Americký soud odmítl žalobu fondů proti Porsche

Německá společnost Porsche Automobil Holding SE ve Spojených státech uspěla se žádostí, aby tamní soud odmítl žalobu 26 hedgeových fondů.
Americký soud odmítl žalobu fondů proti Porsche

Ty si stěžovaly, že Porsche může za jejich ztrátu, která v úhrnu přesahuje miliardu dolarů (zhruba 19 miliard korun) a souvisí s investicí do akcií automobilky Volkswagen.

Případ se vztahuje k roku 2008, kdy se Porsche potichu snažila Volkswagen převzít. 

Dlouhá bitva

Porsche ale nemá úplně vyhráno. Pětičlenná porota odvolacího soudu na Manhattanu totiž jen uznala, že stát New York není tím pravým místem, kde by se měla soudní bitva odehrát. Další žaloby jsou podány u soudů v jiných zemích.

Hedgeové soudy 6. srpna uspěly se žalobou u soudu první instance, kde soudce Charles Ramon nechal jejich stížnost projít. Odvolací soud jeho verdikt nyní zrušil. Mezi stěžovateli je například hedgeový fond Glenhill Capital LP, Greenlight Capital LP investora Davida Einhorna anebo hedgeový fond Tiger Global LP, který patří Chaseovi Colemanovi.

Fondy tvrdí, že automobilka Porsche v říjnu 2008 zinscenovala masivní nárůst kurzu akcií Volkswagenu, takzvaný „short squeeze“. V takové situaci ceny prudce rostou, protože ti, co spekulovali na pokles kurzu, jsou nuceni sázky na pokles ceny zrušit a urychleně akcie nakoupit, aby se vyhnuli dalším ztrátám. Ty mohou být teoreticky nekonečné.

Porsche podváděl?

Vina automobilky Porsche podle hedgeových fondů spočívá v tom, že potichu zkupovala akcie Volkswagenu, až získala téměř celý „free float“, tedy volně dostupné akcie. To prý bylo v rozporu s tím, co automobilka veřejně tvrdila. Vedení Porsche totiž uvádělo, že firma nemá zájem převzít ve Volkswagenu většinový podíl.

Když automobilka Porsche sdělila, že má pod kontrolou už skoro 75 procent Volkswagenu, akcie Volkswagenu vyrazily prudce vzhůru. Snaha spekulantů, což byly především hedgeové fondy, za každou cenu akcie Volkswagenu nakoupit, a zmírnit tak ztráty, pak způsobila, že Volkswagen se na chvíli stal největším veřejně obchodovaným podnikem světa podle tržní kapitalizace. Kurz totiž přechodně vystoupil až nad 1000 eur, i když ještě asi o měsíc dříve se akcie prodávaly kolem 250 eur.

Zdroj: E15.cz
 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků