Audi A1 e-tron: nakonec je z něj hybrid

Audi potvrdilo výrobu dalšího „elektrikáře”, tentokrát na bázi malé A1. Zajímavé je, že čistý elektromobil to nakonec nebude.

Teprve před několika dny jsme vám představili záměr značky Audi spustit výrobu elektrického provedení sportovního vozu Audi R8. Nyní máme k dispozici podrobnosti k dalšímu modelu z Ingolstadtu, v němž hraje elektrický pohon zásadní roli: jde o Audi A1 se stejným doplňkovým označením e-tron, o němž jsme podrobněji psali již na tomto místě.

Audi A1 e-tron se spoléhá na elektromotor s nejvyšším výkonem 102 koní (75 kW) a trvalým výkonem až 61 koní (45 kW) a točivým momentem 240, resp. 150 Nm. Motor je napájen li-ionovými akumulátory tvaru písmene T s kapacitou pouhých 12 kWh, které jsou uloženy pod podlahou vozu a váží dohromady 150 kg. Na jedno nabití vůz ujede zhruba 50 km

Elektromobil s tak malou kapacitou akumulátorů a tedy dojezdem se zdá být jako absolutní nesmysl, ale on to ve skutečnosti elektromobil není. Je to hybrid, což znamená, že poklesne-li zásoba elektrické energie, naskočí malý spalovací motor s rotačním pístem (!), objemem 254 ccm a výkonem 20 koní (15 kW) a začne baterie dobíjet, což vozu Audi A1 e-tron pomůže k ujetí vzdálenosti až 250 km bez zastávky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tato jednotka je pozoruhodná hned z několika důvodů. Jedná se o motor s jedním rotačním pístem typu Wankel, jenž se nachází pod podlahou zavazadlového prostoru, v jedné velmi kompaktní a izolované jednotce sdružuje dynamo, chladicí a výfukovou soustavu a včetně pomocného rámu váží jen 70 kg. Jediným prvkem instalovaným mimo tuto jednotku je benzínová nádrž na 12 litrů paliva. Podle Audi bude model A1 e-tron vykazovat průměrnou spotřebu 1,9 l/100 km a emise CO2 ve výši 45 g/km. Nejvyšší rychlost by měla činit 130 km/h a nový e-tron zrychlí z klidu na 100 km/h za slušných 10,2 s.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Audi tvrdí, že tato pohonná soustava pracuje zcela samočinně a využívá i spolupráce s navigací GPS. Jakmile totiž do navigace řidič zadá trasu své jízdy, řídicí jednotka na ní vyhledá místa nejvhodnější pro spuštění spalovacího motoru tak, aby jeho práce byla co nejefektivnější. Přijde-li však na věc, řidič může motor natočit stiskem tlačítka pod voličem převodů. Audi A1 e-tron je vybaveno kromě jiného též elektromechanickým posilovačem řízení a regenerativním brzděním.

Malý e-tron se prodejům blíží, přesto zatím nevíme, kdy přesně se jeho výroba rozběhne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A1 e-tron tak trochu klame tělem, čistý elektromobil to není
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků