Turbomotory vládnou světu už hezkých pár let a postupně na ně přešli i skoro všichni výrobci sportovních aut. Ale je oturbený supersport nebo supersedan výhra i jako ojetina?
Menší emise, vyšší výkon – důvody, proč výrobci sportovních aut přešli ve valné míře k turbomotorům, jsou stejné, jako u civilních modelů. Milovníci rychlosti tento posun v mnoha případech nesli dost nelibě, ale nedalo se nic dělat. Sice dostali vyšší porci výkonu, ale přišli o zvuk vytočených mnohoválcových motorů a i když se automobilky hodně snažily potlačit prodlevu turba, tak i o žiletkově ostré reakce plynového pedálu.
Zdá se však, že právě tyto věci si uchovávají větší hodnotu, než byste možná čekali. Na zajímavý stav cen ojetin v případě, kdy končí atmosférický motor a nastupuje přeplňovaný, upozornili kolegové ze serveru Carscoops. Srovnali si ceny posledních vyrobených Ferrari 458 Italia a raných exemplářů jeho nástupce, modelu 488 GTB. Pro pořádek, 458 měla atmosférickou V8 s objemem 4,5 litru a výkonem 425 kW (570 k), 488 dostala osmiválec o objemu 3,9 litru, přeplňovaný dvěma turby, s 492 kW (670 k).
Srovnání vychází ve většině případů příznivěji pro 458, a to dokonce nehledě na kilometrový nájezd a i pokud vynecháme verzi 458 Speciale s výkonem 445 kW, která umí stát okolo sedmi set tisíc euro. Nejlevnější 488 GTB jsme našli za 165 tisíc euro a je nutné přiznat, že 458 seženete i levněji, nad touto částkou však najdete skutečně velké množství Italií s nájezdem v nízkých desítkách kilometrů cenami vyššími o desítky tisíc euro.
Podobný stav panuje také u BMW M3 v generacích E90 a F30. Zatím co hezký kousek novějšího přeplňovaného modelu koupíte za necelých padesát tisíc euro, za atmosférický osmiválec můžete dát o hezkých pár desítek tisíc navíc. Stejná situace panuje i u větší M5, kde za verzi s atmosférickou V10 dáte opět o desítky tisíc euro víc, než za novější model s přeplňovanou V8. Pokud tedy máte v garáži nějaký ten sporťák bez turba, možná se s jeho prodejem vyplatí chvíli počkat.