Kapitoly článku:
- Nová A3: sportovnější vzhled, větší rozměry
- Interiér, ergonomie
- Odkládací prostory, posez vpředu
- Přístup na zadní sedačky, místo pro cestující, motor 2.0 TDI
- Zvuk motoru, řazení, dynamika, pružnost, spotřeba
- Jízdní vlastnosti, zavazadlový prostor, hodnocení
- Parametry, výbavy, ceny, přehled motorů
- Fotogalerie (publikované i nepublikované fotky)
Silnice se drží jako klíště
Popravdě řečeno, motor není tím, co mne na této „audině“ nejvíce zaujalo. Největším překvapením pro mne byl podvozek, který používá nově víceprvkové zavěšení zadní kol. Oproti vlečeným ramenům, které používala starší generace, je rozdíl ve směrové stabilitě skutečně znát. Auto drží stopu i v takových situacích, v nichž se běžnému řidiči prudce rozbuší srdce – strachem nebo zvýšenou hladinou adrenalinu. I když jsem vypnul ESP, auto se drželo silnice jako přibité; samozřejmě jsem jízdní vlastnosti testoval na vozovce, která nebyla právě pod sněhem nebo pod ledem. Nicméně autu nevadila ani vlhkost, zkrátka se nedalo utrhnout; resp. dalo, ale zase zbytečně riskovat jsem v běžném provozu nechtěl.
Oproti starší generaci šlo na mnoha místech projet zatáčku cca o 5-15 km/h rychleji, záleželo na tom, jak byla prudká. Každou zatáčku testovacího okruhu jsem projížděl několikrát po sobě, vždy o něco rychleji. Je pravdou, že na limit jsem došel dříve já, než auto; zkrátka adrenalin už začal často střídat strach. Velkou zásluhu na tom jistě měly pneumatiky Pirelli Snowsport; A3 má standardně kola o rozměru 205/55 R16, v paketu Ambiente litá; standardní výbava je pak má ocelová. Pokud chcete jízdní vlastnosti ještě zlepšit, místo paketu Ambiente si pořiďte paket Ambition, který má snížený podvozek, 17“ kola 225/45 R17 a sportovní sedačky s výraznějším bočním vedením. Běžnému řidiči ale standardní jízdní vlastnosti postačí, osobně mne více oslovil paket Ambiente, který má ve standardu přední loketní opěrku a tempomat.
Ještě sportovnější Ambition
Standardně naladěný podvozek (verze Attraction a Ambiente) je poněkud tvrdšího ražení, komfortu si příliš neužijete. Zkrátka A3 je už ve standardu malým sportovním náčiním, které se zaměřuje především na dobré „posazení“ na silnici, než na komfortní a plavné zdolávání vzdáleností. Jízda po D1 tak nebyla úplně optimální, nicméně to jsem ani neočekával. Podvozek alespoň dobře tlumí rázy od kol, které pronikají do interiéru jen v omezené míře. Elektromechanické řízení rovněž dobře absorbuje nerovnosti vozovky, které se tak nepřenáší na volant. Auto díky tomu prakticky neví, co je to citlivost na vyjeté koleje. Zkrátka podvozek zaslouží absolutorium a to po všech stránkách. Někteří řidiči by však možná ocenili více komfortu.
Jízdní vlastnosti ještě vylepší systém quattro, tedy pohon všech kol. Sice se kvůli něm zmenší docela rozměrný zavazadelník z 350 na 280 l, nicméně už se skutečně nebudete muset bát projíždět zatáčky jako „Šumachr“. Bohužel, quattro je zatím dostupné pouze pro šestiválec 3.2 V6 (později i pro 2.0 TDI), za který s quattrem zaplatíte necelých 1,1 mil. Kč ve verzi Ambition. Lahůdkou je pak převodovka DSG, která zkracuje čas nutný k přeřazení. Posilovač řízení má optimální účinek, reaguje přesně tak, jak očekávám; vzhledem k tomu, že jsem do A3 přesedal z Méganu, kde jsem si na posilovač stěžoval, bylo to pro mne skutečně potěšení. Resumé: podvozek v A3 (a tedy i Golfu V či Octavii II) patří v této třídě rozhodně k tomu nejlepšímu. Dalším etalonem je Mazda3, jejíž test chystáme.
Velké kufry nechte doma
Zavazadlový prostor má stejně jako u pětkového Golfu objem 350 litrů, což je sice průměrná hodnota, na druhou stranu má zavazadelník ideální tvar a je dobře využitelný; jeho základna umožňuje uložit více zavazadel, aniž byste je museli skládat na sebe. Nakládací hrana je podobně jako u jiných hatchbacků vysoko, ovšem výrobce nepředpokládá, že by majitelé tohoto malého auta převáželi polovinu domácnosti; na to jsou přece kombíky. Nápaditá je síťka na spodní straně krytu zavazadlového prostoru, kde byla umístěna lékárnička a další drobnosti. Pod dnem zavazadlového prostoru se ukrývá plnohodnotné rezervní kolo. Zadní sedačky lze velmi lehce sklopit, čím se objem zavazadlového prostoru zvýší na 1100 l. Dělené sedačky se sklápí do téměř rovné polohy, dno ale není zcela rovné, vytvoří se zde nepatrný schod.
Zavazadlový prostor je dobře přístupný a využitelný --- Praktická síťka na spodní straně
krytu zavazadlového prostoru
Po sklopení sedaček vznikne malý schod
Na zadní straně dveří jsou úchyty pro zavření --- Rezerva pod dnem zavazadlového prostoru
A3 má sportovní ambice
Audi A3 je bezesporu velmi povedeným automobilem, jehož užitná hodnotou zatím trpí absencí pětidveřové verze. Má velmi dobré jízdní vlastnosti, poměrně slušnou nabídku motorů, ačkoliv bych místo 1.6 FSI ocenil běžnou osmnáctistovku za stejnou cenu a rovněž něco mezi 2.0 FSI a 3.2 V6. Časem se ale jistě objeví 2.0T, který tuto mezeru vyplní. Marný by nebyl ani silnější nafťák, současný 2.0 TDI se 103 kW to nevytrhne. Jedinou výraznější nevýhodou A3 je horší přístup na zadní sedačky a vyšší cena. Na druhou stranu, kdo bude chtít stejnou techniku za menší peníze, pořídí si Golf páté generace, který se na trhu objeví někdy na přelomu března a dubna. Jeho cena by měla být se stejným motorem a srovnatelnou výbavou cca o 80 až 100 tisíc nižší.