Andrea Pininfarina zemřel při dopravní nehodě

Zemřel nejvyšší muž společnosti Pininfarina, vnuk zakladatele firmy. A to v době, která slavným karosárnám zrovna nepřeje.

Ve čtvrtek ráno se při autonehodě poblíž Turína zabil šéf legendárního designerského centra Andrea Pininfarina, pravnuk zakladatele společnosti, Battisty „Pinin“ Fariny.  Na svém skútru Vespa jel do práce a srazilo jej auto. Pininfarina zemřel ve chvíli, kdy se jím vedená rodinná firma potýká s velkými finančními problémy. Za loňský rok vykázala čistou ztrátu 115 milionů euro, zatímco v roce 2006 ztráta činila 22 milionů. Podobě smutná čísla vychází také účetním v dalších společnostech, které se specializují na design automobilových karosérií. Většina automobilek dnes totiž provozuje svá vlastní, výhradní designerská centra.

Andrea Pininfarina vstoupil do nejvyššího vedení společnosti v polovině roku 2001. V březnu roku 2008 Andrea požádal akcionáře, aby navýšili jmění společnosti o 100 milionů euro a pomohli tím snížit ztrátovost. Proces není ukončen, jisté však je, že v jeho závěru rodina Pininfarinů ztratí rozhodující vliv na řízení firmy, jenž je nyní vyjádřen vlastnictvím 55 % podílu. Spoléhá se na finanční podporu Piera Ferrariho, zástupce ředitele společnosti Ferrari, Ratana Taty, majitele indické automobilky, či francouzského průmyslníka Vincenta Bollorea. Rodina Pininfarinů počítá se zachováním vlastnictví 30 % společnosti.

Firma byla Battistou založena v roce 1930 a od počátku se specializovala na zakázkové karosérie převážně italských automobilů. Přejmenována byla roku 1961, kdy byla spojena přezdívka zakladatele s jeho příjmením. Je slavná zvláště svojí spoluprácí s věhlasnými automobilkami Ferrari, Lancia, Maserati, Cadillac, Nash, Peugeot, Jaguar, Volvo, Alfa Romeo, MG nebo Cisitalia. Studia Pininfarina mají nyní celkem 3 000 zaměstnanců na pracovištích v Evropě, ale také v Maroku nebo Číně. Od té doby se společnost Pininfarina podílí i na tvorbě dalších druhů dopravních prostředků. V roce 1986 byla založena divize Pininfarina Extra, jejíž úsilí se upíná směrem k užitému designu (od kartáčků na zuby přes zavazadla až po sportovní potřeby) a architektuře.

Čestným ředitelem zůstává Andreův otec Sergio, na vedení společnosti se podílí také jeho mladší bratr Paolo a sestra Lorenza. Andrea po sobě zanechal manželku Cristianu, dva syny a dceru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků