Audi A4 Avant quattro: zdivočelé kombi (megatest)

Audi A4 Avant quattro: zdivočelé kombi (megatest)

Kapitoly článku:


Čtyřikrát quattro

Jízdní výkony testované Audi A4 Avant ovlivnilo několika faktorů. Klíčovou roli hrál pohon všech kol quattro a sportovní podvozek. Podle statistik prodejců v České republice zákazníci přišli quattru na chuť, více jak polovina zakoupených automobilů značky Audi je vybavena právě quattrem. Samotná značka quattro znamená záruku kvality, neboť prošla zajímavým vývojem. První zmínky o quattru v roce 1976 vystřídal koncept sportovního kupé Audi quattro poháněný přeplňovaným pětiválcem 2.2 l s výkonem 147 kW (200 k).

V roce 1980 Audi představilo sériový model na autosalonu v Ženevě, skutečnou slávu automobilce vynesly až sportovní úspěchy v roce 1981. První Audi quattro disponovaly mechanickou uzávěrou mezinápravového a diferenciálu, kterou obsluhoval řidič pomocí kabelových táhel. V roce 1983 konstruktéři navrhli pneumatický systém blokování diferenciálů. V roce 1988 však vozy Audi 80, 90, 100, 200 a Coupé vyjely s mezinápravovým diferenciálem Torsen, který rozděloval přenášený výkon mezi přední a zadní kola samočinně.

To byl skutečný průlom k masovému nasazení pohonu všech kol do sériových vozů. Dalším vývojovým stupněm bylo nahrazení mechanické závěrky diferenciálu samočinným elektronickým systémem EDS, který se poprvé objevil v roce 1995 v modelu Audi A4.

Neomylný rychlík

O jízdních vlastnostech netřeba pochybovat, pohon všech kol a sportovní podvozek přikoval Audi A4 Avant quattro k vozovce. Rozdíl mezi mírně zakroucenými úseky a klikatými cestami takřka nepoznáte. Výborné držení stopy a předvídatelné chování řidiče doslova provokuje, takže „řeže zatáčky“ a vychutnává si spojení sportovního podvozku a čtyř poháněných kol. I s vypnutým elektronickým stabilizačním systémem se chová auto rozumně, předvídatelně.

  
Štítek oznamující přítomnost turbem přeplňovaného benzínového motoru a pohon
všech kol  quattro některé řidiče provokoval. Jeden mladý řidič Škody 120 se
odhodlal A4  předjíždět v prudkém kopci v rychlosti 90 km/h (šílenec)

Zatáčky zvládalo testované audi se stoickým klidem, dlouhé i krátké oblouky opsalo s nesmírnou jistotou, která dá zapomenout, že řídíte kombi. Sportovní podvozek samozřejmě eliminuje náklony, což dále přispěje k tomu, abyste zapomněli na protáhlou záď. Prudká změna směru jízdy (neboli trhnutí volantem) nečiní vozu sebemenší problémy i v losím testu vládla pohoda a suverénní projev. Sportovní podvozek na jednu stranu zvedá hladinu adrenalinu, na druhou stranu hůře eliminuje pórovité české vozovky.

Na skutečně rozbitých úsecích sportovní podvozek, sportovní sedáky a veliká 17palcová kola promítají v interiéru kvalitu vozovek. Zejména příčné nerovnosti se hlásí slyšitelnými rázy. I když posádku tvrdý podvozek informuje o každé větší díře, není situace katastrofální. Sportovní pocity zkrátka žádají jisté oběti. Výborné jízdní dojmy podtrhuje posilovač řízení s optimálním účinkem v nízkých i vysokých rychlostech. Posilovače v Audi patří tradičně k nejlepším.

  
Zadní světlomety mají typický tvar --- Na ulici A4 Avant rozruch nebudí, dokud....

Nástup brzdného účinku je optimální, brzdný účinek můžete optimálně dávkovat, brzdy nevadnou. Spojkový a brzdový pedál jsou sportovně tuhé, z čehož budou mít radost pánové, menší pak dámy. Řadicí páka posazená na vyšším středovém tunelu je sportovně krátká, díky kulaté hlavici dobře padne do ruky a výborně se drží. Dráhy mezi rychlostními stupni jsou krátké a blízko sebe. U testovaného vozu neposlouchal druhý převodový stupeň, u něhož jsem musel překonávat mírný odpor. Při pohybu v městském provozu počítejte s horším rejdem a tudíž méně příjemným parkováním.

Stojí za to

Audi A4 Avant 1.8 Turbo quattro nabízí vysokou úroveň zpracování typickou pro všechny vozy audi okořeněnou navíc sportovním paketem. Z poměrně "obyčejného" kombi se působením sportovní sady vyklube dravec s vynikajícími jízdními vlastnostmi, které umocňuje turbem přeplňovaný benzínový motor pod kapotou. Adrenalinové zážitky, které umožňuje sportovní podvozek a především pohon všech kol quattro vyváží menší zavazadlový prostor i místo v interiéru. Kdo shání kombi, jež přepraví na jeden zátah pětičlenou rodinu i se zavazadly a psem, poohlédne se zřejmě jinde, kdo naopak touží po nefalšovaných sportovních zážitcích přitom výhodách kombi a nevadí mu vysoká pořizovací cena má v Audi A4 Avant 1.8 T quattro jednoho z favoritů.

Plusy

Pohon všech kol quattro
Výborné jízdní vlastnosti
Přesné řazení a řízení
Silný motor
Pohodlná sportovní sedadla

Minusy

Méně odkládacích ploch

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud