Alza chce prosadit nabíjení elektromobilů z veřejného osvětlení

44 komentářů

Sarcasticus
20. prosince • 11:27

To nabíjení z veřejného osvětlení by snad mohlo být třeba v Praze o něco snadnější. Tedy aspoň tam, kde už se používají plynové lampy - viz např. http://www.naseprahacentrum.cz/rozhovory/v-praze-je-676-... . Kdyby se dal ke každé plynové lampě motorgenerátor poháněný plynem, třeba by to umožnilo mnohem rychlejší a snadnější dobíjení elektromobilů bez nutnosti výměny kabelů v elektrické rozvodné síti. Je-li ovšem potrubí pro rozvod plynu k lampám dostatečně dimenzováno, aby mohlo být použito i pro pohon elektrických generátorů? ;-)

dilema
20. prosince • 12:11

Možná by se dalo využít pro dobíjení elektromobilů i vodovodní potrubí. Kdyby Alza vymyslela malý levný generátor s vodní turbinou, která by se připojila na pouliční hydrant...

Kuk Vykuk
22. prosince • 10:43

Překvápko, takový věci už existujou, akorát to chce trochu větší potrubí ;-)B-]
http://lucidenergy.com/how-it-works/...

milanekjablonecak
17. prosince • 18:59

Každá lampa vždycky snesla jen jednu výbojku značky Tesla. Tímto zdravím pána pro expanzi.

Kuk Vykuk
18. prosince • 3:50
JirkaK
18. prosince • 8:05

Lampa tak samozřejmě udělat jde. Ale přívodní kabely co jsou v zemi to prostě neutáhnou. Prostě megapíčovina :-D

puk123
18. prosince • 10:17

Ty víš, jaké kabely v zemi jsou nebo budou? Samozřejmě lze dobíjet jen tolik, kolik kabely utáhnou. Podívej se na to opačně. Proč vymýšlet nové trasy a místa vývodu vodičů na povrch, když už jsou či budou vyprojektována, povolena a vybudována? Auta v ulicích prostě pod lampami parkují. Vodiče se budou dimenzovat (někde už tomu tak zřejmě je) pro nabíjení elektromobilů a zvládnou i veřejné osvětlení.

JirkaK
18. prosince • 13:55

No a o to právě jde! Protože tady je to prezentováno jako naivní představa, že vyměníme stávající kandelábry za nějaké hustokrutochytré a úsporné a problém je vyřešen....... I když to uděláme, pustíme proud do kandelábrových rozvodů stále a budeme je rozsvěcet a zhasínat nějakým "smart" způsobem, čísla hovoří jasně:
Taková Tesla má akumulátor o kapacitě mezi 40 - 85kWh a udávanou spotřebu energie 24kWh / 100km. Dejme tomu, že Tesla je dvoutunová užraná kráva a nějaký malý městský elektromobil si vystačí s kapacitou a spotřebou poloviční. Stále to ale znamená, že pro nabití takového akumulátoru za rozumnou dobu potřebuji příkon v řádu několika kW. Jenže v kandelábru jsou sodíkové výbojky s 250W a stojí od sebe po 50 metrech..... Takže stávající elektrické rozvody mi umožňují odhadem nabíjet tak jeden elektromobil na půl km ulice...... Nebo nabít z každého kandelábru za třeba desetihodinové stání energii na 20km jízdy pro malý elektromobil, nebo 10km jízdy pro Teslu. A to všechno ještě jen v případě, že je vidět, pokud bude potřeba rozsvítit veřejné osvětlení, je prakticky po nabíjení. Řešení jednoznačně nouzové, vyhovující jen dokud bude elektromobil raritou. Pokud mám připojit jedno elektroauto na každý kandelábr a nabíjet kdykoliv za rozumnou dobu, musím vykopat stávající kabely a vyměnit je za mnohonásobně silnější, dimenzované na přibližně 10x větší příkon. A stejně naložit i s rozvaděči a rozvodnami, které je napájejí. A to bude stát řádově víc než nějaké chytré kandelábry.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
puk123
18. prosince • 15:14

Jo, pokud necháme stávající vedení, tak třeba bude možné v ulici nabíjet jen jedno auto, ne maximálním možným proudem a při nesvícení světel. Pravděpodobně by tak muselo být u přípojného místa vyhrazené místo pro dobíjení.

Kuk Vykuk
18. prosince • 14:46

A přesně toho se obce zaleknou a nebudou to dělat :-D
V Praze už na tom makaj.

Antiautomat
17. prosince • 14:32

...takze, ak som tomu spravne rozumel, staci zalozit vlastny byt...ale kr.va, mate na ekokaru.

Kuk Vykuk
18. prosince • 2:40

Ty si slož pyžamo už pro tebe jedou kucí vod Chocholouška B-]

Kuk Vykuk
17. prosince • 12:51

A kdy začnete v Alze prodávat Renault Zoe? Vypadá to, že dovozce se k jeho dovozu moc nemá a tvrdí, že by to tu nikdo nekoupil. Přitom na Slovensku už se jich prodalo 20. V současný době je to jedinej realtivně cenově dostupnej elektrovůz s rozumným dojezdem. Tedy než přijde Leaf 2. Všechno ostatní jsou jen parodie na elektroauta, kromě IONIQa.

runner42
19. prosince • 10:27

Na Slovensku se jich prodalo už dvacet = nikdo to nechce.
Dvacet aut ročně ve srovnatelné kvalitě na Slovensku prodává Fero s Lakatošem, zbouchaných z toho co nakradli pro vrakovištích.

Kuk Vykuk
22. prosince • 10:36

20 zbouchanejch baterkáčů neprodaj ani kdyby se rokrájeli :-D:-P

Gašpo
17. prosince • 11:16

Frikulín má veľké oči.:-D:-D:-D
Určite by bolo rozumnejšie ak by sa Alza špecializovala na el. dodávky a nie osobáky. Ak im tie zostanú ležať skladom, možu ich využiť pre vlastný vozový park.
Inak tie naivné predstavy, že mladí, perspektívni, zapálení "eko" budú nabiehať do Alzy pre elektromobily sú úplne odtrhnuté od reality. Mladí majú možno plnú hubu ekológie a možno to aj myslia vážne po tej masírke zo školy. Ale hneď ako sa stretnú s realitou im dojde, že ak chcú niekde bývať a mať deti, budú radi aj za 15 ročnú "smradľavú" ojetinu.
Možno je potenciálny kupec pre Alzu superplatený pražský programátor, ktorý nemá a nebude mať rodinu, a nevie čo s peniazmi.B-]

Kuk Vykuk
17. prosince • 13:00

Díky tatˇko, máš ještě někajou báječnou radu pro mladý? :-D:-D:-D

Gašpo
17. prosince • 13:26

Rady sú zbytočné a ani moj komentár žiadnu "báječnou radu pro mladý" neobsahoval. Neviem na akom základe ste si ju vycucal z prsta.
Tu platí tisícnásobne účinnejšie prachobyčajná zrážka s realitou.B-]

Kuk Vykuk
18. prosince • 2:37

"Inak tie naivné predstavy, že mladí, ......"
"Mladí majú možno plnú hubu ekológie..."Ty už si úplně vygumovanej, když ani nevíš co píšeš. Cucej si ten prst dál :-D:-D:-D

Peppa
17. prosince • 12:27

Taky si můžou koupit 15let starou nesmradlavou ojetinu. Na pojíždky z periferie Prahy do centra to dojede.

petr r. (petrumr)
17. prosince • 11:40

oči má velké a to je asi vše...dobíjet s veřejného osvětlení je utopie první třídy nebot ty jističe neunesou ani nabíječku na elektrokolo a nevím proč by zbohatlíkům by město mělo platit dopravu, některé obce vypínají osvětlení z důvodu šetření a nějaký teslař tam přijede a spotřebuje elektřinu jak za celý měsíc.

Saman
18. prosince • 14:44

koncept nabijeni z verejneho osvetleni se resi a nemel by byt zadarmo, kde jsi prisel na to ze by to melo bejt zadarmo? soucasti takove lampy by mel byt i terminal pro bezhotovostni bezkontaktni platbu ;-) tak to planuji snad vsichni kdo se o to pokousi u verejneho osvetleni, proste posles sms ktera ti provetra danou castkou ucet a nebo podle QR kodu zaplatis utratu bezhotovostne, nekde to zkousi s AndroidPaymimochodem jizteni rozvodu lapm je naddimenzovano extremne protoze se pocitalo s vybojkama o velkem vykonu, kde jsi prisel na nesmysl ze to jistice neunesou? staci se nekdy podivat i na vodice ktere se tam montuji kdys se nekde rekonstruuje verejne osvetleni, domaci zasuvky by bledli zavisti :-D mimochodem podle vyhlasiky se tam dava rozvod na zatez 22kW co lampa a 220kW co pater 10 kusu, na pocetnejsi pater osvetleni se tahaji pak separe dalsi kabely, proste co 10 kusu to vlastni kabelaz, a to i v pripade ze tam je LED osvetleni do par desitek W ;-) takze pokud by z kazdych 10 lamp byli treba 2-3 s 3-5kW zasuvkou pro pomale nabijeni, tak by to dany rozvod zvladal s prehledem ;-) ostatne nekde takto zasuvky maji tusim od PRE nebo EONu s vykonem 3,6kW, tedy to co ti da cca bezna domaci zasuvka

PL
17. prosince • 19:18

Proč?
V Anglii tento systém již funguje. Není to rychlodobíjení, výkon je v rámci stovek Wattů, rychlost nabíjení asi 2-5km/hod. Aby se z toho vymáčkli co nejvyšší výkon, žárovky v lampách se nahrazují LED. Je to pro lidi, kteří jezdí pravidelně krátké denní nájezdy.
Kabel obsahuje elektroměr a přes mobilní data účtuje, takže chudina zbohatlíkovi nic neplatí.

FRČ
17. prosince • 20:12

Co je to za nesmysl? V lampách pouličního osvětlení žádné žárovky nejsou, jsou v nich běžně výbojky, které mají cca stejnou spotřebu el. energie jako LED při stejné svítivosti. Tudíž tudy cesta nevede. LED lampy se používají pro svoji delší životnost oproti výbojkám. Šetří se tím na údržbě pouličního osvětlení. Totiž, i neustálá samotná výměna výbojek něco stojí.

Kuk Vykuk
18. prosince • 2:38

Na výbojky i žárofky ti sere pes, hlavně že je tam štává ;-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
FRČ
18. prosince • 19:37

No jasně, hlavě že je tam šťáva, vždyť, proč by mělo veřejné osvětlení v noci svítit, že? Vyndáme z lamp výbojky nebo LED a budeme nabíjet v celé ulici ty elektrický vehikly... tomu se říká myšlení. B-]

Kuk Vykuk
19. prosince • 3:36

Dej si prsty do zásuvky ať se to rozsvítí ;-)

FRČ
18. prosince • 6:43

Ale kolik šťávy...:-D
Je vidět, že o elektrice víš leda tak velký houno. Jinak bys tu pořád dokola neplácal takový nesmysly.

PL
18. prosince • 16:18

Dnešní lampy vznikaly za komančů a musely být dimenzovány na 6x vyšší příkon, než dnes.
Tam kde stačí dnes 150W, muselo být dříve min. 900W. Pokud by na každých 10 lamp byla jedna 2kW nabíječka, určitě to pojistky nevyhodí.

kkk
18. prosince • 16:51

Souhlas navíc tehdejší výbojky měly o dost větší spotřebu než dnes ,takže pro pomalé dobíjení OK a jak se budou elektromobily POSTUPNĚ rozšiřovat tak se bude postupně posilovat infrasruktůraB-]

FRČ
18. prosince • 19:01

Pěkná blbost. A na to jsi přišel kde? Dnešní 150 W LED lampa veřejného osvětlení má cca stejný světelný tok jako běžná 150 W sodíková výbojka používaná již 45 let. A navíc má výbojka rovnoměrnější pokrytí osvětlované plochy než LED.

kkk
18. prosince • 20:20

V 80letech se masivně nahrazovala bílá/rtuťová výbojka žlutou/sodíkovou výbojkou právě z důvodu cca poloviční spotřeby při stejném světleB-]

kkk
18. prosince • 20:23
Kuk Vykuk
18. prosince • 14:39

Akorát dost, abys sis přes noc dobít slušnej dojezd, nebo aspoň na cestu do práce. To akorát tebe zachvacuje panika a máš představu, že každá zásufka pro EV musí hned bejt rychlonabíječka a všude budou blakouty. :-P

FRČ
18. prosince • 19:07

:-D:-D:-D Jó? Akorát tak na dobití možná jednoho, dvou aut v ulici a to na pár km. Je vidět, že o elektrice víš kulový.

Kuk Vykuk
19. prosince • 3:30

Za to ty víš úplně všechno a bojíš se že budeš kvůli blackoutům muset srát po tmě B-]

JirkaK
17. prosince • 17:44

Ano, takhle to vypadá když se do něčeho montují lidi, co o tom nemají ani šajnu. Pán z Alzy o elektrice evidentně ví jen to, že je v těch lampách které na ni svítí. Jen mu nějak nedochází, že elektrické rozvody k lampám rozhodně nejsou dimenzované na hromadné napojování několikakilowattových spotřebičů. I jedna - dvě takové nabíječky v ulici by zvedly spotřebu elektřiny na dvojnásobek, a to kabely k lampám neunesou, stejně jako jejich jištění. A navíc svítí jen když je tma.... Celkově je to podobně "inteligentní" nápad jako chtít utáhnout spotřebu elektřiny v Praze výstavbou hydroelektrárny pod jezem u Karlova mostu.

Petr Novacek
18. prosince • 3:22

No ano. Me neprestava fascinovat ze si zdejsi diskutujici (jako treba vy) mysli ze cela Alza je sbor debilu. To si opravdu myslite ze tam nemaji lidi kteri tomu rozumi???

Kuk Vykuk
18. prosince • 14:31

Nemají, protože všichni kdo vopravdu něčemu rozumí píšou tady a v blesku do diskuzí :-D:-D:-D

Kuk Vykuk
18. prosince • 2:28

Hele další vodborník na elektriku :-D

Kuk Vykuk
18. prosince • 2:29

A dokonce se ohání wattama :-D:-D:-D

.
17. prosince • 16:17

Naprosto přesně tak... Nabíjení z veřejného osvětlení je naprosto stejná utopie a demagogie, jako samotná elektromobilita v podobě čistě bateriových vehiklech.

Doporučujeme

Články odjinud