Andrea Pininfarina zemřel při dopravní nehodě

Zemřel nejvyšší muž společnosti Pininfarina, vnuk zakladatele firmy. A to v době, která slavným karosárnám zrovna nepřeje.

Ve čtvrtek ráno se při autonehodě poblíž Turína zabil šéf legendárního designerského centra Andrea Pininfarina, pravnuk zakladatele společnosti, Battisty „Pinin“ Fariny.  Na svém skútru Vespa jel do práce a srazilo jej auto. Pininfarina zemřel ve chvíli, kdy se jím vedená rodinná firma potýká s velkými finančními problémy. Za loňský rok vykázala čistou ztrátu 115 milionů euro, zatímco v roce 2006 ztráta činila 22 milionů. Podobě smutná čísla vychází také účetním v dalších společnostech, které se specializují na design automobilových karosérií. Většina automobilek dnes totiž provozuje svá vlastní, výhradní designerská centra.

Andrea Pininfarina vstoupil do nejvyššího vedení společnosti v polovině roku 2001. V březnu roku 2008 Andrea požádal akcionáře, aby navýšili jmění společnosti o 100 milionů euro a pomohli tím snížit ztrátovost. Proces není ukončen, jisté však je, že v jeho závěru rodina Pininfarinů ztratí rozhodující vliv na řízení firmy, jenž je nyní vyjádřen vlastnictvím 55 % podílu. Spoléhá se na finanční podporu Piera Ferrariho, zástupce ředitele společnosti Ferrari, Ratana Taty, majitele indické automobilky, či francouzského průmyslníka Vincenta Bollorea. Rodina Pininfarinů počítá se zachováním vlastnictví 30 % společnosti.

Firma byla Battistou založena v roce 1930 a od počátku se specializovala na zakázkové karosérie převážně italských automobilů. Přejmenována byla roku 1961, kdy byla spojena přezdívka zakladatele s jeho příjmením. Je slavná zvláště svojí spoluprácí s věhlasnými automobilkami Ferrari, Lancia, Maserati, Cadillac, Nash, Peugeot, Jaguar, Volvo, Alfa Romeo, MG nebo Cisitalia. Studia Pininfarina mají nyní celkem 3 000 zaměstnanců na pracovištích v Evropě, ale také v Maroku nebo Číně. Od té doby se společnost Pininfarina podílí i na tvorbě dalších druhů dopravních prostředků. V roce 1986 byla založena divize Pininfarina Extra, jejíž úsilí se upíná směrem k užitému designu (od kartáčků na zuby přes zavazadla až po sportovní potřeby) a architektuře.

Čestným ředitelem zůstává Andreův otec Sergio, na vedení společnosti se podílí také jeho mladší bratr Paolo a sestra Lorenza. Andrea po sobě zanechal manželku Cristianu, dva syny a dceru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 135 442 km
Cena: 138 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 149 371 km
Cena: 115 000 Kč
Peugeot 5008 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 139 312 km
Cena: 150 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků