Asfaltové pozemky zaplatí fond

Pod asfaltem českých dálnic leží dlouhá léta kostlivec, který by ovšem od příštího roku mohl začít pomalu mizet. Stovky tisíc metrů čtverečních, přes které jezdí auta, totiž patří soukromým osobám a nikoli státu.
Asfaltové pozemky zaplatí fond

Podle sdělení Ředitelství silnic a dálnic je na soukromých pozemcích téměř desetina dálnic v Čechách, na Moravě je to zhruba pět procent. Výkup pozemků postupuje pomalu nebo vůbec, především kvůli zastavenému financování. Podle zjištění deníku E15 by stát na vyřešení problému potřeboval kolem miliardy korun, ročně ale dá na tento účel pouhé miliony.

„Samozřejmě je toto problém, z hlediska právního je pro nás lepší mít pozemky ve vlastnictví státu. Proto se ministerstvo snaží dělat kroky vedoucí k odkoupení pozemků,“ řekl mluvčí úřadu Martin Novák.

Situaci může pomoci změnit novela zákona, podle které od 1. října bude možné zastavěné pozemky vykupovat za peníze Státního fondu dopravní infrastruktury. V rozpočtu fondu se ale novela projeví až příští rok. „Dnes může prostředky dávat jen rezort dopravy, ale fakticky na tento účel letos nešlo nic,“ řekl šéf fondu Tomáš Čoček.

Fond na výkup zabetonovaných pozemků využije stávající položku v rozpočtu na výkup nových pozemků, kde má letos 150 milionů. Kolik tam bude příští rok, není jasné. „Je to o tom, aby si Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty samy navrhly přesuny peněz,“ dodal Čoček.

Na problém se zadělalo už za socialismu, který na majetkoprávní vztahy příliš nedbal. Definitivně se ale praxe změnila až po roce 2000, odkdy stát vykupuje pozemky předem.

Ještě větší problém než stát ale mají kraje. Plzeňský hejtman Milan Chovanec nedávno hovořil o tom, že až 80 procent pozemků pod krajskými silnicemi vlastní soukromníci. Žádal proto stát, který dal krajům tyto silnice do vínku, o potřebné peníze. Stát se ale ke krajům otáčí zády s tím, že nemá dost peněz ani na pozemky pod dálnicemi.

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků