Audi A1 e-tron: nakonec je z něj hybrid

Audi potvrdilo výrobu dalšího „elektrikáře”, tentokrát na bázi malé A1. Zajímavé je, že čistý elektromobil to nakonec nebude.

Teprve před několika dny jsme vám představili záměr značky Audi spustit výrobu elektrického provedení sportovního vozu Audi R8. Nyní máme k dispozici podrobnosti k dalšímu modelu z Ingolstadtu, v němž hraje elektrický pohon zásadní roli: jde o Audi A1 se stejným doplňkovým označením e-tron, o němž jsme podrobněji psali již na tomto místě.

Audi A1 e-tron se spoléhá na elektromotor s nejvyšším výkonem 102 koní (75 kW) a trvalým výkonem až 61 koní (45 kW) a točivým momentem 240, resp. 150 Nm. Motor je napájen li-ionovými akumulátory tvaru písmene T s kapacitou pouhých 12 kWh, které jsou uloženy pod podlahou vozu a váží dohromady 150 kg. Na jedno nabití vůz ujede zhruba 50 km

Elektromobil s tak malou kapacitou akumulátorů a tedy dojezdem se zdá být jako absolutní nesmysl, ale on to ve skutečnosti elektromobil není. Je to hybrid, což znamená, že poklesne-li zásoba elektrické energie, naskočí malý spalovací motor s rotačním pístem (!), objemem 254 ccm a výkonem 20 koní (15 kW) a začne baterie dobíjet, což vozu Audi A1 e-tron pomůže k ujetí vzdálenosti až 250 km bez zastávky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tato jednotka je pozoruhodná hned z několika důvodů. Jedná se o motor s jedním rotačním pístem typu Wankel, jenž se nachází pod podlahou zavazadlového prostoru, v jedné velmi kompaktní a izolované jednotce sdružuje dynamo, chladicí a výfukovou soustavu a včetně pomocného rámu váží jen 70 kg. Jediným prvkem instalovaným mimo tuto jednotku je benzínová nádrž na 12 litrů paliva. Podle Audi bude model A1 e-tron vykazovat průměrnou spotřebu 1,9 l/100 km a emise CO2 ve výši 45 g/km. Nejvyšší rychlost by měla činit 130 km/h a nový e-tron zrychlí z klidu na 100 km/h za slušných 10,2 s.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Audi tvrdí, že tato pohonná soustava pracuje zcela samočinně a využívá i spolupráce s navigací GPS. Jakmile totiž do navigace řidič zadá trasu své jízdy, řídicí jednotka na ní vyhledá místa nejvhodnější pro spuštění spalovacího motoru tak, aby jeho práce byla co nejefektivnější. Přijde-li však na věc, řidič může motor natočit stiskem tlačítka pod voličem převodů. Audi A1 e-tron je vybaveno kromě jiného též elektromechanickým posilovačem řízení a regenerativním brzděním.

Malý e-tron se prodejům blíží, přesto zatím nevíme, kdy přesně se jeho výroba rozběhne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A1 e-tron tak trochu klame tělem, čistý elektromobil to není
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků