Audi A4 Avant 3.0 V6 TDI: všeuměl (velký test)

Audi A4 Avant 3.0 V6 TDI: všeuměl (velký test)

Kapitoly článku:


Jízda překvapí

Dlouho jsem přemýšlel, jak pojmout tuto kapitolu, ale nakonec jsem si řekl, že budu prostě upřímný. Audi považuji za rychlé vozy s velmi dobrými jízdními vlastnostmi, které ale dokáží být neskutečně nekomunikativní a nudné. Jako majitel Audi S3, které vám snad také budu moci někdy na stránkách AutoRevue.cz přiblížit, si to troufnu říci. S3 je dokonce sportovní model, ale i tak je na jednu stranu nesmírně rychlé, ale na druhou neskutečně nudné auto. Budete nejrychlejší široko daleko, ale budete muset pořádně nažhavit své stereo, abyste se za volantem neukousali nudou. Komunikace s autem probíhá výlučně mimosmyslově, zejména audiřízení a audibrzdy jsou na úplně jiné vlnové délce než řidič.

S tímto předsudkem, ověřeným i zkušenostmi se staršími A4, jsem usedal za volant testovaného Avantu, neočekávajíc nic nového. Navíc kombi s těžkým motorem na přední nápravě... V Ingolstadtu ale zjevně nezaháleli a charakter A4 přemalovali do mnohem růžovějších barev. Vynikající trakce stálého pohonu všech kol a výborné jízdní vlastnosti sportovního podvozku doplněněho 18“ koly s širokými pneu zůstaly, k tomu ale přibyla nečekaná ovladatelnost, lehkost až hravost a v neposlední řadě solidní zpětná vazba řízení i brzd. Je pro mě až neuvěřitelné, jak parádní ovladatelnost dokázali inženýŕi Audi vykouzlit u tak tězkého vozu na tak malém rozvoru.

Výrazně vás neobtěžuje  přetížená příď a výborně zamaskovaná je i přítomnost nemalého batohu za zadní nápravou. Víte o něm, ale v zatáčce vás ani pri brzdění nepošle tam kam sami nechcete a na hranici jen dodává vozu velmi jemnou přetáčivost. Auto je hravé jak osmisetkilový hatch a díky lepšímu řízení a jemné přetáčivosti s ním lze vykouzlit hodně zábavnou a příjemnou rychlou jízdu. Nenechá vás na holičkách a bude vás bavit. Pravda, pořád to není BMW, ale je mu blíže než kdy dříve. Navíc je třeba si uvědomit, že je to kombi a říkám narovinu, že už jsem hodně dlouho nejel s kombíkem s tak umravněnou zádí. Dávám jedna minus, a to jen za stále ještě nedokonalou zpětnou vazbu řízení a jízdní vlastnosti na špatném povrchu. Sportovní podvozek a 18“ kola neumějí fitrovat větší nerovnosti a pár příčných nerovností vůz hodně rozskáče. Je to divné, protože tohle Audi určitě umí lépe, třeba zmiňovaná S3 je v tomto ohledu vynikající a to má podvozek ještě o dost tvrdší.

Na každý pád bylo A4 Avant nejovladatelnější a nejzábavnější audinou, se jakou jsem kdy jezdil. A také jedním z nejpodmanivějších kombi vůbec, jen tak dál.

Klídek a pohoda

Jenže A4 umí více než to. Ocenit musím hlavně skvělou aktustiku všeho, co může dráždit vaše ouška. Od zvuku dveří, přes odhlučnění motoru a odtínění aerodynamického svistu, až po parádní zvuk sound systému Bose. A4 Avant je komfortní kombi a ačkoli vás na sportovním podvozku a velkých kolech sem tam trochu vyklepe, ani přitom nebude dělat žádný ošklivý hluk, podvozek je za všech okolností tichý.

Především pohodě prospívá i šestistupňová automatická převodovka Tiptronic, která se více než o cokoli jiného snaží především o jemné zacházení s tělesnými schránkami posádky. V mnoha ohledech bych o ní mohl napsat totéž co nedávno v testu BMW 325i s nejnovějším Steptronicem, krom jediného: Zatímco BMW se snažilo řadit co možná nejvíce „natvrdo“, tedy bez nadměrného využívání hydrodynamického měniče momentu, Audi dělalo pravý opak. Nebyl problém jet od 10 do 150 km/h s motorem na neměnných 3 000 ot., což mi nepřišlo být ani příjemné, ani efektivní. V neustálých prokluzech se ztrácel příjemný zátah motoru a v konstatních otáček i trocha té skvělé aktustiky.

Výrazně nepomohl ani manuální režim, i zde si převodovka byla schopna držet otáčky tam, kde se jí to líbilo a ani sportovní režim nebyl vykoupením. Ten sice situaci o něco málo zlepšoval, ale i tak využíval měniče více, než by bylo zdrávo. Rychlost řazení jinak byla podobná, stejně jako nevhodnost tohoto ústrojí pro sportovní ježdění. Příplatková „pádla“ pod volantem byla sice pěkným zpestřením a dodávala řidiči trochu sportovního pocitu, s pomalejšími reakcemi a ne zrovna bleskovým řazením ale nic nenadělala.

Talentovaný pan Avant

Audi A4 Avant 3,0 TDI zaujme především šíří svého talentu. Zvládne vás dobře reprezentovat na obchodním jednání a po cestě vám při ostřejší jízdě vžene trochu adrenalinu do žil. Ráno může být velmi rychlé, odpoledne velmi úsporné, při cestě na večerní divadelní představení komfortní a o víkendu zvládne  převézt hromadu nákladu. V tom všem je á-čtyřka velmi přesvědčivá, problém je jediný – v žádném z těchto směrů není nejlepší, jsou auta prestižnější, rychlejší, komfortnější či praktičtější. Jenže žádné z nich není tak dobré v tom ostatním, A4 Avant 3.0 TDI působí dojmem, že zádné jiné auto nebudete potřebovat, je jednoduše nesmírně všestranné.

Slabin je minimum, z těch objektivních je největším mínusem prostor vzadu - jestli něco A4 opravdu neumí, je to pohodlně převézt čtyři vzrostlejší dospělé, a to je nesporně velké minus. Decimující je pro auto v mnoha směrech vysoká hmotnost, která dokáže zasazovat nečekaně tvrdé rány dynamice i spotřebě, skoro 1 800 kg je na subtilní auto (v rámci třídy) opravdu extrémně mnoho. Pokud vám nic z toho nedělá potíže, musíte se vypořádat pouze s cenou. Ta opravdu není nejnižší, A4 jí ale dokáže svými přednostmi statečně obhajovat.

Plusy:

  • všestrannost
  • velmi tichý a kultivovaný diesel
  • odhlučnění kabiny
  • dobrá ovladatelnost
  • Jjzdní vlastnosti na dobrém povrchu a špičková trakce

Minusy:

  • prostor na zadních sedadlech
  • hmotnost
  • jízdní vlastnosti na špatném povrchu
  • cena

Standardní výbava: ABS, airbag řidiče a spolujezdce, airbagy pro hlavu vpředu a vzadu SIDEGUARD, včetně bočních airbagů vpředu, ESP, automatická klimatizace s regulací pravé a levé strany, dálkové ovládání centrálního zamykání. dekorace v provedení kartáčovaný hliník šedý, determální skla – zeleně tónovaná, čtecí lampičky vpředu a vzadu, držák nápojů ve střední konzole, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, imobilizér, kola hliníková litá, v 9ramenném designu, velikost 7Jx16, s pneumatikami 205/55 R16 (pro modely 1.6, 2.0, 1.8 T, 1.9 TDI a 2.0 TDI), kola hliníková litá, v 9ramenném designu, velikost 7Jx16, s pneumatikami 215/55 R16 (pro modely 2.0 T FSI, 3.2 FSI, 2.5 TDI a 3.0 TDI), mlhové svûtlomety, potahy sedadel tkanina Mikado, posilovač řízení (pro modely 1.6, 2.0, 1.8 T, 1.9 TDI a 2.0 TDI), rádio Chorus s 10 reproduktory (pro modely 1.6, 2.0, 1.8 T, 1.9 TDI, 2.0 TDI, 2.0 T FSI, 3.2 FSI a 2.5 TDI), rádio Symphony s 10 reproduktory (pro model 3.0 TDI), sedadlo řidiče výškově nastavitelné,  servotronic (modely 2.0 T FSI, 3.2 FSI, 2.5 TDI a 3.0 TDI), třetí opěrka hlavy vzadu včetně třiíbodového samonavíjecího pásu na středním sedadle vzadu, ukazatel vnější teploty, velurové koberečky vpředu a vzadu, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, volant kožený 4ramenný
 
Nadstandardní výbava: adaptivní světlomety včetně xenonových světel Plus (40 187 Kč), akustický parkovací senzor APS v zadním nárazníku (12 842 Kč), automatická regulace vnitřní cirkulace (5 088 Kč), boční airbagy vzadu (11 462 Kč), 18" litá kola v devítipaprskové designu, pneumatiky 235/40 R 18 (60 282 Kč), mechanické nastavování výšky sedadel (2 711 Kč), měnič CD (12 507 Kč), multifunkční sportovní kožený volant s fcí řazení, tříramenný design (14 554 Kč), navigační systém plus (85 795 Kč), paket leštěných prvků (5 422 Kč), paket odkládacích prvků (3 566 Kč), paket osvětlení (6 230 Kč), podélný střešní nosič, leštěný hliník (12 507 Kč), příjem TV (28 725 Kč), příprava pro mobilní telefon včetně středové loketní opěrky vpředu (21 973 Kč), rohožka na dně zavazadlového prostoru (3 376 Kč), sportovní podvozek (8 799 Kč), sportovní sedadla vpředu (18 929 Kč), audiosystém BOSE (12 331 Kč), tempomat (8 466 Kč), tkanina Strato (0 Kč), tónovaná skla (od B-sloupku dále) (13 229 Kč), vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné včetně denních potkávacích světel (8 086 Kč), vnější zpětná zrcátka automaticky zaclonitelná a elektricky sklopná (10 986 Kč), vyhřívání sedadel vpředu (10 795 Kč), zařízení na přepravu dlouhých předmětů (6 087 Kč), metalická barva (21 973 Kč)

Cena v základní výbavě (Avant 3.0 TDI quattro tiptronic): 1 374 500 Kč
Cena v testované výbavě: 1 803 97 Kč

Audi A4

Audi A4 je nejmenší model značky s podélně uloženými motory a pohonem všech kol na bázi mezinápravového diferenciálu. Vyrábí se jako sedan, kombi i „terénní“ Allroad.

Test Audi A4 2.0 TDI • Ceny, výbava, data • Facelift páté generace • Audi A4 Allroad • Test Audi A4 35 TDI S tronic

Doporučujeme

Články odjinud