Alternativní paliva? V Česku vede LPG

Podle evidence čerpacích stanic počet „pump” již příliš neroste. Čím dál více z těch stávajících ale zařazuje do nabídky také LPG.
Alternativní paliva? V Česku vede LPG

Odborníci z české společnosti Adamov - Systems předpovídají, že tento trend se bude dále vyvíjet a v blízké budoucnosti na běžné benzínce najdete v jednom stojanu vedle sebe benzín, naftu, LPG, CNG a E85 či bionaftu. Podle evidence Ministerstva průmyslu a obchodu bylo ke konci roku 2007 v ČR celkem 6360 čerpacích stanic. Z toho 3610 jich prodává pohonné hmoty veřejnosti. Veřejných čerpacích stanic s výdejem LPG je nyní v ČR 685, zatímco stanic s výdejem CNG pouhých 14. K nim sice přibývá ještě 7 neveřejných (zásobujících především autobusy městské hromadné dopravy), ale i tak jde o zanedbatelné množství.

Podle odhadů České plynárenské unie by se síť veřejných CNG stanic měla rozšířit na zhruba 40 v roce 2013. Výstavbu CNG stanic předpokládají především kolem hlavních silničních tahů. V současnosti však u nás na CNG jezdí zhruba 250 vozidel, z toho většina jsou autobusy veřejné dopravy. Oproti tomu podle informací České asociace LPG jezdí na toto médium stokrát více vozidel. Jen v loňském roce jich přibylo kolem 20 tisíc a k tomu dalších 29 čerpacích stanic.

„CNG má výhodu větších zásob zemního plynu než je tomu u ropy, jejímž derivátem je LPG. Nicméně u českých motoristů zatím jednoznačně vede LPG a nabídka čerpacích stanic tomu plně odpovídá,“ komentuje situaci na trhu David Kotajný, ředitel Adamov - Systems, českého specialisty na vývoj a výrobu zařízení pro čerpání kapalných a plynných paliv. „Pouze polovina veřejných čerpacích stanic vydávajících LPG nabízí samotné LPG. Trendem je naopak přidávání LPG do nabídky stávajících čerpacích stanic, do sítě svých stanic jej zařadilo například Tesco.“

Co se týče celkové spotřeby, podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu roste od roku 2000 spotřeba nafty, zatímco spotřeba benzínu stagnuje. Roste také spotřeba alternativních paliv a moderní výdejní stojany, které umožní na jednom místě čerpat i E85 či čistý FAME a vysoce viskózní rostlinné oleje, tento trend jen podpoří.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků