Aston Martin Lagonda: nekonvenční aristokrat

Během dlouhých 13 let vzniklo necelých 700 luxusních sedanů Aston Martin Lagonda, díky svému odvážnému designu jsou však pozoruhodné dodnes.

Neobvyklý je již název Aston Martin Lagonda, protože Lagonda je vlastně značka, kterou Aston Martin zakoupil v roce 1947 (za 52 500 liber).

První Aston Martin Lagonda představený v roce 1974 byl dvoutunovým strojem postaveným na prodlouženém podvozku typu DBS. Bezesporu elegantní čtyřdveřová karoserie podle návrhu tehdejšího šéfdesignéra Williama Townse si ponechávala jistou dávku dravosti svých sportovnějších sourozenců.

 Klepněte pro větší obrázek

Pod dlouhou kapotou s nepřehlédnutelným otvorem pro přívod vzduchu pracoval vidlicový osmiválec 5,3 litru o výkonu 209 kW (284 k), který umožňoval akceleraci z 0 na 96 km/h za 6,2 s a jízdu nejvyšší rychlostí 240 km/h. Vůz stál tehdy 14 000 liber a na trh přišel v době ropné krize, takže vzniklo jen sedm těchto vozů.

Ostrý střih

V říjnu 1976 odhalil ovšem Aston Martin naprosto radikálně přepracovanou klínovitou karoserii Lagondy s hranatými tvary a futuristickým interiérem, jemuž vévodila přístrojová deska s elektronickými přístroji. Designéři prodloužili nízkou karoserii (1,3 m) na téměř 5,3 metru, zatímco rozvor zůstal na hodnotě 2,9 m.

Motor spojený s třístupňovou samočinnou převodovkou musel vystačit s výkonovými parametry předchozí Lagondy, což při hmotnosti 2064 kg stačilo k dosažení nejvyšší rychlosti 238 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s. Podvozek měl vpředu lichoběžníkovou nápravu s příčným zkrutným stabilizátorem, zatímco zadní náprava byla typu de Dion s udržováním stálé světlé výšky. Pružiny byly vinuté.

Klepněte pro větší obrázek

Dlouhý život

Dodávky zákazníkům byly zahájeny až v roce 1979. V roce 1984 byla ohlášena verze Long Wheelbase Tickford Limousine s prodlouženým rozvorem a televizními přijímači pro cestující vpředu i vzadu. Poslední úpravu vzhledu provedl William Towns v roce 1987, kdy poněkud zaoblil vytříbené hrany karoserie, výklopné světlomety nahradil šesti menšími světly a vůz postavil na nová 16“ kola z lehké slitiny, aby design osvěžil a přizpůsobil nové době.

To však již byly dny svérázného britského aristokrata, jehož výroba v manufaktuře v Newport Pagnell trvala cca 2200 pracovních hodin, sečteny. Výroba skončila v roce 1989. Celkem dodal Aston Martin v letech 1979 až 1990 zákazníkům 645 sedanů Lagonda, z nichž přibližně 25 ročně putovalo do USA.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků