Audi A3 TDI e: evolucí k ekologii

Na našem trhu se objevuje Audi A3 v obou karosářských verzích, vybavené hospodárnější verzí motoru TDI PD.
Audi A3 TDI e: evolucí k ekologii

Pro další krok směrem ke snižování spotřeby paliva a emisí sáhla tentokrát automobilka Audi k sérii poměrně levných a racionálních úprav osvědčené jednotky 1,9 TDI PD s výkonem 77 kW, již dobře známe i z ostatních značek koncernu VW. Ačkoli automobilka Audi nebyla prvním, kdo vznětové motory s přímým vstřikováním do osobních automobilů začal instalovat, jistě se jedná o firmu, která pro jejich vývoj udělala nejvíce. Ačkoli vše nasvědčuje tomu, že systém TDI je již za svým zenitem, novinka od Audi dokazuje, že alespoň malé krůčky v jeho vývoji ještě učinit lze.

Upravený motor TDI dostal vzhledem ke snaze konstruktérů doplňkové označení „e“, podobně jako Škoda 120LE, vyráběná krátce na přelomu let 1982 a 1983. Toto srovnání není tak nesmyslné, jak by se na první pohled mohlo zdát. U obou vozů hraje klíčovou úlohu při snižování spotřeby „prodlužování“ převodů. Dlužno dodat, že vznětový motor TDI PD měl co do tahu v nízkých a středních otáčkách podstatně větší potenciál než skromný, ač snaživý boleslavský „litřík“.

Audi A3 1,9 TDI e dostalo od konstruktérů delší převody od trojky po pětku, a ti se dále soustředili na snížení pohotovostní hmotnosti auta, aerodynamickou optimalizaci karosérie a použití pneumatik se sníženým valivým odporem, upraven byl samozřejmě program řídicí jednotky. Nakolik je jízda úsporná, to závisí do značné míry vždy na řidiči. Z toho důvodu jsou nové úsporné modely A3 1,9 TDI e vybavené ukazatelem optimálního řazení. Ten je umístěný na centrálním displeji přístrojové desky v zorném poli řidiče a podle aktuálního zatížení motoru a otáček motoru ukazuje, kdy a jaký převodový stupeň zařadit v dané jízdní situaci.
 
Kombinovaná spotřeba vozů Audi A3 a A3 Sportback 1,9 TDI e s výkonem
77 kW/105 k a sériovým filtrem pevných částic dosahuje v kombinovaném provozu zajímavé hodnoty 4,5 litru na 100 kilometrů. Hodnota emisí CO2 zůstává díky tomu pod hodnotou 120 g/km. Tím se tyto nové modely řadí na samotnou špičku svého segmentu, přičemž řidič s nimi může ujet více než 1200 kilometrů bez závislosti na blízkosti čerpací stanice.

Prvních 15 úsporných vozů Audi A3 Sportback TDI e, které jsou šetrné k životnímu prostředí i uživatelově rozpočtu, v České republice objednala jistá autopůjčovna.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

bazar

Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Audi A4 2
Rok výroby: 2009
Stav: 167 580 km
Cena: 215 000 Kč
Audi A4 3
Rok výroby: 2008
Stav: 137 146 km
Cena: 281 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2008
Stav: 174 660 km
Cena: 340 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 201 103 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků