Audi A6 1.8T Multitronic

Bezstupňová převodovka multitronic, která spojuje vlastnosti tradičních samočinných i manuálních převodovek, se až dosud dodávala pouze do vozů modelové řady Audi A6/A6 Avant se zážehovými šestiválci. Nyní se multitronic objevuje...
Audi A6 1.8T Multitronic
Bezstupňová převodovka multitronic, která spojuje vlastnosti tradičních samočinných i manuálních převodovek, se až dosud dodávala pouze do vozů modelové řady Audi A6/A6 Avant se zážehovými šestiválci 2.4/121 kW (165 k) a 2.8/142 kW (193 k). Nyní se multitronic objevuje i ve verzích s přeplňovaným čtyřválcem 1.8 T/110 kW (150 k). Tyto vozy mají navíc sériově dodávaný elektronický stabilizační systém ESP.

Multitronic je ve své podstatě elektronicky řízeným variátorem. Na rozdíl od známých systémů CVT (Continuously Variable Transmission) však používá řadu vylepšených prvků, jako je například speciální článkový řetěz, který je schopný přenášet i velmi vysoké výkony, resp. točivé momenty, což až dosud výrazně limitovalo nasazení variátorů do vozů vyšších tříd.

Multitronic překonává svými šesti virtuálními rychlostními stupni všechny dosud známé samočinné převodovky mimořádně širokým rozpětím převodových poměrů. O změnu převodového poměru se stará speciálně konstruovaný dvojitý hydraulický píst, který reaguje velmi rychle a přesně na pokyny řídicí elektronické jednotky. Ta shromažďuje a porovnává celou řadu provozních dat a informací.

Elektronický řídicí systém bezstupňové převodovky multitronic například zvolí „těžký“ výsledný převod při klidné jízdě ustálenou rychlostí přes 60 km/h. Díky tomu je taková jízda velmi hospodárná. Pokud však řidič prudce sešlápne pedál plynu až k podlaze, řídicí procesor bleskově navolí v převodovce lehký převodový poměr, aby se motor mohl rychle dostat do vysokých otáček, kde dává maximální výkon. Při běžné jízdě pak multitronic volí optimální převodový poměr mezi těmito dvěma extrémními polohami.

Příjemným doplňkem automatické převodovky multitronic je možnost manuálně „řadit“ šest pevně definovaných virtuálních rychlostních stupňů. Pro manuální volbu virtuálních převodových stupňů lze využít také volantu za příplatek, který umožňuje ovládání dvěmi integrovanými kolébkovými spínači vlevo a vpravo, aniž by řidič musel sundat ruce z volantu.

Vyspělý řídicí systém převodovky multitronic zajistí nejenom komfortní jízdu bez obvyklého mírného škubání vozu při každém přeřazení, ale zaručuje i výborné jízdní výkony a velmi nízkou spotřebu. Audi A6 s motorem 1.8 T zrychluje z klidu na rychlost 100 km/h s touto převodovkou za 9,6 s , což je o 0,1 s rychleji než vůz se standardní manuální pětistupňovou převodovkou, přičemž průměrná spotřeba vozu s multitronicem - 8,5 l/100 km - je stejná jako u modelu s mechanickou převodovkou.

V bohaté standardní výbavě vozů Audi A6 s motorem 1.8 T/110 kW a převodovkou multitronic nechybí ani elektronický stabilizační systém ESP. Tento systém díky citlivým senzorům a vyspělé elektronice rozezná okamžik, kdy se vůz začíná blížit ke hranici stability. V tom okamžiku ESP cíleným zásahem do práce motoru a přibrzděním některého z kol vyvolá stáčivý moment, který vrátí automobil do stabilního stavu.

Cena vozů Audi A6 1.8 T s převodovkou multitronic činí 1 325 100 Kč, veze Avant pak stojí o 85 300 více, tedy 1 410 400 Kč.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků