V roce 2023 si Alfa Romeo připomíná dvě historická jubilea. Z jejich dědictví se dodnes radují sběratelé, vášniví řidiči i fanoušci motorsportu.
Alfa Romeo má pro letošní rok jasno, bude se slavit! Nové logo a kulatiny dvou historických milníků, jejichž odkaz přetrvává dodnes. Přesně před 100 lety, tedy v roce 1923, odstartoval na 14. ročníku vytrvalostního závodu Targa Floria pilot Ugo Sivocci s Alfou Romeo RL. Aby štěstí naklonil na svou stranu, ozdobil vůz symbolem čtyřlístku. Povedlo se, závod nakonec vyhrál a získal první věnec z celkových deseti, které zde automobilka posbírala. O dva roky později doprovodil čtyřlístek vítězný vůz Brilli Peri P2 na mistrovství světa v Monze.
V letech 1950 a 1951 dovedli Giuseppe Farina a Juan Manuel Fangio Alfu Romeo 158 a 159 k vítězství v prvních dvou mistrovstvích světa formule 1. Během následující dekády se plaketa Quadrifoglio začala objevovat na sportovních modelech vrcholné specifikace. Tato tradice trvá na silnici dodnes, stejně jako na závodní dráze F1, kde ji Alfa Romeo používá pro odlišení se od týmu Scuderia Ferrari.
Samotné počáteční „Q“ se v moderní době začalo objevovat v názvech technických prvků. Zmínit můžeme pohon všech kol Q4, samosvorný diferenciál Q2 nebo automatické převodovky Q-System a Q-Tronic. Dnes jsou ve specifikaci Quadrifoglio dostupné modely Giulia a Stelvio a naposledy se symbol ukázal na Giulii SW z dílny Zagato, která jediným exemplářem oslavila 100 let existence.
Druhým významným milníkem je 60. výročí společnosti Autodelta. Počátek této značky se datuje k 5. březnu 1963, kdy ve Feletto Umberto, nedaleko Udine, otevřeli malou dílnu Carlo Chiti a bratři Chizzola, s cílem spolupracovat s Alfou Romeo na vývoji Giulie TZ.
Autodelta se brzy stala závodním oddělením Alfy Romeo. V roce 1965 ji koupila společnost Biscione, za účelem oficiálního návratu do soutěží po odchodu z mistrovství světa F1 v roce 1951. Kvůli zrychlení rozhodování i technického vývoje se závodní divize osamostatnila a Carlo Chiti se stal generálním manažerem. Následovala zlatá léta, kdy Giulií Sprint GTA z roku 1965 vyhrála Challenge Europeo Marche třikrát za sebou. Úspěchy sklízela v národních šampionátech a stovkách individuálních závodů po celém světě. Mimochodem, Giulia Sprint GTA byla prvním cestovním vozem, který zdolal Nordschleife pod 10 minut.
Následovala další vítězství ve vytrvalostních závodech 24 hodin Le Mans i Daytoně, 1000 km na Nurburgringu nebo 500 mil v Imole. Z tohoto období je asi nejslavnější prototyp 33 TT 12, který Autodeltě vyhrál mistrovství světa v Marche a vítězství zopakoval o dva roky speciál 33 SC 12. Později Autodelta převzala vedení všech sportovních programů Alfy Romeo včetně formule 1. Jenže v roce 1984 z vedení odešel Carlo Chiti a o rok později Autodelta zanikla.
Celoroční oslavy začínají prezentací nových log a budou pokračovat řadou klubových akcí. Už 5. března se v Miláně koná slavnost založení Auto Delty a 25. červen si rezervujte pro Quadrifoglio Day s průvodem.