Americké a japonské automobilky čeká růst, evropské pokles

Světový automobilový trh čeká v příštím roce čtyřprocentní růst. Zejména se to projeví v USA a Japonsku. Naopak v Evropě průběhu roku 2013 klesne prodej osobních i užitkových aut o dalších pět procent, odhaduje úvěrová pojišťovna Euler Hermes.
Americké a japonské automobilky čeká růst, evropské pokles

V celosvětovém měřítku bude podle odhadů pojišťovny za rok 2012 zaregistrováno celkem 83,3 milionu osobních i užitkových vozidel, což je čtyřprocentní nárůst v porovnání s loňským rokem.

Například v USA se za celý letošní rok prodá asi 14,5 milionu automobilů, před rokem 2007 to však bylo 17 milionů vozidel. To znamená, že s propadem během krize se americké firmy stále ještě nevyrovnaly. 

 

Na celém světě se v roce 2013 odhaduje 86,9 milionů nových registrací, tedy stejný růst jako letos.

 

V průběhu roku 2013 vzroste počet nově zaregistrovaných vozidel v USA o více než 10 procent. Bez ohledu na tuto skutečnost američtí výrobci v průběhu krize výrazně restrukturalizovali své firmy a řadu z nich zavřeli, což jim umožnilo znovu dosáhnout vysoké ziskovosti.

Pozornost by měla být věnována také rozsahu amerických průmyslových investic v Číně, v jehož důsledku by mohl rychle vzniknout přebytek kapacit vedoucí k cenové válce na trhu. Obdobně postupovali i japonští výrobci, kteří překonali následky zemětřesení a tsunami a zvýšili objem výroby o 13 procent.

Evropa na rozcestí

„V evropském kontextu jsme prakticky od roku 2007 svědky dosud nevídaného snižování registrace nových automobilů, protože výrobci se musí potýkat se změnou poptávky, hledat ekologicky vstřícnější, levnější automobily. Ještě větším problémem je snižující se poptávka po osobních automobilech celkově, která může být částečně důsledkem odkládané spotřeby“, říká generální ředitel Euler Hermes Július Kudla.

Pojišťovna letos očekává meziroční pokles nových registrací v Evropě o šest procent, tedy o tři miliony prodaných vozidel méně. Tento pokles se napřesrok sníží na zhruba 2.5 procenta.

Hlavní trhy - Čína a Rusko

Hlavním důvodem negativního stavu v Evropě je zhroucení poptávky v zemích na jihu Evropy. V Řecku klesl počet nových registrací o dvě třetiny, ve Španělsku a Portugalsku o polovinu a v Itálii o 40 procent. Prodej ve Velké Británii se stabilizoval na dvou milionech vozidel ročně, nicméně i teď je o pětinu nižší než před krizí. Počet nově registrovaných vozidel ve Francii je letos nízký a zřejmě skončí pod dvěma miliony.

Vše opět zachraňuje největší tahoun Evropy a potažmo Česka Německo, které se jako jediné na evropském trhu znovu dostalo na úroveň prodeje před krizí a to na 3,2 milionu vyrobených automobilů.

Rusko očekává pozitivní jedenáctiprocentní růst nových registrací v roce 2012, ten by se však měl v příštím roce zpomalit. Podobná situace je i na asijských trzích. Počet registrací nových osobních automobilů v Číně by měl v roce 2012 vzrůst o pět procent. Po odstoupení od podpůrných balíčků je nejvíc postižený prodej automobilů nižší třídy (za prvních pět měsíců roku pokles o 24 procent), zatímco prodej automobilů vyšší třídy i nadále roste (o 27 procent u tzv. luxusních vozidel).

I přesto zůstává čínský trh největším světovým trhem a odhadujeme, že v roce 2012 by tam mělo být prodáno 15,2 milionu vozidel. Pro hlavní výrobce automobilových dílů představuje pokračující růst globálního automobilového trhu velmi příznivou situaci.

Zdroj: E15.cz
 

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

včera | Miro Mihálik | 6 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků