Asfaltové pozemky zaplatí fond

Pod asfaltem českých dálnic leží dlouhá léta kostlivec, který by ovšem od příštího roku mohl začít pomalu mizet. Stovky tisíc metrů čtverečních, přes které jezdí auta, totiž patří soukromým osobám a nikoli státu.
Asfaltové pozemky zaplatí fond

Podle sdělení Ředitelství silnic a dálnic je na soukromých pozemcích téměř desetina dálnic v Čechách, na Moravě je to zhruba pět procent. Výkup pozemků postupuje pomalu nebo vůbec, především kvůli zastavenému financování. Podle zjištění deníku E15 by stát na vyřešení problému potřeboval kolem miliardy korun, ročně ale dá na tento účel pouhé miliony.

„Samozřejmě je toto problém, z hlediska právního je pro nás lepší mít pozemky ve vlastnictví státu. Proto se ministerstvo snaží dělat kroky vedoucí k odkoupení pozemků,“ řekl mluvčí úřadu Martin Novák.

Situaci může pomoci změnit novela zákona, podle které od 1. října bude možné zastavěné pozemky vykupovat za peníze Státního fondu dopravní infrastruktury. V rozpočtu fondu se ale novela projeví až příští rok. „Dnes může prostředky dávat jen rezort dopravy, ale fakticky na tento účel letos nešlo nic,“ řekl šéf fondu Tomáš Čoček.

Fond na výkup zabetonovaných pozemků využije stávající položku v rozpočtu na výkup nových pozemků, kde má letos 150 milionů. Kolik tam bude příští rok, není jasné. „Je to o tom, aby si Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty samy navrhly přesuny peněz,“ dodal Čoček.

Na problém se zadělalo už za socialismu, který na majetkoprávní vztahy příliš nedbal. Definitivně se ale praxe změnila až po roce 2000, odkdy stát vykupuje pozemky předem.

Ještě větší problém než stát ale mají kraje. Plzeňský hejtman Milan Chovanec nedávno hovořil o tom, že až 80 procent pozemků pod krajskými silnicemi vlastní soukromníci. Žádal proto stát, který dal krajům tyto silnice do vínku, o potřebné peníze. Stát se ale ke krajům otáčí zády s tím, že nemá dost peněz ani na pozemky pod dálnicemi.

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 74 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků