Americká budoucnost: DOHC a vinuté pružiny

Dlouhá léta platilo, že americké automobilky na přílišné modernosti nesází a pokud je něco funkční a dobře funkční a má to dlouhou životnost, pak to není třeba měnit. Přeci jenom američtí zákazníci jsou zvyklí na něco trochu jiného a na rozdíl od evropských nedostanou při nákupu vozu záchvat, když je na tachometru více než 120 000 kilometrů.

Každopádně americké automobilky pomalu ustupují a začínají nasazovat modernějších technologie, které jsou pro marketingem zmasírované Evropany již samozřejmostí. Zkuste v Evropě představit motor s ventilovým rozvodem OHV. Drtivá většina neználků, kteří mají pod kapotou „super” DOHC by se jen vysmálo, co to je za stařešinu. Jenže proč měnit něco, co výborně funguje.

Ovšem i toto již padlo a americké osmiválce dostanou v budoucnu s ventilovým rozvodem OHC, případně DOHC. Takže až si v příští generaci půjdete koupit něco od General Motors a budete se těšit na klasickou, trvanlivou a skvělou Ameriku s OHV, budete mít smůlu.

Ovšem to není vše, co se u amerických vozů změní. Co třeba odpružení listovými péry. Skvělá věc pro velké vozy kategorie Pick-up, případně u malých trucků. Ohromná trvanlivost je sice vykoupena horšími jízdními vlastnostmi, ale komu to u těchto vozů vadí? Každopádně i listová péra půjdou pryč a Ford u svých pick-upů nasadí vinuté pružiny.

Opět si můžete říci, že jde o předpotopní technologii vhodnou pro nákladní vlaky a kamiony, ovšem zkuste si představit nejnovější Corvette. Parádní stroj, který dosahuje na okruzích i mimo ně výborných výsledků. A hádejte co najdete za koly.

Každopádně vše má své meze a americkým automobilkám se nelze divit. O dříče s ohromnou výdrží není ve světě tak velký zájem jako o pomocníky s dostatečným komfortem a jistotou řízení. Navíc i dlouhá životnost vozu je trochu na škodu. Pokud si totiž řidič koupit v osmnácti auto a vydrží s ním až do důchodu, moc kšeftu automobilce neudělá. Pokud ovšem bude nucen auto za život několikrát vyměnit a nejlépe co tři nebo pět let, má automobilka o odbyt postaráno.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

dnes | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků