Americký soud odmítl žalobu fondů proti Porsche

Německá společnost Porsche Automobil Holding SE ve Spojených státech uspěla se žádostí, aby tamní soud odmítl žalobu 26 hedgeových fondů.
Americký soud odmítl žalobu fondů proti Porsche

Ty si stěžovaly, že Porsche může za jejich ztrátu, která v úhrnu přesahuje miliardu dolarů (zhruba 19 miliard korun) a souvisí s investicí do akcií automobilky Volkswagen.

Případ se vztahuje k roku 2008, kdy se Porsche potichu snažila Volkswagen převzít. 

Dlouhá bitva

Porsche ale nemá úplně vyhráno. Pětičlenná porota odvolacího soudu na Manhattanu totiž jen uznala, že stát New York není tím pravým místem, kde by se měla soudní bitva odehrát. Další žaloby jsou podány u soudů v jiných zemích.

Hedgeové soudy 6. srpna uspěly se žalobou u soudu první instance, kde soudce Charles Ramon nechal jejich stížnost projít. Odvolací soud jeho verdikt nyní zrušil. Mezi stěžovateli je například hedgeový fond Glenhill Capital LP, Greenlight Capital LP investora Davida Einhorna anebo hedgeový fond Tiger Global LP, který patří Chaseovi Colemanovi.

Fondy tvrdí, že automobilka Porsche v říjnu 2008 zinscenovala masivní nárůst kurzu akcií Volkswagenu, takzvaný „short squeeze“. V takové situaci ceny prudce rostou, protože ti, co spekulovali na pokles kurzu, jsou nuceni sázky na pokles ceny zrušit a urychleně akcie nakoupit, aby se vyhnuli dalším ztrátám. Ty mohou být teoreticky nekonečné.

Porsche podváděl?

Vina automobilky Porsche podle hedgeových fondů spočívá v tom, že potichu zkupovala akcie Volkswagenu, až získala téměř celý „free float“, tedy volně dostupné akcie. To prý bylo v rozporu s tím, co automobilka veřejně tvrdila. Vedení Porsche totiž uvádělo, že firma nemá zájem převzít ve Volkswagenu většinový podíl.

Když automobilka Porsche sdělila, že má pod kontrolou už skoro 75 procent Volkswagenu, akcie Volkswagenu vyrazily prudce vzhůru. Snaha spekulantů, což byly především hedgeové fondy, za každou cenu akcie Volkswagenu nakoupit, a zmírnit tak ztráty, pak způsobila, že Volkswagen se na chvíli stal největším veřejně obchodovaným podnikem světa podle tržní kapitalizace. Kurz totiž přechodně vystoupil až nad 1000 eur, i když ještě asi o měsíc dříve se akcie prodávaly kolem 250 eur.

Zdroj: E15.cz
 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků