Americké šrotovné skončilo fiaskem, jedno prodané auto stálo daňové poplatníky 24 000 dolarů

Tvrdí to alespoň magazín Edmunds, který si dal na stůl jednoduchá fakta.

Americká vláda investovala do tamního programu „šrotovného” (Cash for Clunkers) 3 miliardy dolarů, z nichž mohli američtí zákazníci čerpat dotaci 3 500 nebo 4 500 dolarů při nákupu nového vozu a sešrotování toho starého. Této možnosti využilo během léta 690 000 zákazníků a dotace na jeden prodaný vůz se tak pohybovala okolo 4 000 dolarů. Takto alespoň hovoří politický marketing Obamovy vlády, realita je ale - jak už to bývá - výrazně jiná.

Toto uvažování je totiž velmi povrchní, neboť „šrotovné” nevygenerovalo 690 000 nových nákupů, část z nich by se odehrála tak jako tak. Paradoxem je, že v tomto ohledu si na sebe bič upletla sama vláda, která v dotaznících pro zájemce o „šrotovné” ponechala otázku, zda by si zákazníci daný vůz v dané chvíli koupili i bez dotace. A právě k výsledkům této ankety se Edmunds dostal.

Výsledky jsou pro americkou administrativu velmi nepříznivé - pouhých 125 000 z těch, kteří dotaci čerpali, uvedlo, že by si vůz bez „šrotovného” nekoupili, ostatní se letos chystali na nákup nového vozu bez ohledu na dotaci. Jednoduchým výpočtem pak zjistíme, že jeden dodatečný nákup automobilu stál amerického daňového poplatníka drastických 24 000 dolarů a nikoli 4 000 dolarů. Bez investice 3 miliard by se zkrátka prodalo 565 000 vozů a ve výsledku je tedy situace stejná, jako by si vláda oněch 125 000 navíc prodaných vozů koupila sama. A že se za 24 000 dolarů dají v Americe koupit pěkné kousky...

Před zveřejněním této informace jsme si počkali na reakci americké vlády. Ta publikovaná čísla nezpochybnila a proti jasným faktům postavila velmi vágní argumenty. Bílý dům v reakci na tuto zprávu uvedl, že prodeje vozů zvýšily meziroční ekonomický růst USA o 1,7 %, což je jistě možné, ale nic to nemění na faktu, že jedno dodatečně prodané auto stálo 24 000 dolarů. Dále zmiňuje, že „šrotovné” jistě ovlivnilo více prodejů než 125 000, což je proti jasnému faktu dost chabý protiargument, nebo že zachránilo 70 000 pracovních míst. I kdyby to byla pravda (což by znamenalo, že jedno místo stálo 42 857 dolarů), ani to nic nemění na tom, že jeden dodatečně prodaný vůz stál 24 000 dolarů.

Šéf Edmunds již stačil na tuto zprávu krátce zareagovat slovy, že jeho magazín striktně pracuje s fakty, která hovoří zcela jasně o tom, kolik jeden dodatečně prodaný vůz americké daňové poplatníky stál, a že domnělé dopady jako nepřímo způsobené dodatečné prodeje nejsou založeny na jakýchkoli průkazných datech. K jeho slovům nezbývá než připojit komentář CNN, který zmiňuje, že i kdyby všechny argumenty zastánců „šrotovného” byly pravdivé a díky tomuto programu se navíc prodal dvojnásobek místo aktuálně prokazatelných 125 000 aut a jedno tedy přišlo na 12 000 dolarů, nebyl by dojem o mnoho lepší.

Ze všemožných podobných programů na celém světě je ten americký zřejmě jediný, který podobnou statistiku dovoluje sestavit, jinde mohou zapřísáhlí levicoví politici dokola tvrdit, že „jejich šrotovné” dozajista zachránilo automobilový trh před totálním krachem. Na americkém případu je vidět, že způsobený nárůst prodejů je relativně malý a velmi draze koupený...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků