s mechanickou převodovkou.

V bohaté standardní výbavě vozů Audi A6 s motorem 1.8 T/110 kW a převodovkou multitronic nechybí ani elektronický stabilizační systém ESP. Tento systém díky citlivým senzorům a vyspělé elektronice rozezná okamžik, kdy se vůz začíná blížit ke hranici stability. V tom okamžiku ESP cíleným zásahem do práce motoru a přibrzděním některého z kol vyvolá stáčivý moment, který vrátí automobil do stabilního stavu.

Cena vozů Audi A6 1.8 T s převodovkou multitronic činí 1 325 100 Kč, veze Avant pak stojí o 85 300 více, tedy 1 410 400 Kč.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků