Aston Martin Lagonda: nekonvenční aristokrat

Během dlouhých 13 let vzniklo necelých 700 luxusních sedanů Aston Martin Lagonda, díky svému odvážnému designu jsou však pozoruhodné dodnes.

Neobvyklý je již název Aston Martin Lagonda, protože Lagonda je vlastně značka, kterou Aston Martin zakoupil v roce 1947 (za 52 500 liber).

První Aston Martin Lagonda představený v roce 1974 byl dvoutunovým strojem postaveným na prodlouženém podvozku typu DBS. Bezesporu elegantní čtyřdveřová karoserie podle návrhu tehdejšího šéfdesignéra Williama Townse si ponechávala jistou dávku dravosti svých sportovnějších sourozenců.

 Klepněte pro větší obrázek

Pod dlouhou kapotou s nepřehlédnutelným otvorem pro přívod vzduchu pracoval vidlicový osmiválec 5,3 litru o výkonu 209 kW (284 k), který umožňoval akceleraci z 0 na 96 km/h za 6,2 s a jízdu nejvyšší rychlostí 240 km/h. Vůz stál tehdy 14 000 liber a na trh přišel v době ropné krize, takže vzniklo jen sedm těchto vozů.

Ostrý střih

V říjnu 1976 odhalil ovšem Aston Martin naprosto radikálně přepracovanou klínovitou karoserii Lagondy s hranatými tvary a futuristickým interiérem, jemuž vévodila přístrojová deska s elektronickými přístroji. Designéři prodloužili nízkou karoserii (1,3 m) na téměř 5,3 metru, zatímco rozvor zůstal na hodnotě 2,9 m.

Motor spojený s třístupňovou samočinnou převodovkou musel vystačit s výkonovými parametry předchozí Lagondy, což při hmotnosti 2064 kg stačilo k dosažení nejvyšší rychlosti 238 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s. Podvozek měl vpředu lichoběžníkovou nápravu s příčným zkrutným stabilizátorem, zatímco zadní náprava byla typu de Dion s udržováním stálé světlé výšky. Pružiny byly vinuté.

Klepněte pro větší obrázek

Dlouhý život

Dodávky zákazníkům byly zahájeny až v roce 1979. V roce 1984 byla ohlášena verze Long Wheelbase Tickford Limousine s prodlouženým rozvorem a televizními přijímači pro cestující vpředu i vzadu. Poslední úpravu vzhledu provedl William Towns v roce 1987, kdy poněkud zaoblil vytříbené hrany karoserie, výklopné světlomety nahradil šesti menšími světly a vůz postavil na nová 16“ kola z lehké slitiny, aby design osvěžil a přizpůsobil nové době.

To však již byly dny svérázného britského aristokrata, jehož výroba v manufaktuře v Newport Pagnell trvala cca 2200 pracovních hodin, sečteny. Výroba skončila v roce 1989. Celkem dodal Aston Martin v letech 1979 až 1990 zákazníkům 645 sedanů Lagonda, z nichž přibližně 25 ročně putovalo do USA.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků