Audi A5 Aluminium: o 100 kg lehčí

Audi A5 Aluminium: o 100 kg lehčí

Audi zveřejnilo podrobnosti o své nové verzi kupé A5. Zatím jde pouze o prototyp, který se vyznačuje na dnešní dobu pozoruhodným rysem - o plný metrák nižší pohotovostní hmotností.

Snížení hmotnosti bylo docíleno zejména použitím hliníku a uhlíkových kompozitů, jež nalezly uplatnění všude, kde to bylo možné. Automobilka Audi má s lehkými slitinami dlouhodobé zkušenosti, od roku 1994, kdy představila svůj koncept ASF, vyrobila k dnešnímu dni již více než půl milionu automobilů vybavených hliníkovým prostorovým rámem. Nový vůz rámem ASF disponuje také, ale je navíc obalen hliníkovými a kompozitovými povrchovými panely. Díky úspoře hmotnosti dosahuje tento prototyp Audi A5 Aluminium osazený standardním čtyřválcem 2,0 TFSI podobných dynamických parametrů jako konvenční A5 s šestiválcem 3,2 l, pochopitelně za nižší spotřeby paliva. Odlehčený vůz totiž dosahuje poměru 160 koní na tunu hmotnosti, což je jen o málo méně než hodnota 170 koní na tunu u běžného provedení A5 V6.

Snížení hmotnosti s sebou přineslo možnosti dalších úspor. Použití slabšího motoru v kombinaci s nižšími setrvačnými silami umožnilo instalaci menších, lehčích brzd i odlehčené převodovky. Klesly tím také neodpružené hmotnosti, což vozu přidává na hbitosti při rychlých změnách směru jízdy.

Nevýhodou většiny moderních automobilů všech tříd je jejich rostoucí hmotnost, jež je dána trochu smutnou preferencí komfortu a pasivní bezpečnosti před jízdními vlastnostmi a tedy i bezpečností aktivní. Podle člena představenstva společnosti Audi Michaela Dicka se však v Ingolstadtu rozhodli pro budoucnost obrátit směr této roztočené spirály, což je pozoruhodný paradox, neboť právě Audi již dávno patřilo mezi automobilky, které vyrábějí až pozoruhodně těžké vozy, jejichž přirozený handicap byl alespoň částečně eliminován stále vyšším výkonem motoru. Příklad „hliníkového“ Audi A5 ukazuje, že úspora 100 kg na voze této kategorie umožní snadno a bez omezení jízdních výkonů snížit průměrnou spotřebu benzínu až o 0,5 l/100 km.

Inu, neberme konstruktérům Audi elán, ale s přihlédnutím k vysokým výrobním nákladům při produkci odlehčených materiálů a nepříliš významnému snížení spotřeby to z pohledu zákazníka opět zavání řešením typu „nechci slevu zadarmo...“

Klepněte pro větší obrázek
Audi A5 Aluminium
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 7 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků