Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v tuzemské armádě sovětské vozy UAZ a britské defendery.
Určitě vážným kandidátem na to, aby uspěl v chystané armádní zakázce na obnovu 600 aut v kategorii do 3,5 tuny, je Jeep J8. Přesvědčili jsme se o tom při osobním seznámení s tímto tradičním americkým offroadem na tankodromu v Milovicích. Tedy na místě, které bylo před rokem 1989 výsostným územím sovětské Rudé armády.
"Auto je postaveno velmi robustně, má karosérii na žebřinovém rámu, má silný motor, automatickou převodovku a je konstruováno tak, aby se s ním rychle naučil zacházet i poměrně nezkušený řidič," uvedl Jan Děcký, obchodní ředitel tuzemské zbrojařské firmy STV Group, která vlastní licenci na dovoz těchto vozidel do České republiky.
Obchodní zastoupení vojenské divize amerického Jeepu pro Evropu ale sídlí v Gibtraltaru, odkud také vůz do České republiky na ukázku pro novináře přijel po vlastní ose.
Maximální rychlost díky čtyřválcovému turbodieselu 2,8 litru s maximálním výkonem 194 koňských sil a nejvyšším točivým momentem 460 NM činí 140 kilometrů v hodině. Silnou stránkou je ale pohyb v terénu. I když technický základ pochází z Jeepu Wrangler, například nápravy či brzdy pochází z vozů RAM. To proto, aby vydržely opravdu hrubé zacházení.
Auto pro 11 bojovníků
V Milovicích byla zatím k vyzkoušení pouze jediná verze - vůz s prodlouženým rozvorem a pevnou hliníkovou střechou. Ten uveze ve dvou řadách pětici vojáků, dalších šest může cestovat na sklopných lavicích v zavazadlovém prostoru.
Výbava není příliš bohatá, vše je přísně uzpůsobeno účelnosti a trvanlivosti. Vpředu nicméně nechybí dva airbagy, i když jdou deaktivovat pomocí speciálně umístěného vypínače uprostřed palubní desky. Ochranu v případě převrácení zajišťuje mohutný trubkový rám. Na něm jsou také navařena mohutná železná madla. Zatímco v civilní verzi Wrangleru jsou plasty téměř všude, zde je jich pomálu.
Jeep má vyvinuto celkem 18 verzí tohoto vozu, včetně pick-upu, sanitní verze nebo pancéřovaných verzí. Je tedy pravděpodobné, že by si z nich tuzemská armáda měla dokázat vybrat.
"I když vám teď předvádíme současnou verzi, již nyní víme, že pro příští rok se chystá modernizace. Design však zůstane v současném duchu," dodává Jan Děcký. Vzhledem k počtu novinářů, kteří se s vozem chtěli svézt, jsme za volantem ve středně těžkém terénu části milovického tankodromu strávili zhruba pět minut. Ovládání je skutečně jednoduché. Stačí při neutrálu zařadit redukci, páku voliče přesunout do režimu "D" a pak už je točit volantem, šlapat na plyn a točit volantem.
Auto se s "velbloudími hrby, několika poměrně strmými výjezdy i krátkými sjezdy vypořádalo se značnou rezervou. Jen je třeba mít na zřeteli v ostřejších zatáčkách větší rozměry vozu a pečlivě volit stopu pro nájezd.
Zdejší terén je očištěn od kamenů, ale i kdybychom se s nimi někde střetli, je podvozek ochráněn pětimilimetrovými pláty oceli. Brod k dispozici nebyl, ale věříme, že vůz se bez další přípravy dokáže vypořádat s vodou hlubokou 78 centimetrů.
A také prý může díky obřímu filtru jezdit celých pět hodin v písečné bouři. Tento parametr jsme pochopitelně v Milovicích také neprověřili...
Další podrobnosti o voze se dozvíte při prohlížení naší komentované fotogalerie:
Jeep, založený v roce 1941, zvítězil v soutěži vyhlášené americkou armádou. Od roku 1945 začal vyrábět i civilní terénní automobily.
Je to tradiční výrobce off-roadů a jeho název je často synonymem pro tento typ automobilů. Patří do skupiny Stellantis.
Jeep Renegade • Jeep Compass • Jeep Cherokee • Jeep Wrangler