Americký soud odmítl žalobu fondů proti Porsche

Německá společnost Porsche Automobil Holding SE ve Spojených státech uspěla se žádostí, aby tamní soud odmítl žalobu 26 hedgeových fondů.
Americký soud odmítl žalobu fondů proti Porsche

Ty si stěžovaly, že Porsche může za jejich ztrátu, která v úhrnu přesahuje miliardu dolarů (zhruba 19 miliard korun) a souvisí s investicí do akcií automobilky Volkswagen.

Případ se vztahuje k roku 2008, kdy se Porsche potichu snažila Volkswagen převzít. 

Dlouhá bitva

Porsche ale nemá úplně vyhráno. Pětičlenná porota odvolacího soudu na Manhattanu totiž jen uznala, že stát New York není tím pravým místem, kde by se měla soudní bitva odehrát. Další žaloby jsou podány u soudů v jiných zemích.

Hedgeové soudy 6. srpna uspěly se žalobou u soudu první instance, kde soudce Charles Ramon nechal jejich stížnost projít. Odvolací soud jeho verdikt nyní zrušil. Mezi stěžovateli je například hedgeový fond Glenhill Capital LP, Greenlight Capital LP investora Davida Einhorna anebo hedgeový fond Tiger Global LP, který patří Chaseovi Colemanovi.

Fondy tvrdí, že automobilka Porsche v říjnu 2008 zinscenovala masivní nárůst kurzu akcií Volkswagenu, takzvaný „short squeeze“. V takové situaci ceny prudce rostou, protože ti, co spekulovali na pokles kurzu, jsou nuceni sázky na pokles ceny zrušit a urychleně akcie nakoupit, aby se vyhnuli dalším ztrátám. Ty mohou být teoreticky nekonečné.

Porsche podváděl?

Vina automobilky Porsche podle hedgeových fondů spočívá v tom, že potichu zkupovala akcie Volkswagenu, až získala téměř celý „free float“, tedy volně dostupné akcie. To prý bylo v rozporu s tím, co automobilka veřejně tvrdila. Vedení Porsche totiž uvádělo, že firma nemá zájem převzít ve Volkswagenu většinový podíl.

Když automobilka Porsche sdělila, že má pod kontrolou už skoro 75 procent Volkswagenu, akcie Volkswagenu vyrazily prudce vzhůru. Snaha spekulantů, což byly především hedgeové fondy, za každou cenu akcie Volkswagenu nakoupit, a zmírnit tak ztráty, pak způsobila, že Volkswagen se na chvíli stal největším veřejně obchodovaným podnikem světa podle tržní kapitalizace. Kurz totiž přechodně vystoupil až nad 1000 eur, i když ještě asi o měsíc dříve se akcie prodávaly kolem 250 eur.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

23.  11.  2017 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků