Aral: přejděte na kvalitnější oleje a usnadněte si zimní měsíce

Obavy zda akumulátor a spouštěč dokážou dostatečně rázně protočit mrazem ztuhlým motorem, vyšší spotřeba a enormní opotřebení nedostatečně mazaného motoru - to jsou vedle obtížně sjízdných vozovek hlavní důvody proč většina motoristů nemá zimní měsíce nijak v lásce. Díky moderním olejům Aral však lze s těmito problémy úspěšně bojovat.

S klesající rtutí na teploměru klesá i výkon akumulátoru, který potom za mrazivých rán jen ztěžka protáčí ztuhlým motorem. Zda motor "naskočí" se potom často stává sázkou do loterie. Přitom existuje recept, který zaručeně pomáhá - stačí přejít na olej s lepší zimní viskozitní klasifikací.

"Viskozitní třída, laicky řečeno, udává tekutost oleje. Čím řidší olej, tím lépe maže, a to i za nízkých teplot - o tom vypovídá číslo před písmenem W v označení toho kterého oleje. Nejrozšířenější klasifikace SAE rozeznává viskozitní třídy 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W, přičemž třídy 20W a 25W nejsou dnes v naší oblasti prakticky používány. Čím nižší viskozitní třída, tím je daný olej za nízkých teplot tekutější," vysvětluje základní "olejářskou" teorii Boris Janda, ředitel oddělení olejů a maziv akciové společnosti Aral ČR.

"Příliš řídký olej by ale nemusel vydržet tepelné namáhání při běhu motoru pod vyšším zatížením. Proto se v označení olejů objevuje za písmenem W a pomlčkou další index, a to tzv. teplotní rezerva, která udává možnost tepelného zatěžování oleje. Nejčastěji má tento index hodnotu 30 nebo 40. V současné době nejrozšířenější celoroční motorové oleje mají teplotní klasifikaci SAE 15W-40, na který připadá asi polovina celkového objemu prodaných motorových olejů. Aral však na trh dodává oleje viskozitních tříd až SAE 0W-40 a 0W-30."

Olej s nižší zimní viskozitní klasifikací je i za nízkých teplot tekutější a spouštěč tedy mnohem lehčeji protočí při startování motorem. Podle odborných studií, které hodnotily vliv viskozitní klasifikace na schopnost startování motorů, se ukázalo, že motory s olejem třídy SAE 25W-30 lze spolehlivě spustit do teplot minus 10 stupňů. S olejem třídy SAE 15W-40 to bylo možné ještě do teplot minus 20 stupňů a ještě kvalitnější olej SAE 5W-30 zaručil startovatelnost až do minus 30 stupňů! Jednoznačně nejlepší olej je viskozity SAE 0W-30 nebo 0W-40, který zaručuje bezproblémovou startovatelnost do minus 35 stupňů, přičemž olej tuhne při minus 54 stupních.

"Spuštěním motoru však problémy nekončí - naopak! V prvních sekundách po spuštění motoru jsou totiž některé části agregátu špatně promazávané, což samozřejmě snižuje životnost motoru, v extrémních případech může dokonce dojít až k jeho zadření," tvrdí Boris Janda. Právě v těchto okamžicích opět vystupuje do popředí viskozita resp. tekutost oleje - tekutější olej se mnohem dříve dostane i do nejodlehlejších částí motoru a dokáže je účinněji promazat než ztuhlý olej.

Také tyto stavy prověřovaly podrobné studie. Ukázalo se, že při minus 10 stupních například olej třídy SAE 15W-40 promaže vahadla ventilů (ta jsou jedním z nejohroženějších míst motoru) až přibližně za 18 sekund! Olej třídy SAE 10W-40 to zvládne už za 10 sekund a syntetický olej Aral třídy SAE 5W-40 za pouhé 4 sekundy. "Náš špičkový syntetický olej Aral SuperTronic 2 0W-30 promaže všechny důležité díly motoru už po jedné vteřině po spuštění," naznačuje kvality moderních motorových olejů Aral Boris Janda.

Oleje s lepší viskozitní klasifikací by měli upřednostňovat především řidiči, kteří používají svůj automobil ke kratším cestám. Při nich se totiž olej jen pomalu prohřívá na optimální teplotu. "Nedívejte se na teploměr kapaliny - ta se na provozní teplotu zahřeje už po nějakých pěti kilometrech jízdy," radí řidičům Boris Janda. "Oleji to ale trvá asi čtyřikrát déle. Je tedy zřejmé, že při cestách do práce nebo na nákupy je olej stále podchlazený, hustý a obtížněji promazává motor."

Kromě toho, že zlepšují startovatelnost a prodlužují životnost motoru, přinášejí kvalitnější oleje také úsporu paliva: "Běžně vyčíslená úspora činí asi 4 procenta, ale s lehkoběžnými oleji Aral lze promrzlému motoru ušetřit až 10 procent paliva," tvrdí Boris Janda. Řidiči se přitom podle něj nemusejí obávat přechodu na kvalitnější oleje, jak o tom svědčí víceleté zkušenosti s olejem Aral Super Tronic 0W-40 vyznačujícím se skutečně širokým spektrem použití (mimochodem je to první v této viskozitní třídě na světě vyrobený olej).

"I náš špičkový nový olej Aral Super Tronic 2 0W-30 mající sice užší speciálnější určení, je plně mísitelný se všemi běžnými používanými oleji a bez obav na něj mohou přejít i řidiči nejmodernějších vozů nejen koncernu VW (včetně Škoda od modelu 2001), ale i např. Ford, Citroen, Renault a Jaguar, kteří až dosud používali oleje nižších výkonových parametrů a to ve všech případech, kde to předpisy těchto výrobců umožňují," říká Boris Janda, ředitel oddělení olejů a maziv akciové společnosti Aral ČR.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků