Anthony Denny se chystá na „áčkový“ důchod. Akcionáři zapláčou

Na svém osobním webu má stále v záhlaví fotografii, jak slavnostním zvonem oznamuje vstup na burzu. To už je však skoro šest let stará historie. Nyní se majitel autobazarů AAA Auto Anthony Denny naopak z burzy stahuje se zjevným záměrem prodat „áčka“ v jednom balíku a odejít na luxusní odpočinek.
Anthony Denny se chystá na „áčkový“ důchod. Akcionáři zapláčou

Málokdo si už vzpomene, že Anthony Denny v roce 2007 nebyl tak zcela spokojen s uvedením své firmy AAA Auto na pražskou burzu. Něco přes čtvrtinu firmy prodal první den obchodování za dvě eura za kus. Přál si však ještě o 25 centrů více. Z dnešního pohleduvšak v přepočtu přes 55 korun za akcii byla královská cena. Z Dennyho se stal miliardář a akcionáři na pražské (a budapešťské)burze potom naopak často o mnoho peněz přišli.

Během krize totiž Dennyho království ojetin tvrdě dopadlo na zem. Pak se sice začalo blýskat na lepší časy, a kdo stále držel kdysi tak drahé akcie, utěšoval se trvalým růstem ceny. Nyní ale přichází definitivní konec. Denny vykoupí akcie za 23,30 koruny. Při budoucím prodeji firmy by akcionáři nejspíše neměli přepočítávat, kolik v přepočtu na akcii utrží sám zakladatel. Bude to totiž nejspíše o dost více.

Klepněte pro větší obrázek 

Dennymu ale nikdo nemůže vyčítat, že končí právě nyní. Odchod po padesátce do polovičního důchodu totiž někdejší workholik Denny naznačoval mnoho let: „Rád bych pokračoval v tom, co jsem dělal doposud, a poté, co mi bude padesát, bych chtěl mít příležitost rozhodnout se, zda napůl odejdu do důchodu. V takovém případě bych pracoval pro společnost jen jako konzultant, a ne jako předseda představenstva a generální ředitel,“ hlásá na svých stránkách.

I Jágr jezdí ojetinou

V pestrém životě Čechoaustralana Anthonyho Dennyho během let postupně ubývalo slunce a přibývalo aut. V osmdesátých letech jste mohli absolventa botaniky zastihnout na australské pláži někde u Sydney. Na začátku devadesátých let v neméně slunné Kalifornii, ale již jako vývozce aut. A od roku 1992 v pošmourném Česku, kde nejprve dovážel luxusní americké vozy, aby později nakopl zlatou žílu v protikladném sektoru, v ojetinách.

K Česku Dennyho táhla nejen rodinná historie – otec byl Čech –, ale i manažerská výzva zbohatnout v postkomunistickém světě během divokých devadesátých let. Začátky „áček“ byly v pravdě americké. Pokud si Češi mysleli, že hvězdy showbyznysu jezdí v nových bourácích, Denny je masivní reklamou přesvědčil o opaku.

„Áčka“ propagoval kdekdo: třeba Iveta Bartošová, Jaromír Jágr či Tomáš Enge. AAA Auto se tak postupně pro většinu Čechů stalo synonymem autobazaru. Pro mnohé, ať už právem či neprávem, i symbolem dost tvrdého jednání. Denny si později najal raději bývalého mluvčího škodovky Jiřího Hrabovského, který se zasloužil o zlepšení image firmy. Ostré lokty ale Dennymu zůstaly. V roce 2010 se například pustil do právního sporu s konkurencí, která podle Dennyho na internetová diskuzní fóra o autech dávala hanlivé reference o „áčkových“ koupích.

Skvělý vstup na burzu. A pád

Přestože Denny ze všeho nejvíc rozumí autům, jeho největším odkazem je geniální načasování úpisu akcií na burzu. Režie primárních akcií se mu povedla na jedničku. Na burzu nešel příliš brzo, a tak vyšponoval očekávání z léta rostoucí firmy na nejvyšší možnou úroveň. Marketingově v předvečer úpisu podpořil image značky angažováním bývalého generálního ředitele a tehdejšího předsedy dozorčí rady Škoda Auto Vratislava Kulhánka.

Úpis akcií nakonec Dennyho firmě vynesl 1,1 miliardy korun. Od té doby to s cenou akcií šlo z kopce. Firma brzo po vstupu na burzu oznámila ztrátu, Dennyho kritici vinili, že o padajících prodejích musel vědět už v době úpisu. Denny se bránil, že o tom neměl ani potuchy.

Celoevropská krize tvrdě dopadla právě na automobilový průmysl. Z kdysi tak rentabilních autobazarů najednou byla jen parkoviště reznoucích ojetin bez šance na prodej. Denny zavřel své zastoupení v Maďarsku a naplno rozjel restrukturalizaci firmy.

V roce 2009 se firma odrazila ode dna a od té doby opět setrvale roste. Nyní má třicet poboček v Česku, Slovensku a Rusku. Loni prodala přes padesát tisíc aut a zdvojnásobila zisk na 22,3 milionu eur. Kdo v minulých třech letech spekuloval na růst „áčkových“ akcií, neprohloupil – od března 2009 až dosud skoro zčtyřnásobily hodnotu.

Stopy ve fotbale i soutěži krásy

Anthony Denny za své dvacetileté tažení automobilovým trhem zanechal v Česku porůznu rozeseté stopy. Je znám jako milovník krásných aut, ať už je to FX Holden z roku 1949 nebo nejnovější Jaguar. Ve sbírce má ale mimo jiné Lancii Kappa Václava Havla, který ji Dennymu v roce 2006 prodal.

Denny se podepsal i na českém sportu. Vždy chtěl vidět logo AAA na dresech hokejistů či fotbalistů nejrůznějších klubů. V roce 2004 se krátce mihl i v epizodní roli záchranáře pražských Bohemians. A největší pozornost asi upoutal sporem s Milošem Zapletalem o soutěž Miss ČR. Tu chtěl kdysi koupit, nakonec z toho sešlo a stal se investorem konkurenčního podniku Česká Miss Michaely Maláčové.

Denny v počátcích podnikání byl znám svým nasazením, kdy div ne rozhodoval o ceně každé ojetiny. Ale to už dlouho neplatí. Vegetarián holdující běhu a fotbalu sbírá auta i kvalitní vína a věnuje se třem dětem. Právě děti Denny doporučuje jako recept na „trvale udržitelné“ manažerství, protože jen děti odpoutají myšlenky od práce.

A navíc už roky přitom tvrdil, že po padesátce půlka času bude patřit rodině. Kulaté jubileum oslavil už minulý rok, a tak není překvapením, že jen plní slib. Ke smutku mnohých akcionářů, kteří s ním zažili počáteční závrať a pak tvrdé přistání.

 

Anthony James Denny

Narodil se 17. dubna 1962 v Sydney emigrantovi z Československa, vystudoval botaniku na australské Ryde College of Horticulture. V devatenácti letech vydělal první milion, počátkem devadesátých let vyvážel americká auta z Kalifornie, od roku 1992 podniká v Praze. Jeho AAA Auto má dnes 30 poboček v Česku, Slovensku a Rusku, ročně prodá přes 50 tisíc aut. V roce 2007 se mu podařil úspěšný vstup na pražskou burzu. Je vegetarián, aktivně sportuje, má tři děti.
 

 
Zdroj: E15.cz


 

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků