Aston Martin V12 Vanquish: silniční žralok

Vanquish = podrobit si protivníka vyšší silou, přemoci někoho, zdolat. Malé rybky by měly uhnout z cesty, nebo je žraločí Vanquish sežere zaživa. Dvanáctiválcové monstrum má pod kapotou 460 koní a silnější verze S dokonce 520 koní a 577 Nm.
Aston Martin V12 Vanquish: silniční žralok

Aston Martin V12 Vanquish

Aston Martin V12 Vanquish debutoval na mezinárodním autosalónu v Ženevě v roce 2001 a na trh vstoupil s cenovkou 228 tisíc dolarů. Šlo o nejvíce sofistikovaný a technologicky převratný model anglické automobilky, která sídlí v Newportu. Za stávající image je zodpovědný šéfdesigner Astonu, Ian Callum.

Vlajková loď Aston Martinu má pod kapotou tiše dřímající vidlicový dvanáctiválec o objemu 6.0 l. Když sednete za volant, nastartujete a dupnete na plyn, z tiše předoucí kočičky se stane šelma s výkonem 338 kW (460 k) v 6 800 ot. Maximální kroutící moment 542 Nm nastupuje v 5 500 ot. Tvar karosérie připomíná žraloka a maska vpředu dává všem jasně najevo, že vás chce doslova sežrat zaživa. Vanquish spolkne hranici 100 km/h pod pět sekund a metu 160 km/h (100 m/h) atakuje pod 10 s. Nejvyšší rychlost přesahuje 300 km/h.

Dvanáctiválcová pohonná jednotka se objevila již dříve v modelu DB7 Vantage, ale pro Vanquish prošla řadou úprav, mezi které patří nové vačkové hřídele, modifikované ventily, nová kliková hřídel, pozměněné sání a výfukový systém. Díky pokročilé technologii zpracování je motorový blok lehčí, tužší a pevnější. Spolu s elektronicky řízeným vstřikováním paliva má agregát mnohem rychlejší reakci na plyn než předchozí generace motorů automobilky Aston Martin. Špičková je i šestistupňová sekvenční převodovka, kde změna převodového stupně trvá pouze 250 milisekund (pro srovnání: Vanquish řadí rychleji než mrknete okem).

Výkon motoru se přenáší na zadní kola o rozměrech 285/40 ZR 19. Přední náprava má obutí v podobě kol 255/40 ZR19 a pneumatiky dodala firma Yokohama. Proti silnému dvanáctiválci se do opozice staví brzdová soustava od světoznámé firmy Brembo. Velké větrané a rýhované kotouče mají průměr 355 mm vpředu a 330 mm vzadu. Ve výbavě nechybí ABS a elektronická distribuce brzdné síly EBD.

Mezi hlavní materiály, které sloužily ke stavbě karosérie, patří hliník a karbonové šasi. Více než polovina Vanquishů má stříbřitou metalízu, další dostupné barvy jsou především černá, tmavě zelená, tmavě modrá a rubínově červená. Aston Martin produkuje zhruba 300 vozů V12 Vanquish, přičemž asi 70 procent jde na export do Ameriky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Aston Martin Vaquish S

Po vypuštění novějšího a levnějšího modelu DB9, který měl stejný dvanáctiválec naladěný na 331 kW (450 k), tedy jen o 10 k méně něž Vanquish, se začalo mluvit o „bratrovraždě“ přímo uvnitř automobilky Aston Martin. Aby si vlajková loď udržela své zákazníky, připravila se silnější verze: Vanquish S. Cílový protivník pro nejsilnější model Astonu bylo Ferrari 575 Maranello.

Hřmotný dvanáctiválec od anglické automobilky Aston Martin dostal nové hlavy, přepracované vstřikování, nová ložiska a vačky. Změnilo se sání a zapracovalo se i na výfuku. Výsledek? Vanquish s označením S je teď s výkonem 520 koní o 60 koní silnější než základní model. Kroutící moment vzrost z 542 Nm na 577 Nm a dosáhnete ho již v 5 800 ot. Akceleraci z 0 km/h na 100 km/h zvládá Esko za 4,8 s a maximální rychlost je na hranici 321 km/h oproti původním 306 km/h.

Aby se zajistil potřebný přívod vzduchu do motoru, zvětšil se otvor v masce. Pro zlepšení přítlaku na silnici byl upraven přední spoiler a víko od kufru. Tohoto krasavce budete moci krotit pomocí 378 milimetrů širokých kotoučových brzd na přední nápravě a 330 milimetrů vzadu. Vnitřně chlazené kotouče od firmy Brembo budou svírat šestipístkové třmeny vpředu a čtyřpístkové vzadu. Devatenáctipalcová kola jsou obuta do pneumatik o rozměrech 255/40 vpředu a 285/40 vzadu.

Kratší řazení zajišťuje sportovní dojem z jízdy, interiér zase pohodlí a luxus, jaký je u značky Aston Martin vyhledávaný. Kožené čalounění v kombinaci s hliníkovými doplňky jsou samozřejmostí, stejně jako elektricky ovládané a vyhřívané sportovní sedačky, palubní počítač, duální automatická klimatizace, senzor tlaku vzduchu v pneumatikách, automaticky cloněné zpětné zrcátko a mnoho dalších moderních technologických doplňků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Technické parametry

Aston Martin

V12 Vanquish V12 Vanquish S
Rozměry 4666 x 1923 x 1318 mm 4620 x 1905 x 1306 mm
Motor 6.0 l V12 6.0 l V12
Výkon (kW/k) 338 kW (460 k)/6500 388 kW (520 k)/7000
Kroutící moment 542 Nm/5000 577 Nm/5800
Hmotnost 1835 kg 1875 kg
0-100 km/h 4,9 s 4,8 s
Maximální rychlost 306 km/h 321 km/h
Počet koní na tunu 251 277
Cena (nyní) 236 260 € 255 000 €

Fotogalerie

V12 Vanquish

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V12 Vanquish S

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků