Aral, dejte přednost bezpečnosti

Do Štědrého večera zbývalo šest hodin. Nákupní horečka dosahovala nejvyšších teplot. Řidiči se drželi volantů jako splašení. Zasněžený horizont, pomalý kamion. Řidička zeleného osobáku podřadila a vyrazila na riskantní zteč. Během předjíždění však na uježděném sněhu dostala lehký smyk, zazmatkovala a poslala vůz do závěje. Kamion se nevybíravě otřel o bok vozu. Místo dárků přijela domů odtahovka s pomačkaným autem.

Všechny nehody v zimních měsících však nekončí jen pomačkanými plechy. Statistiky jsou děsivé, ať jsou vánoční svátky klidu a míru nebo ne. Vůbec nejtragičtějším dnem minulého roku byl  čtvrtek 23. prosince, kdy při nehodách na našich silnicích zahynulo šestnáct lidí! Jeden den před Štědrým večerem! 1370 nahlášených nehod se stalo v pondělí 23. února. Zima je na silnicích vždy krutá. Ta uplynulá si s sebou odnesla téměř tři stovky lidských životů. Lidé neumí dávat přednost v jízdě, nerozumí brzdám, zbytečně riskují a nezvládají auta při vysokých rychlostech. A nadcházející zima o řidičských nešvarech opět dobře ví.

Recept na život

Mnoho řidičů si stále nedokáže uvědomit, že fyzikální zákony platí pro
každého. Ať mají sebelepší vůz. Brzdná dráha je na sněhu nebo ledu oproti suché vozovce několikanásobná a vozidlo se v zimě chová zcela jinak. Pokročilé elektronické systémy ve voze jako ABS nebo ESP pomáhají řidičům zvládat těžké situace, ale neumí zachránit život. Přiměřená rychlost, dostatečný odstup od vpředu jedoucích aut a rozvaha. To je recept, který dokáže udržet řidiče i jejich vozy při životě. Málokdo se však podle něho řídí. „Nejhorší jsou v zimě výjezdy z lesů a polí, kde vítr namete na jinak třeba suchou nebo posypanou silnici sníh a pak také mosty. Dnes se už stále více objevují automatické značky, které začnou blikat při vzniku nebezpečí náledí, běžné jsou modré kočičí oči na dělicí nebo vodicí čáře v úsecích zvýšeného rizika náledí,“ říká ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Petr Erban. Odborníci doporučují v zimě udržovat odstup od vpředu jedoucích aut větší, než na suché vozovce. Minimálně tolik metrů, kolik činí polovina rychlosti jedoucího vozu. Každý metr odstupu navíc zvyšuje bezpečnost posádky.

Méně známá rizika

Zimní měsíce však s sebou nesou rizika, která si uvědomujeme mnohem méně. Zasněžená krajina za slunečného počasí odráží mnohem více světla a při delší jízdě je proto třeba počítat s únavou zraku a horší adaptací vidění na tmavších úsecích trasy nebo po setmění. Náležitou pozornost je potřeba věnovat i přepravě lyží. Nejméně vhodné je přepravovat lyže v kabině vozu. V případě nehody se volně poletující lyže a hole mohou stát vražedným nástrojem. „Jediný spolehlivým způsobem přepravy je atestovaný a správně namontovaný střešní nosič. Určité nebezpečí vzniká u magnetických typů nosičů. Málokdo takový nosič na horách nechá na střeše, aby ho někdo neukradl. Střecha namrzne a při cestě zpět je magnetická síla kvůli námraze menší. Při vysoké rychlosti nebo nárazu se může uvolnit,“ upozorňuje vedoucí zkušebny ÚSMD Petr Šedivý.

Letní gumy v zimě? Sebevražda

Samostatnou kapitolou jsou pneumatiky. Jezdit v zimě na letním obutí vozu je téměř sebevražda. „Letní pneumatiky opravdu nejsou uzpůsobené pro jízdu na ledu. Nejde jen o vzorek, ale také o složení materiálu,“ vysvětluje Miloslav Pořádek z Ústavu silniční a městské dopravy. „Nejhorší jsou řidiči, kteří v zájmu jakési úspory dávají třeba jen dvě zimní gumy na přední hnací kola a vzadu nechávají letní. Takové auto je strašně záludné, snad horší, než auto jenom na letních gumách,“ doplňuje policistka Soňa Šídová. Nutné je zvláště před jízdou na zimní dovolenou na horách myslet na řetězy. Jejich absence na kolech auta je další z příčin zimní nehodovosti. Při nákupu je třeba dbát na rozměry řetězu a pneumatiky. „Řetězy musí být řádně napnuté, nesmí se stát, aby při jízdě narážely na karoserii. Musí se kontrolovat jejich stav a nejezdit v místech, kde není sníh, protože se řetězy velice lehko opotřebují. Ojetá očka řetězu pak mohou prasknout,“ varuje Miloslav Pořádek.

Vina není jen na silničářích

Měli jste v zimě nehodu? Nesvádějte jí na silničáře. Každoročně se stížnosti řidičů na práci silničářů opakují. „Nemůžeme být prostě všude naráz. Máme na starosti údržbu asi 2400 kilometrů silnic. A k dispozici pouze sto deset strojů na odklízení sněhu,“ říká Petr Erban. Zákon stanovuje priority údržby silnic. První na řadu přicházejí komunikace 1. třídy a většina 2. tříd včetně důležitých místních komunikací. Na méně důležitější komunikace se dostane později. To by měli mít na paměti řidiči kamionů, kteří často v zimních měsících zablokují silnice. Mnohatunové kolosy na špatných pneumatikách a bez řetězů nemají na zasněžené silnici do kopce šanci. Nehody kamionů ale způsobuje především únava a nepozornost pramenící z faktu, že někteří dopravci nutí své řidiče k přesčasům. Odborníci tvrdí, že řidiči kamionů musí obcházet doby jízd a přestávky, jen aby splnili čas dodávky nákladu a dopravce na tom více vydělal. Na jejich místa se přitom tlačí desítky dalších řidičů bez práce. „Monotónnost se střídá s maximálními požadavky na rozhodovací procesy, na rychlost a správnost reakcí. V těchto fázích jízdy se nejvíce projeví únava řidiče,“ říká dopravní psycholog Jiří Seidlic.

Autobus nemá deformační zóny

Nástrahy, které s sebou v zimě nese změna povrchu silnic, se pravidelně negativně dotýkají i řidičů autobusů. V autobusu má cestující podvědomý pocit bezpečí, ovšem nic není relativní. „Zmuchlat“ se při havárii může mnohatunový kolos stejně jako osobní auto. „Autobusy nemají žádné deformační zóny. Osmnáct tisíc kilogramů si zpravidla prorazí cestu bez významných zpoždění,“ říká Jan Vodstrčil z oddělení homologace společnosti Karosa. Dopravní policisté mají více práce, provoz autobusů a kamionů na silnicích i kvůli vstupu České republiky do Evropské unie výrazně vzrostl. Ruku v ruce s provozem děsí veřejnost i tragické nehody. U autobusů zvlášť. „Není příjemné být na místě nehody autobusu. Uvědomujete si v ten okamžik, jak odpovědné je povolání vozit lidi a jak některé firmy tuto práci špatně platí,“ říká šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml.

Víte, že:

  • Řidič, který jede po dálnici rychlostí 150 km/h, bude za hodinu na stejném místě jen o 6 minut dřív, než řidič jedoucí 130 km/h?
  • Pro jízdu na sněhu hustíme pneumatiky o cca 0,2 baru více než v letních měsících?
  • Náledí se nejčastěji vytváří na mostech, ve vyjetých podélných stopách a v lese?
  • Malé průzory v čelním skle nejsou pro bezpečný výhled z vozu zdaleka dostačující? Sníh nebo námrazu je třeba odstranit ze všech oken po celé jejich ploše.
  • V Itálii a Rakousku je ze zákona součástí povinného vybavení každého vícestopého vozidla jedna reflexní vesta, žluté, červené nebo oranžové barvy?
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků