Asfaltové pozemky zaplatí fond

Pod asfaltem českých dálnic leží dlouhá léta kostlivec, který by ovšem od příštího roku mohl začít pomalu mizet. Stovky tisíc metrů čtverečních, přes které jezdí auta, totiž patří soukromým osobám a nikoli státu.
Asfaltové pozemky zaplatí fond

Podle sdělení Ředitelství silnic a dálnic je na soukromých pozemcích téměř desetina dálnic v Čechách, na Moravě je to zhruba pět procent. Výkup pozemků postupuje pomalu nebo vůbec, především kvůli zastavenému financování. Podle zjištění deníku E15 by stát na vyřešení problému potřeboval kolem miliardy korun, ročně ale dá na tento účel pouhé miliony.

„Samozřejmě je toto problém, z hlediska právního je pro nás lepší mít pozemky ve vlastnictví státu. Proto se ministerstvo snaží dělat kroky vedoucí k odkoupení pozemků,“ řekl mluvčí úřadu Martin Novák.

Situaci může pomoci změnit novela zákona, podle které od 1. října bude možné zastavěné pozemky vykupovat za peníze Státního fondu dopravní infrastruktury. V rozpočtu fondu se ale novela projeví až příští rok. „Dnes může prostředky dávat jen rezort dopravy, ale fakticky na tento účel letos nešlo nic,“ řekl šéf fondu Tomáš Čoček.

Fond na výkup zabetonovaných pozemků využije stávající položku v rozpočtu na výkup nových pozemků, kde má letos 150 milionů. Kolik tam bude příští rok, není jasné. „Je to o tom, aby si Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty samy navrhly přesuny peněz,“ dodal Čoček.

Na problém se zadělalo už za socialismu, který na majetkoprávní vztahy příliš nedbal. Definitivně se ale praxe změnila až po roce 2000, odkdy stát vykupuje pozemky předem.

Ještě větší problém než stát ale mají kraje. Plzeňský hejtman Milan Chovanec nedávno hovořil o tom, že až 80 procent pozemků pod krajskými silnicemi vlastní soukromníci. Žádal proto stát, který dal krajům tyto silnice do vínku, o potřebné peníze. Stát se ale ke krajům otáčí zády s tím, že nemá dost peněz ani na pozemky pod dálnicemi.

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků