Americké automobilky lobbují ve prospěch paliva s etanolem

Šéfové největších amerických automobilek naléhají na Kongres a vládu Spojených států, aby umožnily větší rozšíření vozidel poháněných etanolem. Jde jim především o pomoc při zvyšování počtu čerpacích stanic poskytujících tento druh paliva.

Při své návštěvě Kongresu ředitelé General Motors, Ford Motor a DaimlerChrysler podpořili plán nazývaný 25x25, aby v roce 2025 byla spotřeba pohonných hmot v dopravě z 25 procent kryta z obnovitelných zdrojů. Počet pump s etanolem se ale musí mnohonásobně zvýšit. Kongres by mohl pomoci úlevami či dotacemi při nezbytné přestavbě čerpacích stanic.

Ze 165 000 pump po celých USA lze nyní palivo s etanolem (E85) koupit jen u 685 z nich. Podle oborových odhadů je pro masové rozšíření aut na etanol ovšem potřeba, aby se počet čerpacích stanic s E85 zvýšil na 34 000 až 50 000.

Po amerických silnicích jezdí na pět milionů aut uzpůsobených na etanol, k nimž má letos přibýt další milion, převážně z produkce detroitských automobilek General Motors a Ford.

Etanol, který se v USA používá jako palivo míchané s 15 procenty klasického benzinu, se vyrábí vesměs z kukuřice pěstované v zemědělských oblastech Spojených států.

Odpoutání se od zahraniční ropy a zároveň podpora domácího zemědělství odpovídá i snahám současné americké vlády. Prezident George Bush v letošní zprávě o stavu unie uvedl, že do roku 2025 se má nejrůznějšími způsoby, včetně využití solární či větrné energie, nahradit 75 procent ropného dovozu. Nezávislost na blízkovýchodní ropě je i politickým cílem USA.

Bush, s nímž se mají ředitelé automobilek sejít v červnu, vidí cestu k dosažení větší nezávislosti země na dovážené ropě také v podpoře výzkumu hybridních vozidel s kombinovaným spalovacím a elektrickým motorem a ve zrušení stropu pro daňové úlevy při koupi takovýchto aut.

Podle některých odborníků může většímu rozšíření vozidel na etanol bránit jeho vyšší spotřeba. Energetická výkonnost E85 je o 28 procent nižší než normálního paliva. Podle amerického ministerstva dopravy je k ujetí stejné vzdálenosti potřeba 1,4krát více E85 než plnohodnotného benzinu. To se pak projevuje na nákladech, které zatím nejsou ve srovnání s klasickým benzinem konkurenceschopné.
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 17 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků