Vrcholná verze V12 Vantage je zároveň labutí písní své řady. Automobilka zapracovala na snížení hmotnosti, které doprovázelo posílení výkonu. Kde všude automobilka váhu zredukovala?
Aston Martin letošní rok rozjíždí ve velkém stylu. V únoru nám ukázal SUV DBX 707 a nyní se věci vrací zpět do zažitých kolejí. I když mají trochu hořkou příchuť. Včera odpoledne jsme dychtivě sledovali premiéru nového V12 Vantage, ale zároveň jde o poslední kapitolu tohoto úspěšného modelu. Odchází ale s grácií a jedná se historicky o nejvýkonnější verzi, která má o 20 % lepší poměr výkonu a hmotnosti než řada V8.
Vidlicový dvanáctiválec 5.2 litru s dvojitým přeplňováním je vyladěn na 690 koní při 6500 ot/min se 753 N.m točivého momentu. Ten je dostupný už od 1800 ot/min. Hmotnost byla snížena na 1 795 kg, čehož inženýři dosáhli instalací kapoty, blatníků, prahů a víka zavazadelníku z karbonového vlákna. Další redukci přinesla lehká baterie a zcela nový výfukový systém, který sám o sobě ušetřil 7,2 kg a 21palcová kola obutá do pneumatik Michelin Pilot 4S v rozměrech 275/35 R21 vpředu a 315/30 R21 vzadu. I na nich se ušetřilo 8kg. I kvůli nim byly zvětšeny podběhy a V12 Vantage narostla na šířce o 40 mm.
Úchvatná jsou také fakta ohledně brzd. Přední náprava nese šestipístkové třmeny zakusující se do karbon-keramických kotoučů o průměru 410 mm. Vzadu V12 Vantage využívá čtyřpístkovou sestavu s kotouči o průměru 360 mm. Díky nim má novinka o dalších 23 kg méně ve srovnání s ocelovou variantou. Výrobce CCB tvrdí, že bez ztráty účinku snesou až 800 °C.
Všechny tyto úpravy přispěly k dosažení maximální rychlosti 322 km/h se zrychlením z nuly na 100 km/h za 3,5 sekundy. Veškerý výkon je na kola přenášen osmistupňovou automatickou převodovkou a mechanický samosvorný diferenciál. Navýšený výkon zvládá převodovka s přehledem, jelikož byla převzata z modelu V12 Speedster a Vantage F1 Edition.
Co se týče podvozku, Aston Martin zvolil nové adaptivní tlumiče a upravil stabilizátory. Ve srovnání s verzí V8 má dvanáctiválec tužší pružiny o 50 % vpředu a o 40 % vzadu. Zajímavým faktem je, že díky propracovaným tvarům vytváří karoserie při maximální rychlosti přítlak 204 kg.
Komu tato verze přijde až moc strohá, může si ji vybavit komfortním balíčkem. Ten vrátí zpět část hlukové izolace a přidá pár odkládacích míst. Můžete mít také rohož v zavazadlovém prostoru, nabíjecí sadu pro baterii, když Aston delší dobu stojí, interiérovou krycí plachtu a čtyřdílný set cestovních kufrů.
Produkce je limitována na 333 kusů a všechny jsou již vyprodány. Prvních vozů se klienti dočkají letos v létě.
Aston Martin je britský výrobce luxusních sportovních automobilů. Je pojmenován dle zakladatele Lionela Martina a závodu Aston Hill.
Od roku 1994 byl majitelem automobilky Ford. V roce 2007 značka přešla pod britské konsorcium Prodrive.
Aston Martin Vantage • Aston Martin DB11 • Aston Martin Vanquish