Audi A4 Allroad quattro: konkurent Octavie Scout?

Populární Audi A6 Allroad dostává značně kompaktnějšího bratříčka. Stát nemůže na základech ničeho jiného než modelu A4.

Svět automobilů kopíruje společenská témata moderní doby a tíhne k univerzálnosti. Řada značek tak sáhne k praktickému kombíku, osadí jej výbavou potřebnou k cestám mimo zpevněné vozovky a nazve jej „vozem pro volný čas“. Společnost Audi má však v těchto snahách již řádně okopané střevíce, vždyť její model A6 Allroad patřil mezi první vozy tohoto druhu. Pokud se vám však zdá tento mastodont s pneumatickým pérováním příliš velký a drahý, máte novou možnost. V Ženevě se totiž představí Audi A4 Allroad.

Osvědčený koncept kombíku A4 s jeho sportovně střiženým kabátem byl doplněn přepracovanými nárazníky s vystupujícími nerezovými panely, které kryjí část spodku vozu. Audi A4 Allroad k zvýšené světlosti a trvalému pohonu všech kol přidává obklady rozšířených hran blatníků a sedmnáctipalcová litá kola se sedmi paprsky a pneumatikami 225/55. Střecha nese podélníky pro upevnění roztodivného sportovního náčiní, zadní nárazník byl doplněn odrazovými plochami nikoli zcela bez podobnosti s Octavií Scout. Základní varianta se spokojí se zdvojenou koncovkou výfuku, obě výkonnější verze pak přinášejí dvojité potrubí s koncovkami oddělenými.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nové Audi A4 Allroad při rozvoru náprav 2 810 mm měří na délku 4 720 mm, široké je 1 840 mm a vysoké 1 500 mm. Světlá výška narostla na celkových 180 mm. Rozchod kol na obou nápravách narostl zhruba o 20 mm. K bohaté bezpečnostní výbavě patří bezpečnostní  opěrky hlav na předních sedadlech, čelní, boční a okenní airbagy a za příplatek dodávané boční airbagy pro cestující na zadních sedadlech.

Čalouněný zavazadlový prostor má základní objem 490 litrů, ale lze po sklopení opěradel zvětšit až na 1 430 litrů při délce rovné podlahy 1 780 mm. Šířka „kufru“ přitom v žádném jeho místě neklesne pod jeden metr. Cestující mohou využívat poslední generace navigačního a zábavního systému MMI, standardně se dodává elektromechanická parkovací brzda. Interiér může být čalouněn látkou, jedním ze dvou druhů kůže či kombinací kůže s Alcantrou, přičemž každý z těchto materiálů lze obdržet v několika barevných odstínech. Pověsti Allroadu odpovídají i některé doplňky v chromované povrchové úpravě.

Jak jsme již naznačili výše, budou se zprvu pro model A4 Allroad dodávat tři pohonné jednotky. Všechny přitom disponují nejen přímým vstřikováním paliva a přeplňováním, ale také systémem, jenž mění pohybovou energii při brzdění na energii elektrickou. Základem je zážehový „dvoulitr“ 2,0 FSI, který je naladěn na nejvyšší výkon 155 kW a točivý moment u něj vrcholí v rozmezí od 1 500 do 4 200 ot./min. hodnotou 350 Nm. Díky těmto parametrům zrychlí z klidu na 100 km/h za 6,9 s a dosáhne rychlosti 230 km/h, přičemž jeho normovaná spotřeba benzínu v kombinovaném režimu činí 8,1 l/100 km/h. Vznětová jednotka disponuje stejným objemem, ale také vstřikovací lištou common rail, díky níž dosahuje identického maxima točivého momentu, ovšem ve spektru od 1 750 do 2 500 ot./min.

Výkon 125 kW uděluje vozu Audi A4 Allroad 2,0 TDI nejvyšší rychlost 213 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s a kombinovanou spotřebu 6,4 l 100 km/h. Vrcholem nabídky se pak stává osvědčená vznětová jednotka 3,0 TDI s výkonem 176 kW a točivým momentem plných 500 Nm, který je dostupný od 1 500 do 3 000 ot./min. Při kombinované spotřebě 7,1 l nafty na 100 km jízdy zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,4 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 236 km/h. Všechny tři popsané pohonné jednotky přitom plní emisní normu Euro V.

Zážehový „dvoulitr“ je k dostání s šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením, pro obě vznětové varianty je pak k dispozici také sedmistupňový robotizovaný agregát se dvěma spojkami a označením S tronic. Diferenciál se nachází těsně za motorem ještě před spojkou, což umožnilo přesunout přední nápravu výrazně vpřed, prodloužit prostor pro posádku a zlepšit směrovou stabilitu vozu. Mezinápravový diferenciál trvalého pohonu obou náprav přenáši běžně 40% točivého momentu vpřed a 60 % vzad, v extrémních podmínkách je však schopen zvýhodnit přední kola poměrem až 65, resp. zadní až 85 % dostupného točivého momentu.

Zvýšené světlosti byla podřízena zástavba delších pružin a nových tlumičů, další prvky typické pro Audi A4 zůstaly zachovány. Patří sem třeba pětiramenné závěsy předních kol vyrobené kvůli minimalizaci neodpružených hmot z hliníkových slitin či velké a výkonné brzdy. K stabilizačními systému ESP přibyla detekce jízdy v terénu (ORD), která rozpozná jízdu mimo zpevněnou vozovku a povolí kolům větší smýkání než na silnici. Za příplatek lze obdržet řízení s proměnným převodem a předloženým soukolím, působícím v závislosti na rychlosti jízdy a okolních podmínkách. V případě krizové situace tak může změna převodu pomoci i v případě, kdy by ESP zasáhnout nemohlo. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Do sériové výbavy vozu Audi A4 Allroad budou kromě již zmíněných litých kol a elektromechanické ruční brzdy patřit též automatická klimatizace, střešní ližiny, ostřikovače světlometů nebo audiosystém s přehrávačem CD. Připlatit si bude možné za automatická dálková světla, dvoudílnou panoramatickou střechu, třízónovou klimatizaci, elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru, xenonové světlomety s denními světly a zpátečkami tvořenými soustavou LED, ventilovanými předními sedadly a řadou dalších doplňků. Audi A4 Allroad rovněž nabídne ochranu proti nežádoucímu opuštění zvoleného jízdního pruhu či aktivní tempomat udržující bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Samozřejmostí jsou nejrůznější moduly zábavně informačních systémů včetně tunerů DVD a TV či audiosystém Bang and Olufsen se soustavou čtrnácti reproduktorů a výkonem 505 wattů.

Novinka se poprvé představí na ženevském autosalonu, do prodeje by se měla dostat záhy po jeho skončení.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků