Kapitoly článku:
- Adrenalinové kombi, nenápadná dračice, vzhled, provokace?
- Sportovní interiér, palubní deska, materiály, ovládací prvky
- Vnitřní prostor, zavazadelník, odkládací plochy, sedadla
- Bose sound system, přednes, prostor v interiéru
- Motor, charakteristika, parametry, pružnost, převody, spotřeba
- Pohon quattro, jízdní vlastnosti, brzdy, řazení, posilovač řízení
- Parametry testovaného modelu, výbava Audi A4 Avant
- Kompletní fotogalerie (všechny snímky pohromadě)
Čtyřikrát quattro
Jízdní výkony testované Audi A4 Avant ovlivnilo několika faktorů. Klíčovou roli hrál pohon všech kol quattro a sportovní podvozek. Podle statistik prodejců v České republice zákazníci přišli quattru na chuť, více jak polovina zakoupených automobilů značky Audi je vybavena právě quattrem. Samotná značka quattro znamená záruku kvality, neboť prošla zajímavým vývojem. První zmínky o quattru v roce 1976 vystřídal koncept sportovního kupé Audi quattro poháněný přeplňovaným pětiválcem 2.2 l s výkonem 147 kW (200 k).
V roce 1980 Audi představilo sériový model na autosalonu v Ženevě, skutečnou slávu automobilce vynesly až sportovní úspěchy v roce 1981. První Audi quattro disponovaly mechanickou uzávěrou mezinápravového a diferenciálu, kterou obsluhoval řidič pomocí kabelových táhel. V roce 1983 konstruktéři navrhli pneumatický systém blokování diferenciálů. V roce 1988 však vozy Audi 80, 90, 100, 200 a Coupé vyjely s mezinápravovým diferenciálem Torsen, který rozděloval přenášený výkon mezi přední a zadní kola samočinně.
To byl skutečný průlom k masovému nasazení pohonu všech kol do sériových vozů. Dalším vývojovým stupněm bylo nahrazení mechanické závěrky diferenciálu samočinným elektronickým systémem EDS, který se poprvé objevil v roce 1995 v modelu Audi A4.
Neomylný rychlík
O jízdních vlastnostech netřeba pochybovat, pohon všech kol a sportovní podvozek přikoval Audi A4 Avant quattro k vozovce. Rozdíl mezi mírně zakroucenými úseky a klikatými cestami takřka nepoznáte. Výborné držení stopy a předvídatelné chování řidiče doslova provokuje, takže „řeže zatáčky“ a vychutnává si spojení sportovního podvozku a čtyř poháněných kol. I s vypnutým elektronickým stabilizačním systémem se chová auto rozumně, předvídatelně.
Štítek oznamující přítomnost turbem přeplňovaného benzínového motoru a pohon
všech kol quattro některé řidiče provokoval. Jeden mladý řidič Škody 120 se
odhodlal A4 předjíždět v prudkém kopci v rychlosti 90 km/h (šílenec)
Zatáčky zvládalo testované audi se stoickým klidem, dlouhé i krátké oblouky opsalo s nesmírnou jistotou, která dá zapomenout, že řídíte kombi. Sportovní podvozek samozřejmě eliminuje náklony, což dále přispěje k tomu, abyste zapomněli na protáhlou záď. Prudká změna směru jízdy (neboli trhnutí volantem) nečiní vozu sebemenší problémy i v losím testu vládla pohoda a suverénní projev. Sportovní podvozek na jednu stranu zvedá hladinu adrenalinu, na druhou stranu hůře eliminuje pórovité české vozovky.
Na skutečně rozbitých úsecích sportovní podvozek, sportovní sedáky a veliká 17palcová kola promítají v interiéru kvalitu vozovek. Zejména příčné nerovnosti se hlásí slyšitelnými rázy. I když posádku tvrdý podvozek informuje o každé větší díře, není situace katastrofální. Sportovní pocity zkrátka žádají jisté oběti. Výborné jízdní dojmy podtrhuje posilovač řízení s optimálním účinkem v nízkých i vysokých rychlostech. Posilovače v Audi patří tradičně k nejlepším.
Zadní světlomety mají typický tvar --- Na ulici A4 Avant rozruch nebudí, dokud....
Nástup brzdného účinku je optimální, brzdný účinek můžete optimálně dávkovat, brzdy nevadnou. Spojkový a brzdový pedál jsou sportovně tuhé, z čehož budou mít radost pánové, menší pak dámy. Řadicí páka posazená na vyšším středovém tunelu je sportovně krátká, díky kulaté hlavici dobře padne do ruky a výborně se drží. Dráhy mezi rychlostními stupni jsou krátké a blízko sebe. U testovaného vozu neposlouchal druhý převodový stupeň, u něhož jsem musel překonávat mírný odpor. Při pohybu v městském provozu počítejte s horším rejdem a tudíž méně příjemným parkováním.
Stojí za to
Audi A4 Avant 1.8 Turbo quattro nabízí vysokou úroveň zpracování typickou pro všechny vozy audi okořeněnou navíc sportovním paketem. Z poměrně "obyčejného" kombi se působením sportovní sady vyklube dravec s vynikajícími jízdními vlastnostmi, které umocňuje turbem přeplňovaný benzínový motor pod kapotou. Adrenalinové zážitky, které umožňuje sportovní podvozek a především pohon všech kol quattro vyváží menší zavazadlový prostor i místo v interiéru. Kdo shání kombi, jež přepraví na jeden zátah pětičlenou rodinu i se zavazadly a psem, poohlédne se zřejmě jinde, kdo naopak touží po nefalšovaných sportovních zážitcích přitom výhodách kombi a nevadí mu vysoká pořizovací cena má v Audi A4 Avant 1.8 T quattro jednoho z favoritů.
Plusy
Pohon všech kol quattro
Výborné jízdní vlastnosti
Přesné řazení a řízení
Silný motor
Pohodlná sportovní sedadla
Minusy
Méně odkládacích ploch