Američanům začíná vonět nafta. Dieselů se tu prodává stále víc

Američanům začíná vonět nafta. Dieselů se tu prodává stále víc

O Američanech koluje spousta mýtů, pokud jde o jejich preference v oblasti automobilů. Tak například není pravda, že nejoblíbenější je americké auto s osmiválcem. Ve skutečnosti je to Toyota Camry se čtyřválcem, když nepočítáme pracovní pick-upy Ford-F150 a Chevrolet Silverado.

Stejně tak není pravda, že by Američané neřešili spotřebu paliva. Benzín je nyní stojí asi 20 korun za litr, což je zhruba trojnásobek proti zvyklostem před deseti lety. To je, jako kdyby nás stál litr benzínu 75 korun...

Není tedy divu, že se auta se vznětovými motory dostávají do popředí zájmu. Zatímco celkový trh s novými auty rostl meziročně tempem 4 %, prodeje naftových aut se zvýšily o 25 %. Naproti tomu prodeje hybridů stagnují a zákazníci se k nim už moc nevracejí. Nedokáží totiž naplnit sliby o nízké spotřebě v reálném provozu.

Naproti tomu zákazníci dieselů si v USA pochvalují prý až o 30 % nižší spotřebu paliva v reálném provozu. Předpokládá se, že tržní podíl naftových aut se ze současných asi tří procent více než zdvojnásobí do roku 2018.

Paradoxní je, že prodeje naftových aut klesly Volkswagenu, největšímu průkopníkovi dieselů v USA. Ten prodal o osm procent méně dieselů (celkem asi 42 000 aut). Naproti tomu Audi prodalo čtyřikrát tolik naftových aut, celkem 8100 kusů.

Diesely se  v USA prosazují jen pomalu. V minulosti jejich rozmach brzdila zejména malá dostupnost nafty s nízkým obsahem síry a také přísné emisní limity. To není jako v Evropě, kde jsou dlouhodobě úředníci k dieselům mnohem benevolentnější a dovolují jim vypouštět více exhalací.

Doporučujeme

Články odjinud