Audi A1 e-Tron: druhý z nové řady

Audi v Ženevě představuje nejen svoji novou řadu A1, ale hned i její elektrifikované provedení s očekávaným názvem e-Tron.

Když jsme vám loni detailně představovali koncept Audi e-Tron, bylo již jasné, že jde nejen o předobraz budoucí R4, ale současně i novou značku všech elektromobilů se čtyřmi kruhy na přídi. Očekávané se stalo skutkem a v Ženevě se ukazuje další elektrické Audi s označením e-Tron v názvu.

Další na řadě z této série je přitom nejnovější a nejmenší Audi - A1. Jezdí výhradně na elektrický pohon, přičemž spalovací motor na její palubě plní pouze funkci generátoru bez přímé mechanické vazby na poháněná kola. Elektromotor je uložen příčně v přední části vozu a je schopen dávat trvalý výkon 62 koní (45 kW), který lze krátkodobě zvýšit až na 102 koní (75 kW), točivý moment se pohybuje okolo 150 Nm, ale při náhlé potřebě akcelerace může poskočit na 240 Nm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Motor je napájen 12 kW li-ionovými akumulátory tvaru písmene T, uloženy jsou pod podlahou vozu a váží dohromady přijatelných 150 kg. Na jedno nabití vůz ujede zhruba 50 km, poklesne-li zásoba elektrické energie, naskočí malý spalovací motor s objemem 254 ccm a začne baterie dobíjet.

Tato jednotka je pozoruhodná hned z několika důvodů. Jedná se o motor s rotačním pístem typu Wankel, jenž se nachází pod podlahou zavazadlového prostoru, v jedné velmi kompaktní a izolované jednotce sdružuje dynamo, chladicí a výfukovou soustavu a včetně pomocného rámu váží jen 70 kg. Jediným prvkem instalovaným mimo tuto jednotku je benzínová nádrž na 12 litrů paliva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Audi tvrdí, že tato pohonná soustava pracuje zcela samočinně a využívá i spolupráce s navigací GPS. Jakmile totiž do navigace řidič zadá trasu své jízdy, řídicí jednotka na ní vyhledá místa nejvhodnější pro spuštění spalovacího motoru tak, aby jeho práce byla co nejefektivnější. Přijde-li však na věc, řidič může motor natočit stiskem tlačítka pod voličem převodů. Audi A1 e-Tron je vybaveno kromě jiného též elektromechanickým posilovačem řízení a regenerativním brzděním. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Při pohotovostní hmotnosti 1 190 kg zrychlí Audi A1 e-tron z klidu na 100 km/h za 10,2 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 130 km/h, což ve městě, kam toto auto jednoznačně směřuje, bude nejspíš stačit většině uživatelů. Jízdní dosah se má pohybovat okolo 250 km, což postačí i těm, kteří za prací dojíždějí delší vzdálenosti. Průměrná spotřeba benzínu by měla být pod hranicí 2 l/100 km a emise CO2 na hodnotě 45 g/km. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A1 e-Tron
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků