Aral: kampaň za zvýšení bezpečnosti v silničním provozu končí

Letos vůbec poprvé za posledních šestnáct let se počet usmrcených osob při dopravních nehodách od ledna do září „dostal“ pod hranici 800 osob. V celkem 67 článcích na ploše cca 120 stran bylo využito informací ze seriálu Aral, dejte přednost bezpečnosti!

I kdyby bezpečnostní kampaň „Aral, dejte přednost bezpečnosti“ zachránila jediný život, tak měla smysl. Nakolik série celkem osmnácti rozsáhle zpracovaných témat pod hlavičkou Aralu, se kterými se novináři i čtenáři mohli pravidelně setkávat od května roku 2003, napomohla k bezpečnosti na silnicích v České republice, nelze přesně určit, ani odhadnout. Jisté je, že tiskové zprávy nabádající k bezpečnosti, řešící řadu palčivých problémů a přinášející motoristům cenné rady, napomohly k větší informovanosti a osvětě, kterých v médiích není nikdy dost. Tímto bychom rádi poděkovali všem novinářům za spolupráci a využívání připravených témat.

Projekt tiskových zpráv o bezpečnosti v silničním provozu byl založen na rozhovorech s profesionály a specialisty, které byly k tiskovým zprávám přikládány. V rámci projektu jsme vyzpovídali několik desítek odborníků z výzkumných, technických i psychologických ústavů, policie ČR, pražské městské policie, nemocničních a rehabilitačních zařízení, státní správy, právnických kanceláří, společností vyrábějící bezpečnostní zařízení i samotné automobily, ale také řadu profesionálních závodníků včetně jezdců rallye a motokrosu a dále mnoha řidičů, kteří měli různé zkušenosti i zlé zážitky. Tématicky jsme pokryli všechny současné problémy moderní dopravy od dětských autosedaček až po dvoupatrové autobusy. Během dvou a půl let připravování tiskových zpráv vyšlo najevo množství skutečností a závěrů, které později novináři zkoumali hlouběji a zprávy tak přispěly k rozvíření stojaté hladiny „bezpečnostní“ tématiky v motoristických, ale i společenských a zpravodajských periodikách.

Dopravní situace se z hlediska nehodovosti na českých silnicích od května roku 2003, kdy projekt „Aral, dejte přednost bezpečnosti!“ odstartoval, výrazně zlepšila. Podle údajů počítačového systému evidence nehod v silničním provozu bylo v roce 2004 policii nahlášeno 196 484 nehod, při kterých bylo usmrceno 1215 osob a 4878 těžce zraněno. Odhad způsobené hmotné škody dosahuje částky deseti miliard korun. Pokud porovnáme minulý rok s rokem 2003, zjistíme, že počet nehod o tři desetiny procenta vzrostl, ale na silnicích nechalo život o 104 lidí méně a počet těžce zraněných klesl o 375 lidí. Bilanci počtu usmrcených osob nepříznivě ovlivnili řidiči nákladních automobilů, neboť při jimi zaviněných nehodách zahynulo minulý rok o 34 osob více než v roce 2003. I problematice kamionů a autobusů se náš projekt zevrubně věnoval.

Naopak „příznivě“ působí vývoj údajů nehodovosti spojených s alkoholem. Na tyto nehody připadá 4,9 % z celkového počtu silničních obětí, a to je jeden z nejnižších podílů v posledních letech. A rok 2005? I letošek je z hlediska vývoje nehod zatím v „zelených číslech“. Policie od ledna do září šetřila celkem 145 843 nehod, při kterých bylo 794 osob usmrceno. Porovnání hodnot základních ukazatelů se stejným obdobím roku 2004 je příznivé, jelikož se dále zvýšil absolutní pokles počtu usmrcených osob. Konkrétně o 63 lidí méně.

K důležitému momentu, kdy si část tuzemských řidičů začala uvědomovat, jak relativní je lidská „skořápka“ v plechovém autě, přispěly vedle akce „Aral, dejte přednost bezpečnosti“ i další podobné projekty. Zejména BESIP Ministerstva dopravy zahájil v uplynulých dvou letech prostřednictvím venkovní reklamy a televizních pořadů řadu kampaní propagující dodržování bezpečných rozestupů mezi auty, bezpečnostní pásy, bezpečné železniční přejezdy i rizika únavy. Komplexně a přehledně bezpečnostní tématiku zpracovává Infoservis Ústředního automotoklubu ČR. Z jiného konce „vzal“ preventivní informace projekt Promile SMS, který řidičům na základě různých údajů zašle SMS zprávu s informacemi, kolik mají promile alkoholu v krvi, co se může stát, pokud sednou do auta a kdy zcela vystřízliví. I vám děkujeme.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků