Ani auta nemládnou. Jak poznat, kdy je čas se s vozem rozloučit?

Jsou auta, jejichž cena v čase roste. Pravda je ale taková, že jde o vzácné výjimky. Většina vozů v průběhu let prostě a jednoduše stárne, reziví a zastarává. Kdy je vhodný čas říct vozidlu sbohem a pořídit si novější model?

Víte, jaký je rozdíl mezi dvacetiletým Ferrari a dvacetiletou oktávkou? První z nich stojí miliony, druhé jen tisíce. Každý asi tuší, že nákupem drahého sportovního vozu, který je vyroben v omezeném množství, si děláme nejen radost, ale často také investujeme.

Sentiment stranou, je čas na výměnu

Při pořizování rodinné spotřebky naopak už trochu počítáme s tím, že někdy v budoucnu – až vůz v jistém ohledu doslouží – ho bez velkého smutku vyměníme za novější model. Jenže kdy nastává ten správný okamžik pro obnovu vozového parku, pokud si chcete udržet společenský kredit? Odpověď na takovou otázku vůbec není jednoduchá.

V našem článku se skrze aktivní odkazy můžete „proklikat“ rovnou do aktuální nabídky zmíněných aut v bazaru. Zjistíte tak, jakou hodnotu má přibližně vaše auto, nebo co nového si za své peníze můžete dovolit.

shutterstock_474368626.jpg

Stáří vozu 5-10 let

Vždycky slýcháme, že v západních státech se lidé houfně zbavují aut po třech letech operativního leasingu a přesedají do nových. Případně po nákupu auta odpočítávají dny do konce záruky, a pak utíkají do autosalonů, aby přezbrojili.

Chvála těm, kteří na to mají, ale průměrné stáří vozového parku i ve státech, kde je životní úroveň vyšší než v Česku, většinou přesahuje onu pětiletou hranici. U některých aut můžete mít štěstí – nová generace vypadá stejně jako ta předchozí (plus minus) a podobně jako u mobilů to občas vyžaduje podrobnější zkoumání.

Laik ale může drobné rozdíly přehlédnout úplně. Jakmile se ale objeví model s výrazným faceliftem, máte průšvih. Lidé si zvyknou na novou tvář vozu a ta stará automaticky získává stigma starého či zastarávajícího vozu.

Prověřená klasika vítězí

S čím nešlápnete vedle? Některé značky sází na retro a vypadají napříč generacemi plus mínus stejně. To je příklad roztomilého Mini Coopera nebo Fiatu 500, kde jsou rozdíly mezi novým a starým modelem patrné spíš ve výbavě než ve vzhledu.

Některé vozy si dokonce na své image zakládají napříč dekádami, např. offroadové legendy jako Jeep Wrangler a Mercedes-Benz třídy G. Někdy je design tak povedený, že ho skoro beze zbytku adoptuje i nová generace – to byl případ Volkswagenu Polo (ten nový má novou platformu a je širší, ale staví na stejných liniích).

A jedna ukázka z českých luhů a hájů? Škoda Octavia třetí generace před faceliftem byla mnoha zákazníky upřednostňována, protože jim nevoněla změna předních světlometů. Starší verze tak někdy může být velkým lákadlem. Pokračování článku najdete tady.

Doporučujeme

Články odjinud