Americké automobilky lobbují ve prospěch paliva s etanolem

Americké automobilky lobbují ve prospěch paliva s etanolem
Šéfové největších amerických automobilek naléhají na Kongres a vládu Spojených států, aby umožnily větší rozšíření vozidel poháněných etanolem. Jde jim především o pomoc při zvyšování počtu čerpacích stanic poskytujících tento druh paliva.

Při své návštěvě Kongresu ředitelé General Motors, Ford Motor a DaimlerChrysler podpořili plán nazývaný 25x25, aby v roce 2025 byla spotřeba pohonných hmot v dopravě z 25 procent kryta z obnovitelných zdrojů. Počet pump s etanolem se ale musí mnohonásobně zvýšit. Kongres by mohl pomoci úlevami či dotacemi při nezbytné přestavbě čerpacích stanic.

Ze 165 000 pump po celých USA lze nyní palivo s etanolem (E85) koupit jen u 685 z nich. Podle oborových odhadů je pro masové rozšíření aut na etanol ovšem potřeba, aby se počet čerpacích stanic s E85 zvýšil na 34 000 až 50 000.

Po amerických silnicích jezdí na pět milionů aut uzpůsobených na etanol, k nimž má letos přibýt další milion, převážně z produkce detroitských automobilek General Motors a Ford.

Etanol, který se v USA používá jako palivo míchané s 15 procenty klasického benzinu, se vyrábí vesměs z kukuřice pěstované v zemědělských oblastech Spojených států.

Odpoutání se od zahraniční ropy a zároveň podpora domácího zemědělství odpovídá i snahám současné americké vlády. Prezident George Bush v letošní zprávě o stavu unie uvedl, že do roku 2025 se má nejrůznějšími způsoby, včetně využití solární či větrné energie, nahradit 75 procent ropného dovozu. Nezávislost na blízkovýchodní ropě je i politickým cílem USA.

Bush, s nímž se mají ředitelé automobilek sejít v červnu, vidí cestu k dosažení větší nezávislosti země na dovážené ropě také v podpoře výzkumu hybridních vozidel s kombinovaným spalovacím a elektrickým motorem a ve zrušení stropu pro daňové úlevy při koupi takovýchto aut.

Podle některých odborníků může většímu rozšíření vozidel na etanol bránit jeho vyšší spotřeba. Energetická výkonnost E85 je o 28 procent nižší než normálního paliva. Podle amerického ministerstva dopravy je k ujetí stejné vzdálenosti potřeba 1,4krát více E85 než plnohodnotného benzinu. To se pak projevuje na nákladech, které zatím nejsou ve srovnání s klasickým benzinem konkurenceschopné.

bazar

Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 69 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků