Audi A5 Aluminium: o 100 kg lehčí

Audi A5 Aluminium: o 100 kg lehčí

Audi zveřejnilo podrobnosti o své nové verzi kupé A5. Zatím jde pouze o prototyp, který se vyznačuje na dnešní dobu pozoruhodným rysem - o plný metrák nižší pohotovostní hmotností.

Snížení hmotnosti bylo docíleno zejména použitím hliníku a uhlíkových kompozitů, jež nalezly uplatnění všude, kde to bylo možné. Automobilka Audi má s lehkými slitinami dlouhodobé zkušenosti, od roku 1994, kdy představila svůj koncept ASF, vyrobila k dnešnímu dni již více než půl milionu automobilů vybavených hliníkovým prostorovým rámem. Nový vůz rámem ASF disponuje také, ale je navíc obalen hliníkovými a kompozitovými povrchovými panely. Díky úspoře hmotnosti dosahuje tento prototyp Audi A5 Aluminium osazený standardním čtyřválcem 2,0 TFSI podobných dynamických parametrů jako konvenční A5 s šestiválcem 3,2 l, pochopitelně za nižší spotřeby paliva. Odlehčený vůz totiž dosahuje poměru 160 koní na tunu hmotnosti, což je jen o málo méně než hodnota 170 koní na tunu u běžného provedení A5 V6.

Snížení hmotnosti s sebou přineslo možnosti dalších úspor. Použití slabšího motoru v kombinaci s nižšími setrvačnými silami umožnilo instalaci menších, lehčích brzd i odlehčené převodovky. Klesly tím také neodpružené hmotnosti, což vozu přidává na hbitosti při rychlých změnách směru jízdy.

Nevýhodou většiny moderních automobilů všech tříd je jejich rostoucí hmotnost, jež je dána trochu smutnou preferencí komfortu a pasivní bezpečnosti před jízdními vlastnostmi a tedy i bezpečností aktivní. Podle člena představenstva společnosti Audi Michaela Dicka se však v Ingolstadtu rozhodli pro budoucnost obrátit směr této roztočené spirály, což je pozoruhodný paradox, neboť právě Audi již dávno patřilo mezi automobilky, které vyrábějí až pozoruhodně těžké vozy, jejichž přirozený handicap byl alespoň částečně eliminován stále vyšším výkonem motoru. Příklad „hliníkového“ Audi A5 ukazuje, že úspora 100 kg na voze této kategorie umožní snadno a bez omezení jízdních výkonů snížit průměrnou spotřebu benzínu až o 0,5 l/100 km.

Inu, neberme konstruktérům Audi elán, ale s přihlédnutím k vysokým výrobním nákladům při produkci odlehčených materiálů a nepříliš významnému snížení spotřeby to z pohledu zákazníka opět zavání řešením typu „nechci slevu zadarmo...“

Klepněte pro větší obrázek
Audi A5 Aluminium

bazar

Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Audi A4 2
Rok výroby: 2009
Stav: 167 580 km
Cena: 215 000 Kč
Audi A4 3
Rok výroby: 2008
Stav: 137 146 km
Cena: 281 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2008
Stav: 174 660 km
Cena: 340 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 201 113 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků