Pod tíhou turbulentního vývoje trhu v uplynulých letech přehodnotil Aston Martin smýšlení nad luxusní značkou Lagonda. Není divu, dnes už není potřeba.
Současné portfolio Aston Martinu se soustředí na sportovní kupé a SUV DBX. V minulosti zahrnovalo i luxusní limuzíny Lagonda a Rapide. Ten se vyráběl mezi lety 2010 až 2020 a v roce 2015 jej doplnila limitované edice Lagondy Taraf. Právě návrat jména Lagonda, coby luxusní značky, byl sen tehdejšího ředitele Andyho Palmera. Čistě elektrická modelová řada měla zahrnovat limuzínu a SUV, které by oslovily technicky orientované zákazníky. Takové, co si raději koupí nejlepší Teslu než Bentley.
Jenže Michael Straughan, který po Palmerovi převzal v roce 2020 vedení, měl naštěstí zcela jinou vizi. Místo do nové značky přesunul investice do zmíněného SUV DBX, supersportu Valkyrie a postupné modernizace současných kupátek.
Projekt Lagonda postupně upadl v zapomnění, a současný předseda představenstva Lawrence Stroll prohlásil na výroční tiskové konferenci, že současný směr značky s ním vůbec nepočítá. Aktuální řada poskytuje dostatečnou úroveň luxusu podpořenou individuálním centrem úprav a sítí honosných showroomů „Q“. Vždyť průměrná cena loni prodaného Aston Martina činila 6,3 mil. Kč. Navíc s aurou dynamických vozů podpořenou účastí ve Formuli 1 není třeba lézt Bentley do zelí. Mimochodem, účast v královně motorsportu Astonu hodně marketingově pomohla a rapidně zvýšila zájem o zelené laky.
Ačkoliv myšlenky na samostatnou luxusní značku se rozplynuly, některé její kousky zůstávají ve hře. Například elektrický pohon. Aston Martin plánuje uvést na trh čtyři bateriové modely. Má hotovou platformu i techniku, ale základní díl skládačky chybí – poptávka. Cestovní GT se čtyřmi motory bylo odloženo na rok 2026, protože v současné době nedává smysl. Zkrátka, trh s elektromobily se rozvíjí pomaleji, než se před dvěma lety předpokládalo. V mezičase se automobilka zaměří na pozvolný přechod skrze hybridizaci s externím nabíjením.
Aston Martin je britský výrobce luxusních sportovních automobilů. Je pojmenován dle zakladatele Lionela Martina a závodu Aston Hill.
Od roku 1994 byl majitelem automobilky Ford. V roce 2007 značka přešla pod britské konsorcium Prodrive.
Aston Martin Vantage • Aston Martin DB11 • Aston Martin Vanquish