Audi A3 2.0 TDI: auto, které má náboj (megatest)

Není mnoho aut, která bych si v testu oblíbil a nechtěla se mi vracet. Audi A3 jedním z nich bezesporu je. Ocenil jsem nejen výborné jízdní vlastnosti, ale rovněž povedený design, hezký interiér i dobrý motor. Je to alternativa k novému Golfu pro ty, co na to mají.
Audi A3 2.0 TDI: auto, které má náboj (megatest)
Seznam kapitol
  1. Nová A3: sportovnější vzhled, větší rozměry
  2. Interiér, ergonomie
  3. Odkládací prostory, posez vpředu
  4. Přístup na zadní sedačky, místo pro cestující, motor 2.0 TDI
  5. Zvuk motoru, řazení, dynamika, pružnost, spotřeba
  6. Jízdní vlastnosti, zavazadlový prostor, hodnocení
  7. Parametry, výbavy, ceny, přehled motorů
  8. Fotogalerie (publikované i nepublikované fotky)

První generace Audi A3 se na trhu objevila v roce 1996 a za dobu jeho výroby se ho prodalo 875 tisíc kusů. Oproti prvnímu modelu vypadá druhá generace daleko sportovněji díky masivnější karoserii a výraznější přední masce. Stojí na nové podvozkové platformě, na které se později objevila také pátá generace Volkswagenu Golf a rovněž na ní vyjede i naše Octavia druhé generace. O tom, že je tato platforma univerzální svědčí i to, že pro potřeby Touranu byl prodloužen rozvor na 2677 mm; A3 i Golf mají jen 2578 mm.

Poznámka: A3 je zatím jen třídveřový hatchback, brzy se ale objeví pětidveřová verze, která bude mixem mezi kombi a hatchem: A3 Sportsback.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Je sportovnější

Na první pohled je patrné, že nová Audi A3 má sportovnější design než kterýkoliv model této značky. Ačkoliv „sportovní“ divizí koncernu VW je Seat a Audi produkuje spíše luxusní vozy, je na modelu A3 patrný posun značky; i další modely mají mít sportovnější kukuč a chování. Ačkoliv věční rýpalové tvrdí, že oproti starší generaci se na A3 změnilo jen minimum, prosté srovnání je přesvědčí o opaku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kapota trojky je vyšší, přední maska se více přibližuje konceptu Nuvolari; po blížícím se faceliftu pak bude maska ještě více upravena v tomto novém stylu; horní i spodní část mřížky se spojí chromovanou linkou v jeden celek. Ostatně facelift modelu A8 už leccos napověděl. Novou masku bude mít i pětidveřové provedení, které je plánováno na letošní rok. To navíc bude mít větší zavazadelník a možná i větší rozvor. Bude tak více připomínat kombi. Povedená jsou na A3 i zadní světla, která zasahují do boku karoserie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová maska a nové světlomety s tmavým čirým překrytí dávají A3 agresivní vzhled

Audi A3 má ostřeji řezané rysy, výraznější klínovitou siluetu, mohutnější zadní sloupek, více skloněné čelní sklo a nízkou stavbu. Auto zkrátka vypadá velmi dobře ze všech směrů a nejlépe dle mého názoru zepředu díky výborně tvarovaným světlometům s tmavým překrytím. Nemohu se ale ubránit pocitu, že A3 trochu kanibalizuje na koncernovém sourozenci Seatu Ibize, kterou mi A3 připomíná. Ať k tomu má Audi důvody jakékoliv, A3 na mne působí velmi dobře a na svém žebříčku ji řadím z hlediska designu na ta vyšší místa.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Z profilu vypadá A3 velmi svalnatě, třídveřový hatchback má zkrátka šťávu

Více místa

Trendem současné produkce je zvětšovaní každé další generace automobilu. Ani A3 není výjimkou, zvětšil se zejména prostor na zadních sedačkách. Nová podvozková platforma má oproti té starší rozvor o plných 65 mm větší (2578 mm místo 2513 mm), což se nutně muselo někde projevit: vnitřní prostor se zvětšil v podélném směru o 55 mm. Pokud se dal prostor vzadu u starší generace označit jako nedostatečný, nová generace je v tomto ohledu plně vyhovující pro běžně vzrostlé cestující. I když jsem se na místě řidiče pohodlně usadil, dal sedačku patřičně dolů a sklopil opěradlo, dozadu jsem se vešel bez problémů (mám ale jen 176 cm).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záď je velmi vyvážená, má optimální sklon zadního sklad, efektně působí světlomety
zasahující do boku a mohutný nárazník

Ještě lepší je to za spolujezdcem, který se může díky velkému prostoru pod palubní desku posunout dopředu více než řidič. Zkrátka pro kritiku zde už není místo. Jediným omezením je nastupování dozadu, A3 je zatím pouze třídveřová. Kromě většího rozvoru a délky je Audi A3 rovněž o 30 mm širší, díky čemuž mají cestující více místa v ramenou, na druhou stranu její silueta poklesla o rovný centimetr. Audi chce ukázat, že A3 má sportovní charakter.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Detaily: přední a zadní světla

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nová A3: sportovnější vzhled, větší rozměry
  2. Interiér, ergonomie
  3. Odkládací prostory, posez vpředu
  4. Přístup na zadní sedačky, místo pro cestující, motor 2.0 TDI
  5. Zvuk motoru, řazení, dynamika, pružnost, spotřeba
  6. Jízdní vlastnosti, zavazadlový prostor, hodnocení
  7. Parametry, výbavy, ceny, přehled motorů
  8. Fotogalerie (publikované i nepublikované fotky)
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků