Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v tuzemské armádě sovětské vozy UAZ a britské defendery.

Určitě vážným kandidátem na to, aby uspěl v chystané armádní zakázce na obnovu 600 aut v kategorii do 3,5 tuny, je Jeep J8. Přesvědčili jsme se o tom při osobním seznámení s tímto tradičním americkým offroadem na tankodromu v Milovicích. Tedy na místě, které bylo před rokem 1989 výsostným územím sovětské Rudé armády.

"Auto je postaveno velmi robustně, má karosérii na žebřinovém rámu, má silný motor, automatickou převodovku a je konstruováno tak, aby se s ním rychle naučil zacházet i poměrně nezkušený řidič," uvedl Jan Děcký, obchodní ředitel tuzemské zbrojařské firmy STV Group, která vlastní licenci na dovoz těchto vozidel do České republiky.

Willys MB (1941 - 1945/1968): Jak vlastně vzniklo jméno Jeep?

Willys MB (1941 - 1945/1968): Jak vlastně vzniklo jméno Jeep?

Obchodní zastoupení vojenské divize amerického Jeepu pro Evropu ale sídlí v Gibtraltaru, odkud také vůz do České republiky na ukázku pro novináře přijel po vlastní ose.

Maximální rychlost díky čtyřválcovému turbodieselu 2,8 litru s maximálním výkonem 194 koňských sil a nejvyšším točivým momentem 460 NM činí 140 kilometrů v hodině. Silnou stránkou je ale pohyb v terénu. I když technický základ pochází z Jeepu Wrangler, například nápravy či brzdy pochází z vozů RAM. To proto, aby vydržely opravdu hrubé zacházení.

Auto pro 11 bojovníků

V Milovicích byla zatím k vyzkoušení pouze jediná verze - vůz s prodlouženým rozvorem a pevnou hliníkovou střechou. Ten uveze ve dvou řadách pětici vojáků, dalších šest může cestovat na sklopných lavicích v zavazadlovém prostoru.

Nesháníte náhodou Jeep Wrangler pro konec světa? Tady jeden je

Nesháníte náhodou Jeep Wrangler pro konec světa? Tady jeden je

Výbava není příliš bohatá, vše je přísně uzpůsobeno účelnosti a trvanlivosti. Vpředu nicméně nechybí dva airbagy, i když jdou deaktivovat pomocí speciálně umístěného vypínače uprostřed palubní desky. Ochranu v případě převrácení zajišťuje mohutný trubkový rám. Na něm jsou také navařena mohutná železná madla. Zatímco v civilní verzi Wrangleru jsou plasty téměř všude, zde je jich pomálu.

Jeep má vyvinuto celkem 18 verzí tohoto vozu, včetně pick-upu, sanitní verze nebo pancéřovaných verzí. Je tedy pravděpodobné, že by si z nich tuzemská armáda měla dokázat vybrat.

"I když vám teď předvádíme současnou verzi, již nyní víme, že pro příští rok se chystá modernizace. Design však zůstane v současném duchu," dodává Jan Děcký. Vzhledem k počtu novinářů, kteří se s vozem chtěli svézt, jsme za volantem ve středně těžkém terénu části milovického tankodromu strávili zhruba pět minut. Ovládání je skutečně jednoduché. Stačí při neutrálu zařadit redukci, páku voliče přesunout do režimu "D" a pak už je točit volantem, šlapat na plyn a točit volantem.

Jeep Wrangler končí. Na rozloučenou ale bude k dostání v zajímavých edicích

Jeep Wrangler končí. Na rozloučenou ale bude k dostání v zajímavých edicích

Auto se s "velbloudími hrby, několika poměrně strmými výjezdy i krátkými sjezdy vypořádalo se značnou rezervou. Jen je třeba mít na zřeteli v ostřejších zatáčkách větší rozměry vozu a pečlivě volit stopu pro nájezd.

Zdejší terén je očištěn od kamenů, ale i kdybychom se s nimi někde střetli, je podvozek ochráněn pětimilimetrovými pláty oceli. Brod k dispozici nebyl, ale věříme, že vůz se bez další přípravy dokáže vypořádat s vodou hlubokou 78 centimetrů.

A také prý může díky obřímu filtru jezdit celých pět hodin v písečné bouři. Tento parametr jsme pochopitelně v Milovicích také neprověřili...

Další podrobnosti o voze se dozvíte při prohlížení naší komentované fotogalerie:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků