Alternativní paliva? V Česku vede LPG

Podle evidence čerpacích stanic počet „pump” již příliš neroste. Čím dál více z těch stávajících ale zařazuje do nabídky také LPG.
Alternativní paliva? V Česku vede LPG

Odborníci z české společnosti Adamov - Systems předpovídají, že tento trend se bude dále vyvíjet a v blízké budoucnosti na běžné benzínce najdete v jednom stojanu vedle sebe benzín, naftu, LPG, CNG a E85 či bionaftu. Podle evidence Ministerstva průmyslu a obchodu bylo ke konci roku 2007 v ČR celkem 6360 čerpacích stanic. Z toho 3610 jich prodává pohonné hmoty veřejnosti. Veřejných čerpacích stanic s výdejem LPG je nyní v ČR 685, zatímco stanic s výdejem CNG pouhých 14. K nim sice přibývá ještě 7 neveřejných (zásobujících především autobusy městské hromadné dopravy), ale i tak jde o zanedbatelné množství.

Podle odhadů České plynárenské unie by se síť veřejných CNG stanic měla rozšířit na zhruba 40 v roce 2013. Výstavbu CNG stanic předpokládají především kolem hlavních silničních tahů. V současnosti však u nás na CNG jezdí zhruba 250 vozidel, z toho většina jsou autobusy veřejné dopravy. Oproti tomu podle informací České asociace LPG jezdí na toto médium stokrát více vozidel. Jen v loňském roce jich přibylo kolem 20 tisíc a k tomu dalších 29 čerpacích stanic.

„CNG má výhodu větších zásob zemního plynu než je tomu u ropy, jejímž derivátem je LPG. Nicméně u českých motoristů zatím jednoznačně vede LPG a nabídka čerpacích stanic tomu plně odpovídá,“ komentuje situaci na trhu David Kotajný, ředitel Adamov - Systems, českého specialisty na vývoj a výrobu zařízení pro čerpání kapalných a plynných paliv. „Pouze polovina veřejných čerpacích stanic vydávajících LPG nabízí samotné LPG. Trendem je naopak přidávání LPG do nabídky stávajících čerpacích stanic, do sítě svých stanic jej zařadilo například Tesco.“

Co se týče celkové spotřeby, podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu roste od roku 2000 spotřeba nafty, zatímco spotřeba benzínu stagnuje. Roste také spotřeba alternativních paliv a moderní výdejní stojany, které umožní na jednom místě čerpat i E85 či čistý FAME a vysoce viskózní rostlinné oleje, tento trend jen podpoří.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 2 příspěvky
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků