Méně extrémní sourozenec Valkyrie je po stránce výkonu a schopností… stále extrémní.
Po odhalení prototypu v roce 2019 nám už Aston Martin naplno představuje produkční verzi svého superauta Valhalla, které se v portfoliu zařadí pod model Valkyrie. Od původní představy se mnohé změnilo jak po stránce designu, tak techniky uvnitř. V každém případě ale britská značka označuje Valhallu za opravdové auto pro řidiče.
Hlavní zprávou je nepochybně hybridní ústrojí, které se skládá ze čtyřlitrového twin-turbo V8 s plochou klikovou hřídelí a dvou elektromotorů (jeden vpředu, jeden vzadu). Aston Martin mluví o motoru postaveném na míru pro Valhallu, původ byste ovšem našli u AMG. Samotný V8 produkuje 750 koní (552 kW), elektromotory 204 koní (150 kW). Systémový výkon ústrojí udává značka na slušných 950 koní (699 kW) a 1000 N.m točivého momentu.
Součástí ústrojí je nová osmistupňová dvouspojková převodovka exkluzivně vyvíjená pro Aston Martin a elektronický samosvorný diferenciál na zadní nápravě. Výkon je normálně rozdělován mezi obě nápravy dle potřeby, v případě čistě elektrického režimu pak Valhallu pohání jen elektromotor vpředu (max. 130 km/h, dojezd okolo 15 km).
Dynamika je dle předpokladů působivá. Akcelerace z nuly na 100 km/h za 2,5 sekundy, maximálně lze dosáhnout 330 km/h. Nakonec se chce Aston Martin vydat na Severní smyčku Nürburgringu, kde cílí na čas pod 6 minut a 30 sekund – tedy pod současný produkční rekord Porsche 911 GT2 RS s paketem Manthey Performance a časem 6:43,30 s.
Přesný údaj suché hmotnosti zatím neznáme. Aston se chce udržet pod 1550 kg, čemuž má samozřejmě dopomoci karbonová konstrukce i karoserie vozu. Po stránce aerodynamiky s aktivními prvky má Valhalla generovat při rychlosti 241 km/h až 600 kg přítlaku. Přední náprava je inspirovaná pushrod odpružením monopostů F1, zadní je víceprvková. Adaptivní tlumiče jsou samozřejmostí, nechybí karbon-keramická brzdová soustava a zakázkové pneumatiky od Michelinu.
Produkční variantu interiéru zatím Aston neodhaluje, o puristickou kabinu plnou holého karbonu jako v případě Valkyrie ovšem nepůjde. Značka chce ve Valhalle nabídnout určitý stupeň komfortu a ergonomie pro delší čas strávený za volantem. Čekat máme nastavitelný volant (sedačka je pevná), dvouzónovou klimatizaci, Apple CarPlay/Android Auto a také řadu posledních asistenčních a bezpečnostních systémů.
Zájemci o Aston Martin Valhalla si ale na své exempláře ještě dlouho počkají. První dodávky vozů plánuje značka na konec roku 2023. Produkce nebude limitována. Cena bude začínat okolo 600.000 liber (asi 18 milionů korun).
Aston Martin je britský výrobce luxusních sportovních automobilů. Je pojmenován dle zakladatele Lionela Martina a závodu Aston Hill.
Od roku 1994 byl majitelem automobilky Ford. V roce 2007 značka přešla pod britské konsorcium Prodrive.
Aston Martin Vantage • Aston Martin DB11 • Aston Martin Vanquish