Aston Martin V12 Vanquish: silniční žralok

Vanquish = podrobit si protivníka vyšší silou, přemoci někoho, zdolat. Malé rybky by měly uhnout z cesty, nebo je žraločí Vanquish sežere zaživa. Dvanáctiválcové monstrum má pod kapotou 460 koní a silnější verze S dokonce 520 koní a 577 Nm.
Aston Martin V12 Vanquish: silniční žralok

Aston Martin V12 Vanquish

Aston Martin V12 Vanquish debutoval na mezinárodním autosalónu v Ženevě v roce 2001 a na trh vstoupil s cenovkou 228 tisíc dolarů. Šlo o nejvíce sofistikovaný a technologicky převratný model anglické automobilky, která sídlí v Newportu. Za stávající image je zodpovědný šéfdesigner Astonu, Ian Callum.

Vlajková loď Aston Martinu má pod kapotou tiše dřímající vidlicový dvanáctiválec o objemu 6.0 l. Když sednete za volant, nastartujete a dupnete na plyn, z tiše předoucí kočičky se stane šelma s výkonem 338 kW (460 k) v 6 800 ot. Maximální kroutící moment 542 Nm nastupuje v 5 500 ot. Tvar karosérie připomíná žraloka a maska vpředu dává všem jasně najevo, že vás chce doslova sežrat zaživa. Vanquish spolkne hranici 100 km/h pod pět sekund a metu 160 km/h (100 m/h) atakuje pod 10 s. Nejvyšší rychlost přesahuje 300 km/h.

Dvanáctiválcová pohonná jednotka se objevila již dříve v modelu DB7 Vantage, ale pro Vanquish prošla řadou úprav, mezi které patří nové vačkové hřídele, modifikované ventily, nová kliková hřídel, pozměněné sání a výfukový systém. Díky pokročilé technologii zpracování je motorový blok lehčí, tužší a pevnější. Spolu s elektronicky řízeným vstřikováním paliva má agregát mnohem rychlejší reakci na plyn než předchozí generace motorů automobilky Aston Martin. Špičková je i šestistupňová sekvenční převodovka, kde změna převodového stupně trvá pouze 250 milisekund (pro srovnání: Vanquish řadí rychleji než mrknete okem).

Výkon motoru se přenáší na zadní kola o rozměrech 285/40 ZR 19. Přední náprava má obutí v podobě kol 255/40 ZR19 a pneumatiky dodala firma Yokohama. Proti silnému dvanáctiválci se do opozice staví brzdová soustava od světoznámé firmy Brembo. Velké větrané a rýhované kotouče mají průměr 355 mm vpředu a 330 mm vzadu. Ve výbavě nechybí ABS a elektronická distribuce brzdné síly EBD.

Mezi hlavní materiály, které sloužily ke stavbě karosérie, patří hliník a karbonové šasi. Více než polovina Vanquishů má stříbřitou metalízu, další dostupné barvy jsou především černá, tmavě zelená, tmavě modrá a rubínově červená. Aston Martin produkuje zhruba 300 vozů V12 Vanquish, přičemž asi 70 procent jde na export do Ameriky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Aston Martin Vaquish S

Po vypuštění novějšího a levnějšího modelu DB9, který měl stejný dvanáctiválec naladěný na 331 kW (450 k), tedy jen o 10 k méně něž Vanquish, se začalo mluvit o „bratrovraždě“ přímo uvnitř automobilky Aston Martin. Aby si vlajková loď udržela své zákazníky, připravila se silnější verze: Vanquish S. Cílový protivník pro nejsilnější model Astonu bylo Ferrari 575 Maranello.

Hřmotný dvanáctiválec od anglické automobilky Aston Martin dostal nové hlavy, přepracované vstřikování, nová ložiska a vačky. Změnilo se sání a zapracovalo se i na výfuku. Výsledek? Vanquish s označením S je teď s výkonem 520 koní o 60 koní silnější než základní model. Kroutící moment vzrost z 542 Nm na 577 Nm a dosáhnete ho již v 5 800 ot. Akceleraci z 0 km/h na 100 km/h zvládá Esko za 4,8 s a maximální rychlost je na hranici 321 km/h oproti původním 306 km/h.

Aby se zajistil potřebný přívod vzduchu do motoru, zvětšil se otvor v masce. Pro zlepšení přítlaku na silnici byl upraven přední spoiler a víko od kufru. Tohoto krasavce budete moci krotit pomocí 378 milimetrů širokých kotoučových brzd na přední nápravě a 330 milimetrů vzadu. Vnitřně chlazené kotouče od firmy Brembo budou svírat šestipístkové třmeny vpředu a čtyřpístkové vzadu. Devatenáctipalcová kola jsou obuta do pneumatik o rozměrech 255/40 vpředu a 285/40 vzadu.

Kratší řazení zajišťuje sportovní dojem z jízdy, interiér zase pohodlí a luxus, jaký je u značky Aston Martin vyhledávaný. Kožené čalounění v kombinaci s hliníkovými doplňky jsou samozřejmostí, stejně jako elektricky ovládané a vyhřívané sportovní sedačky, palubní počítač, duální automatická klimatizace, senzor tlaku vzduchu v pneumatikách, automaticky cloněné zpětné zrcátko a mnoho dalších moderních technologických doplňků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Technické parametry

Aston Martin

V12 Vanquish V12 Vanquish S
Rozměry 4666 x 1923 x 1318 mm 4620 x 1905 x 1306 mm
Motor 6.0 l V12 6.0 l V12
Výkon (kW/k) 338 kW (460 k)/6500 388 kW (520 k)/7000
Kroutící moment 542 Nm/5000 577 Nm/5800
Hmotnost 1835 kg 1875 kg
0-100 km/h 4,9 s 4,8 s
Maximální rychlost 306 km/h 321 km/h
Počet koní na tunu 251 277
Cena (nyní) 236 260 € 255 000 €

Fotogalerie

V12 Vanquish

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V12 Vanquish S

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků