Audi A5 Aluminium: o 100 kg lehčí

Audi zveřejnilo podrobnosti o své nové verzi kupé A5. Zatím jde pouze o prototyp, který se vyznačuje na dnešní dobu pozoruhodným rysem - o plný metrák nižší pohotovostní hmotností.

Snížení hmotnosti bylo docíleno zejména použitím hliníku a uhlíkových kompozitů, jež nalezly uplatnění všude, kde to bylo možné. Automobilka Audi má s lehkými slitinami dlouhodobé zkušenosti, od roku 1994, kdy představila svůj koncept ASF, vyrobila k dnešnímu dni již více než půl milionu automobilů vybavených hliníkovým prostorovým rámem. Nový vůz rámem ASF disponuje také, ale je navíc obalen hliníkovými a kompozitovými povrchovými panely. Díky úspoře hmotnosti dosahuje tento prototyp Audi A5 Aluminium osazený standardním čtyřválcem 2,0 TFSI podobných dynamických parametrů jako konvenční A5 s šestiválcem 3,2 l, pochopitelně za nižší spotřeby paliva. Odlehčený vůz totiž dosahuje poměru 160 koní na tunu hmotnosti, což je jen o málo méně než hodnota 170 koní na tunu u běžného provedení A5 V6.

Snížení hmotnosti s sebou přineslo možnosti dalších úspor. Použití slabšího motoru v kombinaci s nižšími setrvačnými silami umožnilo instalaci menších, lehčích brzd i odlehčené převodovky. Klesly tím také neodpružené hmotnosti, což vozu přidává na hbitosti při rychlých změnách směru jízdy.

Nevýhodou většiny moderních automobilů všech tříd je jejich rostoucí hmotnost, jež je dána trochu smutnou preferencí komfortu a pasivní bezpečnosti před jízdními vlastnostmi a tedy i bezpečností aktivní. Podle člena představenstva společnosti Audi Michaela Dicka se však v Ingolstadtu rozhodli pro budoucnost obrátit směr této roztočené spirály, což je pozoruhodný paradox, neboť právě Audi již dávno patřilo mezi automobilky, které vyrábějí až pozoruhodně těžké vozy, jejichž přirozený handicap byl alespoň částečně eliminován stále vyšším výkonem motoru. Příklad „hliníkového“ Audi A5 ukazuje, že úspora 100 kg na voze této kategorie umožní snadno a bez omezení jízdních výkonů snížit průměrnou spotřebu benzínu až o 0,5 l/100 km.

Inu, neberme konstruktérům Audi elán, ale s přihlédnutím k vysokým výrobním nákladům při produkci odlehčených materiálů a nepříliš významnému snížení spotřeby to z pohledu zákazníka opět zavání řešením typu „nechci slevu zadarmo...“

Klepněte pro větší obrázek
Audi A5 Aluminium
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 15 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků