Časopis Autobild si vzal na paškál srovnání základních verzí nového Golfu a Astry. Proč právě základní motorizace? Podle statistik si totiž v roce 2003 koupilo Golf se základním motorem v Německu celých 40 procent zákazníků, což je docela neuvěřitelné číslo; nemám sice prodejní čísla v ČR, ale soudě dle toho, co vidím na silnicích, dává průměrný Čech přednost motoru 1.6 nebo 1.9 TDI.
V základním motoru má Astra oproti Golfu výhodu, začíná čtrnáctistovkou na 66 kW, zatímco Golf má v základu jen 55 kW. Pokud chcete mít Golf s motorem 1.4 66 kW, musíte si u nás připlatit přes padesát tisíc. Slabší motor měl v testu kvůli horší dynamice vyšší spotřebu, 7,9 l oproti 7,6 l/100 km u Astry. Má rovněž lehčí převody, při 4000 ot. jede Astra 135 km/h, zatímco Golf jen 130 km/h. Slabší výkon motoru ale lehčí převody vyžaduje. Astra má také vyšší maximální rychlost. Srovnání technických dat obou aut najdete v šesté kapitole článku.
Základní cenu má Astra nižší než Golf, nicméně po započítání lepší výbavy (klimatizace zdarma) vychází Golf lépe. Přehled standardní a příplatkové výbavy najdete v páté kapitole článku. Závěrečné bodové hodnocení všech vlastností obou aut je kupodivu velmi vyrovnané, Golf i Astra získali stejný počet bodů. Pokud se tedy budete rozhodovat mezi těmito auty, můžete se zaměřit jen na design a emoce, koupíte totiž vzácně vyrovnané automobily.