Americké šrotovné skončilo fiaskem, jedno prodané auto stálo daňové poplatníky 24 000 dolarů

Tvrdí to alespoň magazín Edmunds, který si dal na stůl jednoduchá fakta.

Americká vláda investovala do tamního programu „šrotovného” (Cash for Clunkers) 3 miliardy dolarů, z nichž mohli američtí zákazníci čerpat dotaci 3 500 nebo 4 500 dolarů při nákupu nového vozu a sešrotování toho starého. Této možnosti využilo během léta 690 000 zákazníků a dotace na jeden prodaný vůz se tak pohybovala okolo 4 000 dolarů. Takto alespoň hovoří politický marketing Obamovy vlády, realita je ale - jak už to bývá - výrazně jiná.

Toto uvažování je totiž velmi povrchní, neboť „šrotovné” nevygenerovalo 690 000 nových nákupů, část z nich by se odehrála tak jako tak. Paradoxem je, že v tomto ohledu si na sebe bič upletla sama vláda, která v dotaznících pro zájemce o „šrotovné” ponechala otázku, zda by si zákazníci daný vůz v dané chvíli koupili i bez dotace. A právě k výsledkům této ankety se Edmunds dostal.

Výsledky jsou pro americkou administrativu velmi nepříznivé - pouhých 125 000 z těch, kteří dotaci čerpali, uvedlo, že by si vůz bez „šrotovného” nekoupili, ostatní se letos chystali na nákup nového vozu bez ohledu na dotaci. Jednoduchým výpočtem pak zjistíme, že jeden dodatečný nákup automobilu stál amerického daňového poplatníka drastických 24 000 dolarů a nikoli 4 000 dolarů. Bez investice 3 miliard by se zkrátka prodalo 565 000 vozů a ve výsledku je tedy situace stejná, jako by si vláda oněch 125 000 navíc prodaných vozů koupila sama. A že se za 24 000 dolarů dají v Americe koupit pěkné kousky...

Před zveřejněním této informace jsme si počkali na reakci americké vlády. Ta publikovaná čísla nezpochybnila a proti jasným faktům postavila velmi vágní argumenty. Bílý dům v reakci na tuto zprávu uvedl, že prodeje vozů zvýšily meziroční ekonomický růst USA o 1,7 %, což je jistě možné, ale nic to nemění na faktu, že jedno dodatečně prodané auto stálo 24 000 dolarů. Dále zmiňuje, že „šrotovné” jistě ovlivnilo více prodejů než 125 000, což je proti jasnému faktu dost chabý protiargument, nebo že zachránilo 70 000 pracovních míst. I kdyby to byla pravda (což by znamenalo, že jedno místo stálo 42 857 dolarů), ani to nic nemění na tom, že jeden dodatečně prodaný vůz stál 24 000 dolarů.

Šéf Edmunds již stačil na tuto zprávu krátce zareagovat slovy, že jeho magazín striktně pracuje s fakty, která hovoří zcela jasně o tom, kolik jeden dodatečně prodaný vůz americké daňové poplatníky stál, a že domnělé dopady jako nepřímo způsobené dodatečné prodeje nejsou založeny na jakýchkoli průkazných datech. K jeho slovům nezbývá než připojit komentář CNN, který zmiňuje, že i kdyby všechny argumenty zastánců „šrotovného” byly pravdivé a díky tomuto programu se navíc prodal dvojnásobek místo aktuálně prokazatelných 125 000 aut a jedno tedy přišlo na 12 000 dolarů, nebyl by dojem o mnoho lepší.

Ze všemožných podobných programů na celém světě je ten americký zřejmě jediný, který podobnou statistiku dovoluje sestavit, jinde mohou zapřísáhlí levicoví politici dokola tvrdit, že „jejich šrotovné” dozajista zachránilo automobilový trh před totálním krachem. Na americkém případu je vidět, že způsobený nárůst prodejů je relativně malý a velmi draze koupený...

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků