Americké automobilky lobbují ve prospěch paliva s etanolem

Šéfové největších amerických automobilek naléhají na Kongres a vládu Spojených států, aby umožnily větší rozšíření vozidel poháněných etanolem. Jde jim především o pomoc při zvyšování počtu čerpacích stanic poskytujících tento druh paliva.

Při své návštěvě Kongresu ředitelé General Motors, Ford Motor a DaimlerChrysler podpořili plán nazývaný 25x25, aby v roce 2025 byla spotřeba pohonných hmot v dopravě z 25 procent kryta z obnovitelných zdrojů. Počet pump s etanolem se ale musí mnohonásobně zvýšit. Kongres by mohl pomoci úlevami či dotacemi při nezbytné přestavbě čerpacích stanic.

Ze 165 000 pump po celých USA lze nyní palivo s etanolem (E85) koupit jen u 685 z nich. Podle oborových odhadů je pro masové rozšíření aut na etanol ovšem potřeba, aby se počet čerpacích stanic s E85 zvýšil na 34 000 až 50 000.

Po amerických silnicích jezdí na pět milionů aut uzpůsobených na etanol, k nimž má letos přibýt další milion, převážně z produkce detroitských automobilek General Motors a Ford.

Etanol, který se v USA používá jako palivo míchané s 15 procenty klasického benzinu, se vyrábí vesměs z kukuřice pěstované v zemědělských oblastech Spojených států.

Odpoutání se od zahraniční ropy a zároveň podpora domácího zemědělství odpovídá i snahám současné americké vlády. Prezident George Bush v letošní zprávě o stavu unie uvedl, že do roku 2025 se má nejrůznějšími způsoby, včetně využití solární či větrné energie, nahradit 75 procent ropného dovozu. Nezávislost na blízkovýchodní ropě je i politickým cílem USA.

Bush, s nímž se mají ředitelé automobilek sejít v červnu, vidí cestu k dosažení větší nezávislosti země na dovážené ropě také v podpoře výzkumu hybridních vozidel s kombinovaným spalovacím a elektrickým motorem a ve zrušení stropu pro daňové úlevy při koupi takovýchto aut.

Podle některých odborníků může většímu rozšíření vozidel na etanol bránit jeho vyšší spotřeba. Energetická výkonnost E85 je o 28 procent nižší než normálního paliva. Podle amerického ministerstva dopravy je k ujetí stejné vzdálenosti potřeba 1,4krát více E85 než plnohodnotného benzinu. To se pak projevuje na nákladech, které zatím nejsou ve srovnání s klasickým benzinem konkurenceschopné.
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků