Jsou auta, jejichž cena v čase roste. Pravda je ale taková, že jde o vzácné výjimky. Většina vozů v průběhu let prostě a jednoduše stárne, reziví a zastarává. Kdy je vhodný čas říct vozidlu sbohem a pořídit si novější model?
Víte, jaký je rozdíl mezi dvacetiletým Ferrari a dvacetiletou oktávkou? První z nich stojí miliony, druhé jen tisíce. Každý asi tuší, že nákupem drahého sportovního vozu, který je vyroben v omezeném množství, si děláme nejen radost, ale často také investujeme.
Sentiment stranou, je čas na výměnu
Při pořizování rodinné spotřebky naopak už trochu počítáme s tím, že někdy v budoucnu – až vůz v jistém ohledu doslouží – ho bez velkého smutku vyměníme za novější model. Jenže kdy nastává ten správný okamžik pro obnovu vozového parku, pokud si chcete udržet společenský kredit? Odpověď na takovou otázku vůbec není jednoduchá.
V našem článku se skrze aktivní odkazy můžete „proklikat“ rovnou do aktuální nabídky zmíněných aut v bazaru. Zjistíte tak, jakou hodnotu má přibližně vaše auto, nebo co nového si za své peníze můžete dovolit.
Stáří vozu 5-10 let
Vždycky slýcháme, že v západních státech se lidé houfně zbavují aut po třech letech operativního leasingu a přesedají do nových. Případně po nákupu auta odpočítávají dny do konce záruky, a pak utíkají do autosalonů, aby přezbrojili.
Chvála těm, kteří na to mají, ale průměrné stáří vozového parku i ve státech, kde je životní úroveň vyšší než v Česku, většinou přesahuje onu pětiletou hranici. U některých aut můžete mít štěstí – nová generace vypadá stejně jako ta předchozí (plus minus) a podobně jako u mobilů to občas vyžaduje podrobnější zkoumání.
Laik ale může drobné rozdíly přehlédnout úplně. Jakmile se ale objeví model s výrazným faceliftem, máte průšvih. Lidé si zvyknou na novou tvář vozu a ta stará automaticky získává stigma starého či zastarávajícího vozu.
Prověřená klasika vítězí
S čím nešlápnete vedle? Některé značky sází na retro a vypadají napříč generacemi plus mínus stejně. To je příklad roztomilého Mini Coopera nebo Fiatu 500, kde jsou rozdíly mezi novým a starým modelem patrné spíš ve výbavě než ve vzhledu.
Některé vozy si dokonce na své image zakládají napříč dekádami, např. offroadové legendy jako Jeep Wrangler a Mercedes-Benz třídy G. Někdy je design tak povedený, že ho skoro beze zbytku adoptuje i nová generace – to byl případ Volkswagenu Polo (ten nový má novou platformu a je širší, ale staví na stejných liniích).
A jedna ukázka z českých luhů a hájů? Škoda Octavia třetí generace před faceliftem byla mnoha zákazníky upřednostňována, protože jim nevoněla změna předních světlometů. Starší verze tak někdy může být velkým lákadlem. Pokračování článku najdete tady.