Audi A3 Sportback: kompletní informace (tisková mapa)

Audi A3 Sportback: kompletní informace (tisková mapa)

Kapitoly článku:


Stálý pohon všech kol quattro

Pro vybrané verze modelové řady Audi A3 Sportback je k dispozici také stálý pohon všech kol quattro, jehož srdcem je vícelamelová hydraulická spojka, jež rozděluje přenášený výkon mezi kola přední a zadní nápravy. Systém quattro samočinně zaručuje optimální trakci za všech podmínek, což zvyšuje rezervu pro přenos bočních sil. Vozy vybavené systémem quattro díky tomu vynikají špičkovou směrovou stabilitou a tedy i mimořádnou bezpečností především v zatáčkách.

Klíčovým prvkem systému quattro je vícelamelová spojka, umístěná před diferenciál zadní nápravy. Lamely se pohybují v olejové lázni. Tlak oleje ve skříni spojky lze zvyšovat, čímž dochází k pevnějšímu přimykání lamel k sobě a tedy i přenosu větší části výkonu na zadní kola.

O změnu tlaku ve skříni lamelové spojky se stará dvojice elektronicky řízených axiálních pístových čerpadel. Vyspělá elektronika velmi rychle zjistí změnu trakčních podmínek jednotlivých kol a předá příslušný pokyn axiálním olejovým čerpadlům. Systém zareaguje už na rozdíl v otáčkách hnacího a poháněného hřídele odpovídající protočení o pouhých 45o a přední i zadní kola mají tedy za všech podmínek optimální trakční schopnosti.

Koncepce modelu Audi A3 Sportback quattro s motorem vpředu a lamelovou spojkou až u zadní nápravy je výhodná i z pohledu optimálního rozdělení hmotnosti vozu mezi přední a zadní nápravu.

Podvozek a zavěšení

Sofistikované zavěšení kol je jedním z klíčových prvků, který nové Audi A3 Sportback vděčí za své vysoce nadprůměrné jízdní vlastnosti a dynamický charakter. Tvůrci tohoto modelu ještě dále vylepšili koncept předního zavěšení McPherson a vyvinuli zcela nové čtyřprvkové zavěšení zadních kol.

Celý podvozek je naladěný tak, aby zaručoval excelentní jízdní vlastnosti i při dynamické jízdě, a to jak v případě vozů s pohonem pouze předních, tak s pohonem všech čtyř kol. Zároveň však Audi A3 Sportback neztrácí nic z komfortu, který zájemci o vozy této prestižní značky považují za samozřejmost.

Jízdní vlastnosti i vzhled vozů vylepšují velká šestnáctipalcová nebo sedmnáctipalcová kola (sedmnáctipalcová kola mají standardně modely Audi A3 Sportback Ambition). Na přání se dodávají dokonce osmnáctipalcová kola, dodávaná firmou quattro GmbH. Velká kola umožňují použití větších brzd, což opět zvyšuje bezpečnost nastupujícího Audi A3.

Výrazným prvkem v konstrukci Audi A3 Sportback je také elektromechanický posilovač řízení, který mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy. Tento posilovač dává řidiči za všech podmínek pocit příjemně bezprostředního kontaktu s vozovkou a zároveň spotřebuje mnohem méně energie než konvenční hydraulické systémy.

Zavěšení zadních kol

Zadní kola Audi A3 Sportback mají zcela nové čtyřprvkové zavěšení, které vyniká kompaktní stavbou, nízkou hmotností a především dokonalou kinematikou, umocňující špičkové jízdní vlastnosti. Při návrhu nového zavěšení se konstruktéři důsledně snažili o oddělení podélných a příčných sil, přenášených od kol do struktury vozu.

Čtyřprvkové zavěšení je díky tomu navržené tak, aby bylo velmi tuhé v příčném směru, což zlepšuje stabilitu jízdy v zatáčkách, a poměrně poddajné v podélném směru, což zase přispívá k vyššímu cestovnímu komfortu.

Tři příčná ramena zadního zavěšení jsou přichycena k pomocnému rámu, který je v případě modelů s pohonem pouze předních kol vyrobený z pevné ocelové trubky. U modelů s pohonem všech kol quattro je pomocný rám vyrobený z lehkého hliníku a slouží i pro uchycení diferenciálu zadní nápravy.

Příslušnou oporu ve vertikálním směru poskytují separátně uložené vinuté pružiny a tlumiče. Dvouplášťové plynové tlumiče jsou uchyceny co nejblíže ke kolům, takže jen minimálně omezují velikost zavazadlového prostoru.

Zadní náprava je doplněna zkrutným stabilizátorem, který je upevněn prostřednictvím velmi tuhých pryžových pouzder přímo k pomocnému rámu. Stabilizátor účinně redukuje výraznější boční naklánění a kymácení vozu v zatáčkách.

Zavěšení předních kol

Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách typu McPherson s dolními rameny. Přední pomocný rám je pevně uchycený do skeletu vozu. Příčná ramena jsou vyrobena z hliníku, což snižuje hmotnost celého předního zavěšení.

Novinkou je uchycení příčného stabilizátoru přímo k vinutým pružinám – toto řešení zvyšuje účinnost stabilizátoru a zároveň snižuje prostorovou náročnost zavěšení i jeho hmotnost, která je díky tomu nižší o dalších asi 1,6 kg.

Díky promyšlené kinematice předního zavěšení a konfiguraci pryžových pouzder má nové Audi A3 Sportback přísně neutrální charakteristiku, která až v extrémních situacích plynule a čitelně přechází v lehkou a kontrolovatelnou nedotáčivost.

Přední příčná ramena jsou uchycena mimořádně tuze, což zlepšuje stabilitu především v bočním směru. Zadní trojúhelníkové rameno je uchyceno do speciálních pouzder s nelineární tuhostí, která zaručují vysoký jízdní komfort při běžném stylu jízdy a pozitivní samostabilizující účinek při razantním stylu jízdy.

Řízení

Elektromechanický posilovač řízení je jedním z mnoha technicky vyspělých systémů nového Audi A3 Sportback. Jeho hlavní výhodou v porovnání s konvenčními posilovači je jeho nízká energetická náročnost - elektromechanický posilovač totiž spotřebovává energii pouze tehdy, když řidič skutečně otáčí volantem. V průměru tak dokáže nový posilovač ušetřit asi 0,2 l paliva na 100 km, v závislosti na stylu jízdy.

Citlivé senzory neustále monitorují rychlost, s jakou řidič otáčí volantem i síly v systému řízení a elektronická jednotka elektromechanického posilovače z nich pak odvodí jaký posilový účinek je v dané situaci optimální. Malý elektromotor pak přes šnekové soukolí pomáhá posouvat hřebenovou  tyč řízení. Dalším parametrem, podle kterého se propočítává posilový účinek, je okamžitá rychlost jízdy.

V praxi to znamená, že při manévrování ve velmi malých rychlostech, například při parkování, lze velmi snadno otáčet volantem, na druhé straně ve vysokých rychlostech volant „tuhne“, což zvyšuje stabilitu jízdy. Výhodou je také jen minimální přenos vibrací od zavěšení kol do volantu.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud